آیا افزایش طول عمر باروری روی سلامت مغز اثر دارد؟

نرخ ابتلا به بیماری مغزی-عروقی بعد از یائسگی افزایش می‌یابد.

شناسه خبر: ۳۸۸۲۶۱
آیا افزایش طول عمر باروری روی سلامت مغز اثر دارد؟

راهنماتو- نتایج یک تحقیق تازه که در نشریه Neurology منتشر شده است نشان می‌دهد در افرادی که مدت بیشتری در طول عمرشان در معرض هورمون استروژن هستند، خطر ابتلا به بیماری عروق کوچک مغزی نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

به گزارش راهنماتو، این وضعیت، که نوعی بیماری مغزی-عروقی است، به دلیل آسیب رسیدن به رگ‌های کوچک در مغز اتفاق میفتد و مشخص شده که می‌تواند احتمال فراموشی و زوال شناختی را در افراد افزایش دهد.

نقش استروژن در سلامت مغز در دوران پس از یائسگی

نویسنده این مطالعه، دکتر کوین ویتینگستال، از دانشگاه شربورک در کبک کانادا، می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده بود که نرخ ابتلا به بیماری مغزی-عروقی بعد از یائسگی افزایش می‌یابد که به فقدان هورمون‌ها در این دوران نسبت داده شده بود. هنوز مشخص نیست که آیا قرار دادن افراد در معرض هورمون‌های بیشتر پیش از دوران یائسگی می‌تواند پنجره محافظتی بعد از دوران یائسگی را گسترش دهد یا خیر.»

محققان در این مطالعه به ارتباط بین طول مدت قرار گرفتن در معرض هورمون در طی زندگی یا تعداد دفعات بارداری و طول عمر تولیدمثل افراد و همینطور شدت ماده سفید در آن‌ها، که یک شاخص زیستی رایج برای تعیین سلامت عروق مغزی است و با افزایش سن ایجاد می‌شود، نگاه کردند.

n

روش‌شناسی مطالعه و یافته‌ها

در این مطالعه 9000 زن در دوران پس از یائسگی با میانگین سنی 64سال که در انگلستان ساکن بودند مشارکت کردند. آن‌ها در آغاز مطالعه دچار بیماری عروق کوچک مغزی نبودند.

آن‌ها به پرسش‌هایی درباره اطلاعات مرتبط با سلامت تولید مثل نظیر اینکه در چه سنی اولین‌بار پریود و در چه سنی یائسه شدند، تعداد دفعات بارداری، مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری و استفاده از هورمون درمانی پاسخ دادند.

از مغز مشارکت‌کنندگان اسکن‌های مغزی نیز گرفته شد تا وجود بیماری عروق کوچک مغزی از طریق تخمین شدت ماده سفید که می‌تواند آسیب به ماده سفید مغز را نشان دهد، مشخص شود.

محققان همچنین میزان قرارگیری فرد در معرض هورمون را با جمع‌ زدنِ تعداد سال‌های بارداری او با طول مدتی که در طی زندگی بارور بوده، که درواقع تعداد سال‌هایی است بین نخستین پریود تا زمان یائسگی قرار می‌گیرد، محاسبه کردند. میانگین قرارگیری در معرض هورمون 40سال مشخص شد.

اثر قرار گرفتن در معرض هورمون روی سلامتی مغز

محققان بعد از در نظر گرفتن سن، فشار خون و سیگار کشیدن، دریافتند در مشارکت‌کنندگانی که در طی عمر بیشتر در معرض هورمون قرار گرفته بودند، حجم شدت ماده سفید نیز کمتری شده بود. میانگین کل حجم شدت ماده سفید 0.0019میلی‌متر بود. آن‌ها دریافتند افرادی که در طول عمر بیشتر در معرض هورمون قرار گرفته بودند به میزان کمتری شدت ماده سفید را نشان می‌دادند و تفاوت بین شدت ماده سفید در بین این دو گروه 0.007میلی‌متر بود.

محققان همچنین میزان قرار گرفتن در معرض هورمون را از طریق جمع زدن سال‌هایی که مشارکت‌کنندگان قرص‌های پیشگیری و درمان‌های جایگزین هورمونی دریافت کرده بودند به دست آوردند. این عوامل اثر تعداد دفعات بارداری و تعداد سال‌های باروری روی شدت ماده سفید را تغییر نداده بود.

آن‌ها متوجه شدند که تعداد دفعات بارداری زنان و تعداد سال‌های باروری‌شان به صورت مجزا روی حجم شدت ماده سفید اثر گذاشته بود.

محققان می‌گویند: «یافته‌های ما نقش ضروری تاریخچه تولیدمثل را در شکل دادن به مغز زنان در طی حیات آن‌ها نشان می‌دهد. این نتایج بر ضرورت در نظر گرفتن تاریخچه تولیدمثل زنان در مدیریت سلامت مغز آن‌ها در دوران پس از یائسگی تأکید می‌کند. تحقیقات آینده باید روش‌های بهتر برای درمان‌های هورمونی را شناسایی کند.»

نظرات
پربازدیدترین خبرها