(تصاویر) کشف جنگجویان مرموز ۵۰۰۰ساله با «زانوهای روی سینه و سرهایی رو به شمال»

یک تیم تحقیقاتی متفاوت یک جفت اسکلت ۶۰۰۰ساله در آغوش یکدیگر پیدا کرد که باعث شد نام آن دو را «عشقا والدارو» بنامد.

شناسه خبر: ۳۹۶۸۰۱
(تصاویر) کشف جنگجویان مرموز 5000ساله با «زانوهای روی سینه و سرهایی رو به شمال»

راهنماتو- باستان‌شناسان در ایتالیا یک گورستان متعلق به عصر مس را که حاوی تقریبا ده‌ها قبر و مجموعه‌ای از سلاح‌ است، پیدا کرد‌ه‌اند.

به گزارش راهنماتو، این کشف در ماه نوامبر در منطقه شهرداری سن جورجیو بیگارلو در شمال ایتالیا، در حین ساخت‌وساز یک باغ عمومی، صورت گرفته است.

با وجود این، محققان در آن زمان تصوری از بزرگی این محوطه گورستانی 5000ساله نداشتند تا اینکه عملیات کاوش در ابتدای امسال به اکتشاف 22قبر حاوی بقایای انسان انجامید.

بنا بر گزارش روزنامه باستان‌شناسی ایتالیا، بسیاری از این قبرهها حاوی سلاح‌هایی از جنس چخماق شامل خنجر، «سرنیزه‌های کاملا سالم»، و چندین تیغه بودند.

سیمون سستیتو، باستان‌شناس در وزارت فرهنگ ایتالیا می‌گوید: «برخی از این قبرها حاوی اشیائ گور شامل گردنبند‌هایی از جنس مهره‌های سنگ‌صابون بودند. ما حداقل 6 یا 7قبر را، که با کیفیتی عالی حفظ شده بودند، پیدا کردیم.»

موقعیت گورستان که روی تپه‌های شنی قرار گرفته بود به دلیل ماسه‌های خشک به حفظ اسکلت‌ها کمک کرده بود.

x

سستیتو می‌گوید: «این شرایط برای قبرستان عالی است زیرا ماسه از استخوان‌ها محافظت می‌کند. شرایط سالم ماندن قبرها به ویژه به این دلیل شگفت‌انگیز بود که قبرها فقط 10سانتی‌متر در زیر سطح قرار گرفته بودند.»

باستان‌شناسان متوجه شدند که بسیاری از اسکلت‌ها روی سمت چپ بدن با پاهایی که روی سینه جمع و سرهایی که جهت‌شان به سمت شمال بود، دفن شده‌اند.

سستیتو می‌گوید:

«موقعیت قرارگرفتن بدن‌ها احتمالا بین این قبور و فرهنگ دیگری متعلق به عصر مس با نام رِمِدلو که در شمال ایتالیا جریان داشت، اندکی ارتباط نشان می‌دهد. علتش آن است که برخی از اعضای آن فرهنگ مردگان خود را در وضعیتی مشابه دفن می‌کردند، بنابراین برخی شباهت‌ها بین این دو جامعه مشاهده می‌شود.»

با اینکه باستان‌شناسان هویت افراد مدفون شده در این محوطه را نمی‌دانند، سلاح‌هایی که به همراه آن‌ها دفن شده است نشان می‌دهد که بسیاری جنگجو بوده‌اند. برطبق کارشناسان اشیاء گور شامل سرنیزه‌هایی تیز از جنس چخماق با کیفیت بالا است که «به قدری سبک است که عملا نیمه‌شفاف دیده می‌شود و این اشیاء با این کیفیت صرفا می‌توانستند توسط افرادی با تجربه و توانمندی فنی عالی تولید شوند.»

سستیتو و تیم‌اش همه اشیاء گور و استخوان‌های موجود در محوطه باستانی سن جورجیو بیگارلو را استخراج کرده‌اند و هم‌اکنون با همکاری دانشگاه بلونا مشغول آنالیز دی.ا.ای اسکلت‌ها هستند تا اطلاعاتی درباره اشخاص که در این گورها دفن شده‌اند به دست آورند.

این نخستین‌باری نیست که بقایای انسان‌های باستانی در سن جورجیو بیگارلو پیدا می‌شود. در سال 2007، یک تیم تحقیقاتی متفاوت یک جفت اسکلت 6000ساله در آغوش یکدیگر پیدا کرد که باعث شد نام آن دو را «عشقا والدارو» بنامد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها