کتابی که دزد می گیرد؛ ماجرای کتاب خدایان در ساعت شش چیست؟

ماجرای دستگیری دزدی که حین ارتکاب جرم غرق در کتاب خواندن بود را شنیده‌اید؟ در این مطلب همه چیز را در مورد این کتاب رازآلود متوجه خواهید شد!

شناسه خبر: ۴۱۲۵۷۹
کتابی که دزد می گیرد؛ ماجرای کتاب خدایان در ساعت شش چیست؟

راهنماتو- برخی افراد هستند که حواسشان به کتاب پرت شده است و بعد ایستگاه اتوبوس و مترو را رد کرده‌اند، غذایشان سوخته است، قرار ملاقاتشان بهم خورده و بعد دوستشان از آن‌ها به شدت دلگیر شده است و خیلی موارد دیگر؛ اما چرا دلگیر؟ شاید چون نمی‌توانیم درک کنیم کسی چنان غرق در کتاب خواندن شود که انگار از این جهان جدا شده است.

به گزارش راهنماتو، چند روز پیش دزدی در ایتالیا در حالی که غرق در خواندن کتاب «خدایان در ساعت شش» نوشته جووانی نوچی بود؛ دستگیر شد. پیرمرد 71 ساله‌ای که صاحب آن خانه بوده دقیقا همین کلمات را به بازپرس گفته است. آن دزد هم در حالی که از بالکن فرار می‌کرده دستگیر شده و حالا نوچی، نویسنده کتاب تصمیم دارد نسخه کاملی از این کتاب برای او بفرستد تا کتاب ناتمامش را تمام کند؛ اما چرا؟ در این کتاب چه نوشته شده بود که باعث شد این دزد جوان از صحنه جرم نگریزد؟ راهنماتو در این مطلب جزئیاتی از این کتاب را بررسی می‌کند.

جووانی نوچی کیست؟

Nucci Giovanni_foto

جووانی نوچی، نویسنده کتاب «خدایان در ساعت 6» یا « Gli dèi alle sei» نویسنده‌ای ایتالیایی است که از رشته فلسفه فارغ التحصیل شده است. او در طول زندگی خود زمان زیادی را وقف نوشتن و بازخوانی اسطوره‌های رومی و یونانی کرده است. اما چیزی که قلم او را متفاوت می‌کند و گاهی او را حتی با هومر در می‌اندازد، توانایی‌اش در مرتبط ساختن داستان‌های اسطوره‌ای به ویژه با رویدادهای جاری و تخیل کودکان است. قلم نوچی به قدری قوی است که برخی از منتقدان مثل کونسیتا دی گرگوریو در مورد او می‌گوید:« هر بار که بازنویسی داستان ادیسه با قلم جووانی نوچی را بازخوانی می کنم، فکر می کنم که واقعاً هیچ داستانی زیباتر از اینها وجود ندارد و کسی با چنین فضل، بصیرت و حکمت عمیقی آنها را ترجمه نکرده است.»

جووانی نوچی در مورد دزدی که کتابش را می‌خواند چه گفت؟

Gli-dei-alle-sei-ladro

پس از وقوع جرم و دستگیری دزدی که غرق در کتاب «خدایان در ساعت 6» شده بود، روزنامه‌ای با جووانی نوچی تماس می‌گیرد تا نظر او در مورد این ماجرا را بپرسد. در این میان جووانی نوچی به ایل مساجرو، روزنامه نگار، می‌گوید:«این فوق العاده‌ست! می‌خواهم آن فرد را پیدا کنم و کتاب را به او بدهم، زیرا در نیمه راه خواندن آن دستگیر شده است. من دوست دارم که بتواند آن را تمام کند.» برخی از منتقدان هم گفته‌اند که نمی‌توان نقدی بهتر از این در نظر گرفت که یک کتاب و جذابیت آن بتواند جلوی وقوع یک جرم را بگیرد.

چرا کتاب «خدایان در ساعت شش» توانست دزد جوان را از جرم بازدارد؟

Giovanni-Nucci_2

کتاب «خدایان در ساعت شش» نوشته جووانی نوچی، روایتی نوین از حماسه ایلیاد هومر است که در سال 2023 منتشر شده است، اما ترجمه‌ای از آن در زبان فارسی در دسترس نیست. در این کتاب، نویسنده با نگاهی متفاوت به اساطیر یونان و شخصیت‌های آن پرداخته است. به جای روایت داستان از دید قهرمانان انسانی مثل آکیلس و اژاکس، نوچه داستان را از منظر خدایان روایت می‌کند. در عین حال این کتاب قدرت تفسیری اسطوره برای درک وضعیت فعلی ما را برجسته می کند: همه گیری، جنگ، بحران آب و هوا، مشکلات سیاسی، بهره برداری از منابع، اتلاف دوران کودکی، بحران مردسالاری و وضعیت زن، هویت جنسی، ناسازگاری بین قدرت قدیم و نسل جدید و غیره.

در واقع، نوچی سعی کرده است تا به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

nucciglidei_11zon

  • خدایان در طول جنگ تروا چه احساسی داشتند؟
  • چه انگیزه‌هایی باعث می‌شد که خدایان در امور انسان‌ها دخالت کنند؟
  • چه تضادها و تعارضاتی بین خدایان وجود داشت؟

با این روایت جدید، خواننده به عمق دنیای اساطیری یونان سفر می‌کند و با ابعاد پنهان شخصیت خدایانی مانند زئوس، آتنا، آفرودیت و... آشنا می‌شود.  نوچی با زبانی شیوا و جذاب، اساطیر یونان را برای مخاطب امروزی قابل فهم و جذاب کرده است. شاید به همین دلیل است که آن دزد ایتالیایی این چنین محو در خواندن این کتاب شده بوده. درواقع، همه ما تصوری از خدایان داریم که همه چیز را از بالای المپ مشاهده می کنند: آنها مبارزه قهرمانان را در دشت روبروی تروا تماشا می کنند و نظر می دهند، با یکی یا دیگری طرف می شوند یا در می‌افتند، هر از گاهی با حرکت هایشان در زندگی انسان‌ها یا دیگر خدایان مداخله می کنند. درواقع حتی یک عمل جنگی در ایلیاد روایت نشده است که خدایی در پشت آن قرار نگرفته نباشد. خدایان وارد مبارزات قهرمانان می شوند، آنها را کنار می گذارند، درون آنها هستند، پنهان ترین افکار آنها می شوند.

iliade-orig-970x485

جووانی نوچی، که بیش از بیست سال است به مطالعه اسطوره های یونانی می پردازد، ایلیاد را از دیدگاه خدایان، قهرمانان واقعی داستان و نیروهای درونی که ما را از اعماق درون حرکت می دهند، بازخوانی می کند.

چرا این کتاب تا این حد محبوب شده است؟

Screenshot-2024-08-22-at-2.41.51-PM_11zon

  • روایت نوآورانه: روایت داستان از منظر خدایان، به خواننده دیدگاهی تازه و متفاوت از حماسه ایلیاد می‌دهد.
  • زبان ساده و روان: نوچه با زبانی ساده و روان، اساطیر پیچیده یونان را برای مخاطب عام قابل فهم کرده است.
  • شخصیت‌پردازی قوی: نویسنده با مهارت خاصی به شخصیت‌پردازی خدایان پرداخته و آن‌ها را به شخصیت‌هایی زنده و باورپذیر تبدیل کرده است.
  • موضوع جذاب: اساطیر یونان همواره برای انسان‌ها جذاب بوده است و این کتاب با رویکردی جدید، این جذابیت را دوچندان کرده است.
نظرات
پربازدیدترین خبرها