(تصاویر) اکتشافات جنجالی باستانی در برزیل: کشف استخوان‌های ۹۰۰۰ساله انسان

این یافته‌ها احتمالا می‌تواند «تاریخ سکونت انسان در برزیل» را بازنویسی کند.

شناسه خبر: ۳۹۲۷۶۰
(تصاویر) اکتشافات جنجالی باستانی در برزیل: کشف استخوان‌های 9000ساله انسان

راهنماتو- مهندسان نقشه‌بردار در برزیل در حال ارزیابی زمینی برای ساخت یک مجتمع ساختمانی در این کشور بودند. اما با پیدا شدن اولین استخوان‌های انسان و قطعات سفال شکسته بی‌معطلی باستان‌شناسان را خبر کردند.

به گزارش راهنماتو، اکنون در این زمین یک محوطه باستانی چندلایه سر از خاک بیرون آورده که تاکنون در آن 43اسکلت انسان و بیش از 100000شیء باستانی کشف شده است.

این محوطه باستانی که در شهر ساحلی سائو لوییس، پایتخت مارانهائو در شمال شرقی برزیل، واقع شده است قدمتی 9000ساله دارد. به گفته ویلینگتون لیگ، باستان‌شناسی که کاوش‌ها در این محوطه را هدایت می‌کند، این یافته‌ها احتمالا می‌تواند «تاریخ سکونت انسان در برزیل را بازنویسی کند.»

x

این قواره زمین 6هکتاری در زبان محلی به نام Rosane's Farm شناخته می‌شود. یک شرکت عظیم ساختمان‌سازی در برزیل در سال 2019 تیم تحقیقاتی لیگ را استخدام کرد تا پیش از ساختن مجتمع‌های جدید آپارتمانی در این زمین آن را به لحاظ وجود اشیاء تاریخی و باستانی بررسی کنند. تیم باستان‌شناسی کشف کرد که در این محوطه در دهه 1970 و سال 1991 به ترتیب استخوان‌ها و بخش‌هایی از فک انسان پیدا شده بوده است.

تیم تحقیقاتی باستان‌شناسان طی 4سال گذشته بیش از 43اسکلت انسان و بیش از 100000شیء باستانی را در این محوطه کشف کرده است. موسسه ملی میراث هنری و تاریخی برزیل این اکتشافات را محموله‌ای «باشکوه» از استخوان و شیء باستانی توصیف کرده است.

لیگ می‌گوید حتی بعد از 4سال حفاری، تیم‌ تحقیقاتی او شامل باستان‌شناسان، شیمی‌دان‌ها، مورخان و فیلم‌سازان مستند، «هنوز حتی سطح را هم کاوش نکرده‌اند.»

در فوقانی‌ترین لایه باستان‌شناسی چندین شیء باستانی متعلق به توپینامبا پیدا شده است. توپینامبا یکی از چندین گروه قومی توپی بودند که از قبل از فتح برزیل توسط استعمارگران پرتغالی در اوایل قرن هفدهم در آن ساکن بودند.

در زیر لایه فوقانی، اشیائی متعلق به مردمان آمازونی پیدا شده و در زیر این لایه نیز یک تپه از استخوان‌، پوسته صدف و ظروف سفالی کشف شده است. 2متر پایین‌تر از این تپه باستان‌شناسان سرامیک‌هایی را پیدا کرده‌اند که قدمتشان به 8000 تا 9000سال قبل باز می‌گردد. به گفته لیگ، این زمان نشان می‌دهد که این تپه قدیمی‌تر از قدیمی‌ترین تپه‌ها با قدمتی 6000ساله است که قبلا در این ناحیه کشف شده بودند.

x

بازنویسی الگوی سکونت در برزیل

باستان‌شناسان معتقدند که این تاریخ 8000 تا 9000ساله نشان می‌دهد که برزیل مدرن امروزی در حدود 1400سال زودتر از چیزی که قبلا فکر می‌کردیم دارای ساکنانی بوده است که می‌تواند «به طور کامل تاریخ این کشور را بازنویسی کند.» اما یک نکته احتیاطی نیز وجود دارد و آن اینکه قدمت این اشیاء تاریخی تاکنون بر مبنای عمق حدس زده شده و هنوز تحلیل‌های ایزوتوپی در مورد آن‌ها صورت نگرفته است.

x

اکتشافات جنجالی باستان‌شناسی در برزیل

کشف اخیر از حیث اهمیت ملی به اکتشافات جنجالی در محوطه باستانی Boqueirao da Pedra Furada شبیه است که برخی باستان‌شناسان پیشنهاد داده بودند که این ناحیه 50000سال پیش سکونتگاه انسانی بوده است. تعیین قدمت این محوطه بر اساس نمونه‌های زغال انجام شده بود که مدت‌ها محل مناقشه بود. در سال 1994 یک باستان‌شناس به نام تام دیلهای مطرح کرد که بقایای زغال می‌تواند ناشی از آتش‌سوزی طبیعی باشد و لزوما نمی‌تواند نشانه‌ای از اشغال این ناحیه توسط انسان‌ها باشد.

اما همین اواخر در این محوطه باستانی تحقیقات تازه‌ای انجام شده است که شواهدی از اشغال این ناحیه توسط انسان را که به بیش از 20000سال قبل باز می‌گردد، آشکار ساخته است. این تاریخ توسط مجموعه‌‌ای از تحلیل‌های کربن 14 و تکنیک نورتابی تأیید شده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها