(تصاویر) آیا صحنه تولد مسیح ۳۰۰۰سال پیش از تولد او ترسیم شده بود؟

این هنر صخره‌ای که در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد نیز در مصر است.

شناسه خبر: ۳۹۰۴۵۴
(تصاویر) آیا صحنه تولد مسیح 3000سال پیش از تولد او ترسیم شده بود؟

راهنماتو- در حدود 5000سال قبل هنرمندی در مصر ظاهرا صحنه تولد مسیح را روی صخره‌های یک غار کوچک ترسیم کرده است ـ تابلویی شبیه به صحنه ولادت که مسیح را آرمیده در آخوری در یک غار یا اصطبل نشان می‌دهد.

به گزارش راهنماتو، صحنه مصری، که قدیمی‌ترین صحنه شناخته‌شده ولادت است، دو بزرگسال، کودکی در حال صعود در بین آن‌ها، تعدادی حیوان و لکه‌ای در سمت راست بالای سرشان را نشان می‌دهد که احتمالا ستاره‌ای در سمت شرق است.

به گزارش سایت سیکر.داکم، محقق ایتالیایی‌ای که این صحنه را در سال 2005 کشف کرده بود آن را مخفی نگه داشت. بنابر این گزارش این قدیمی‌ترین صحنه ولادت شناخته‌شده در جهان است و محققان نام آن را «غار والدین» گذاشته‌اند. هرچند تنها اطلاعات موجود اطلاعات نادقیق این سایت است، یافته‌های گزارش‌شده کنجکاوی‌برانگیز هستند.

مارکو مورلی، زمین‌شناسی که این نقاشی را کشف کرد در همان زمان به سایت سیکر.دام گفت: «این صحنه بسیار تداعی‌کننده صحنه ولادت مسیح است. اما حدودا 3000سال قبل از تولد مسیح ترسیم شده است. »

X

مورلی در سال 2016 مدیر موزه علوم سیاره‌ای در پراتو در ایتالیا بود.

صحنه ولادت که بزرگداشت تولد مسیح است در کلیساهای مدرن، مینیاتورهای تزیینی در خانه‌ها و در قالب صحنه‌های وسیع‌تر در حیاط خانه‌ها و در امکان عمومی نشان داده می‌شود. این صحنه به صورت زنده و با آدم‌های واقعی که خانواده مسیح را نمایندگی می‌کنند نیز بازنمایی می‌شود.

سرودهای مسیحی نیز صحنه ولادت را بازنمایی می‌کنند و در آن‌ها به ولادت مسیح در آخوری بدون گهواره‌ای برای خوابیدن اشاره شده است.

C

نمادگرایی در هنر صخره‌ای: تولد، مرگ و آسمان

جالب است که بر طبق روایتی، بعد از تولد مسیح مادر [وپدرش] مجبور می‌شوند به مصر پناهنده شود زیرا هرود دستور داده بود تا همه کودکان زیر 2سال را در بیت‌الحم به قتل برسانند.

این هنر صخره‌ای که در سال 2016 از آن رونمایی شد نیز در مصر است. داستان پرواز مسیح به مصر در یکی از انجیل‌های مسیحی به نام متیو گفته شده است.

دکتر مورلی این نقاشی را در صحرای آفریقا، بین دره رود نیل و فلات گلیف کبیر کشف کرد. سر زنِ این نقاشی، ظاهرا به واسطه کنده شدن بخشی از صخره که سر روی آن ترسیم شده بوده، اکنون از بین رفته است.

دکتر مورلی آن زمان گفته بود که این نقاشی می‌تواند صرفا بازنمایی یک خانواده معمولی باشد اما جزئیات آن به یک رویداد مهم اشاره می‌کند. کودک بالای سر والدین ترسیم شده و به نظر می‌رسد که در حال عروج به آسمان است. مورلی می‌گوید این صحنه احتمالا بارداری یا تولد را نمایش می‌دهد.

او توضیح می‌دهد که در هنرهای صخره‌ای آن دوران در آن بخش از جهان، مرگ با زمین متناظر بود. او نتیجه‌گیری می‌کند که تولد احتمالا با آسمان مرتبط بوده است.

نماد‌شناسی حیوانات و آن حلقه کوچکی که در قسمت شرقی تصویر مشاهده می‌شود نیز احتمالا به رویدادی خاص اشاره دارد. هنرمند یک شیر بی‌سر افسانه‌ای را بالای سر دو بزرگسالی که احتمالا والدین این کودک هستند، ترسیم کرده است. شیر بی‌سر در اسطوره‌های عصر نوسنگی بخشی از جهان بوده است. یکی از القاب مسیح «شیر یهودا» است. پایین پای والدین و کودک تعدادی حیوان مثل میمون و بابون با خصیصه‌های انسانی بازنمایی شده‌اند.

به گفته دکتر مورلی تصور می‌شده که چنین صحنه‌هایی فقط در اوایل دوران مسیحیت و بعد از آن ترسیم شده‌اند، اما این صحنه ولادت هزاران سال پیش از تولد ترسیم شده است. بهرحال پیش از مسیح نیز کودکان متولد می‌شدند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها