(تصاویر) کشف یک دوازده‌وجهی اسرارآمیز دیگر در جهان

هدف از این شیء برای باستان‌شناسان مدرن ناشناخته است.

شناسه خبر: ۳۹۳۵۹۳
(تصاویر) کشف یک دوازده‌وجهی اسرارآمیز دیگر در جهان

راهنماتو- باستان‌شناسان غیرحرفه‌ای در حومه روستای آرام نورتون دیزنی در انگلستان یک دوازده‌وجهی جذاب تازه را پیدا کرده‌اند، شیئی اسرارآمیز که قرن‌هاست کارشناسان را گیج‌ کرده است.

به گزارش راهنماتو، یک داوطلب که با گروه باستان‌شناسی و تاریخ نورتون دیزنی کار می‌کند این دوازده‌وجهی [dodecahedron] را در روستای لینکن‌شایر در نورتون دیزنی پیدا کرده است.

هدف از این شیء برای باستان‌شناسان مدرن ناشناخته است زیرا این پوسته فلزی 12وجهی هیچ علامتی ندارد و در ادبیات معاصر نیز اشاره‌ای به چنین شیئی نشده است.

در حدود 32نمونه از این شیء، به شکل کامل یا قطعاتی از آن‌ها، از بریتانیای رومی به دست آمده است. این نمونه تازه تعداد آن‌ها را به 33عدد افزایش می‌دهد. در سراسر قلمرو روم، در حدود 130نمونه از دوازده‌وجهی پیدا شده است که در استان‌های رومی در شمال‌غربی پیدا شده‌اند.

ط

دوازده‌وجهی نورتون دیزنی یکی از نمونه‌های عالی از این شیء است. این دوازده‌وجهی به زیبایی ساخته شده، سالم مانده و در کامل‌ترین شکل خود حفظ شده است. این دوازده‌وجهی استادکاری منحصربه‌فرد و سطحی عالی از پرداخت نهایی را نشان می‌دهد.

ریچارد پارکر، دبیر گروه باستان‌شناسی و تاریخ نورتون دیزنی، می‌گوید آن‌ها این شیء را که به اندازه یک میوه گریپ‌فروت است در حدود 35مایلی شفیلد در یکی از خندق‌هایی پیدا کردند که گروه در یک حفاری 2هفته‌ای در این محوطه حفر کرده بود.

دوازده‌وجهی نورتون دیزنی از جنس آلیاژ مس با 75درصد مس، 7درصد قلع و 18درصد سرب است. در حدود 8سانتی‌متر ارتفاع، 8.6سانتی‌متر عرض و 254کیلوگرم وزن دارد.

این اکتشاف از این حیث اهمیت دارد که کاملا «در موقعیت اصلی»، جاییکه حدود 1700سال قبل کارگذاری شده بوده به همراه سفال‌های رومی قرن چهارمی در یک گودال پیدا شده است.

هدف از ساخت دوازده‌وجهی‌ها هنوز نامشخص است زیرا هیچ توصیفی از آن‌ها در ادبیات رومی وجود ندارد. آن‌ها نمی‌توانند ابزار اندازه‌گیری باشند زیرا سایز استاندارد ندارند. ابزار هم نیستند زیرا آثار فرسودگی روی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. نمی‌توانند بخشی از ماشین بافندگی نیز باشند. دوازده‌وجهی‌ها زمان، تلاش و مهارت زیادی برای ساخته‌شدن می‌طلبند، بنابراین، ابزارهای روزمره نبوده‌اند زیرا مواد دیگری وجود داشته‌اند که می‌توانستند در خدمت همان عملکرد باشند. باور بر این است که این اشیاء صرفا اشیاء آیینی و مذهبی بوده‌اند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها