خشم یک واکنش طبیعی انسانی است، اما کنترل آن در هنگام درگیری میتواند چالشبرانگیز باشد. در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای کنترل خشم دیگران و حفظ آرامش در موقعیتهای چالشبرانگیز میپردازیم.
نمناک نوشت: خشم یکی از قدرتمندترین احساسات افراد است که کاملا طبیعی است و ناشی از ترس می باشد راه هایی هست که بتوانیم با آرامش خشم دیگران را فروکش کنیم.
نحوه خواندن ذهن دیگران و بهترین رفتار برای کنترل آنها در طول یک مناقشه (در محل کار یا خانه)
مناقشه اجتناب ناپذیر است، ما همه انواع دعواها و مناقشه ها را داشته ایم، با همکار، اعضای خانواده یا دوستانمان با این حال، شما نیز متوجه خواهید شد که یک شخص در زندگی شما به راحتی می تواند یک درگیری خشم ناک را همانطور که شروع شد، منتشر کند.
شما تعجب می کنید، راز آنها چیست؟ مثل این است که آنها می دانند که طرف مقابل به چه چیزی فکر میکند و با اشاره یک انگشت شرایط را در دست میگیرند.متأسفانه، هر کس به طور خودکار متخصص در اداره اختلافات نیست.
علاوه بر این، افرادی که ما با آن مواجه می شویم، همه گوناگون هستند - هیچ یک از آنها یکسان نیستند ممکن است برای یک نفر توهین آمیز باشد و برای دیگری نه. برای پایان دادن به موضوع و حل و فصل اختلاف، رفتارهای اطرافیان را مشاهده کنید و بیشتر از صحبت کردن گوش کنید.
به طور خلاصه، شما باید ذهن مردم را بخوانید با این حال،گفتن این مطلب از انجام آن آسان تر است، بیشتر مردم اغلب در درگیری ها با احساسات خود پیش میروند و درگیری را بزرگتر میکنند. در این مطلب یک راهنمای ساده در مورد چگونگی خواندن ذهن دیگران در طی درگیری و نحوه ی حل آن برایتان آورده ایم.
شناسایی انواع مختلف خشم که منجر به درگیری می شود:
- خشم رفتاری
- خشم کلامی
- خشم تحریک آمیز
- تهاجمی منفعل
1. خشم رفتاری:
چگونگی برخورد با آنها:
- اجازه دهید عصبانیت فروکش کند ؛ اگر چه وسوسه انگیز است، با آتش بازی نکنید. بسیار مهم است که رو نقاط حساس آنها دست نگذارید در عوض، راهی برای آرام کردن آنها پیدا کنید. این به این دلیل است که آنها در یک وضعیت بسیار آسیب پذیر و حساس هستند. یک کلمه اشتباه باعث می شود که آنها دفاعی برخورد کنند و وضعیت بدتر شود.
- با آنها در مورد اینکه چه کسی باید سرزنش شود یا مقصر کیست بحث نکنید.به جای آن به دنبال راه حل باشید.
- اجازه دهید آنها آرام شوند.
- سعی نکنید با منطقی صحبت کردن آنها را آرام کنید.
- موقعی که فرد عصبانی است منطقی صحبت کردن تاثیری نخواهد داشت.
2. خشم کلامی:
این افراد از خشم خود به قصد آسیب رساندن به فرد دیگر استفاده میکنند. پس از آرام شدن معمولا احساس پشیمانی و شرم دارند.
چگونگی برخورد با آنها:
- به دل نگیرید ؛ افراد عصبی از ته دل حرف نمیزنند، پس سعی کنید حرفهای آنها را به دل نگیرید.
- همه چیز به شما بستگی دارد که ناراحت شوید یا بگذرید.
- نه تنها این، همانند فرد عصبی با طرف برخورد نکنید. به سطح آنها وارد نشوید.
- آنچه اغلب این افراد می گویند عمدتا ریشه در واقعیت، عواطف و ترس های آنان دارد.
- به یاد داشته باشید، هنگامی که این شخص آرام شد، به احتمال زیاد نسبت به آنچه که به شما گفته است، پشیمان خواهند شد. اگر شما حرف های آنان را به دل بگیرید هیچ کمکی به شرایط نخواهید کرد.
پاسخ با طنز:
اگر نمیتوانید جواب طرف را بدهید و نظر خود را منتقل کنید، با آنها شوخی کنید ؛ اگر چه انتظار نداشته باشید کسی از آن لذت ببرد، شوخی کردن میزان تنش را کاهش میدهد - شوخی حتی می تواند از تجربه های شخصی شما باشد. زمانی که شرایط از حد خود عبور میکنند شرایطی را در نظر بگیرید.
گاهی اوقات، این افراد عصبی، تمایل دارند از کلماتی استفاده کنند که از حد قرمز عبور خواهد کرد این افرادی که به لحاظ قانونی تهاجمی هستند، ممکن است لزوما از دست شما عصبی نباشند، و عصبانیت از دست شخص دیگر را سر شما خالی کنند.
اگر احساس می کنید بیش از حد عصبی هستند و از خط قرمز شما عبور کرده اند، به شیوه ی غیر مستقیم به آنها تذکر دهید ، یکی دیگر از گزینه ها این است که با لحن آرام بگوییم که، اگر چه شما می فهمید که چرا آنها عصبی هستند،اما نباید عصبانیت را روی شما خالی کنند.
اگر هیچ کدام از گزینه ها کار نکند، مکالمه را متوقف کنید تا فرد آرام شود ؛ همیشه به یاد داشته باشید که کنترل مکالمه را به دست بگیرید.
3. خشم تحریک آمیز:
سپس، آنها در مورد راه حل برای حل مشکلات با طرف دیگر بحث می کنند.به طور خلاصه، آنها از رویارویی اجتناب نمی کنند، خشم خود را کنترل میکنند یا در نهایت به توهین لفظی متوسل میشوند، تا پیام خود را برسانند و آنها فقط به دنبال تغییر مثبت هستند.
چگونگی برخورد با آنها:
- درک خود را بیان کنید، افراد مبتلا به خشم تحریک آمیز قصد آسیب رساندن به شما را ندارند، بلکه میخواهند مشکل را منطقی حل کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که کلمات آنها شیرین شود.
- صادقانه حرف های آنها را بشنوید که در شرایط کنونی چه احساسی دارند و با آنها همدردی کنید.برای مثال:اگر فردی به شما می گوید که از نحوه کار شما در انجام یک پروژه راضی نیست، نشان دهید که حرف آنها را متوجه شده اید و برای بهتر شدن شرایط تلاش خواهید کرد.
- از گفتن این جمله که دقیقا میدانید منظور طرف چیست خودداری کنید چون نمیتوانید مطمئن باشید.
- آنچه را که می خواهند، به آنها بدهید.
- بفهمید آنها از شما چه میخواهند. این افراد به دنبال تغییر هستند.
از این رو، بعد از اینکه فهمیدید چگونه میتوانید به طرف کمک کنید ،مشکل حل خواهد شد.
4. تهاجمی منفعل:
فردی که دچار تهاجم منفعلانه است، از رویارویی اجتناب می کند و احساسات خشم را با فرد دیگر سرکوب می کند، در نتیجه، این افراد احساسات منفی خود را از طریق غیر مستقیم بروز میدهند این یک خط مبهم بین واقعیت و آنچه که آنها می گویند، ایجاد می کند.
برای مثال:بیایید بگوییم شما برنامه تعطیلات را در هاوایی پیشنهاد می کنید. فردی که رفتار منفعل و تهاجمی دارد مخفیانه با این طرح مخالفت می کند، اما به جای گفتن، با آن موافقت میکند. از آنجایی که آنها در واقع علیه این ایده هستند، با رفتار خود آن را نشان میدهند.
این به معنای کمبود مشارکت در بحث است،و معمولا در دقایق آخر با طرح مخالفت میکنند؛ به طور خلاصه، آنها راه هایی را برای تضعیف طرح پیدا می کنند.
چگونگی برخورد با آنها:
- در هنگام صحبت صریح باشید.
- همانطور که ذکر شد،این افراد از بروز احساسات خود جلوگیری میکنند.
- بنابراین، به شما بستگی دارد که چگونه با این افراد رو به رو شوید.
- مسئله و خصومت که بین تان وجود دارد را ابراز کنید.و به فرد بگویید که رفتار او چگونه شما را آزار میدهد.
- آنها را سرگرم نکنید.
- گاهی اوقات فرد تهاجمی ممکن است چیزی بگوید اما قصدش ممکن است به معنای دیگری باشد.
در اینجا یک مثال وجود دارد:
شما کتابی که از طرف قرض گرفتید را کمی دیرتر از موعد به او برمیگردانید،و او میگوید " یک ماه برای بازگرداندن کتاب طول کشید، اما مشکلی ندارد، ممنون!"برداشت منفی از حرف طرف نداشته باشید ،به عمق کلام توجه کنید از این رو می توانید در جواب بگوئید "خواهش میکنم" این راهی عالی برای خلع سلاح کردن آنها است.
جمع و جور کردن شرایط، هنگام برخورد با یک شخص اگر بتوانید نوع عصبانی را شناسایی کنید، می توانید بدانید که چگونه به طور مناسب با آنها برخورد کنید و همان طور که سریع شروع می شود، تعارض را حل کنید.
به یاد داشته باشید:
- نوع افراد عصبانی را شناسایی کنید.
- درک رفتار، الگوها و روند فکر کردن آنها.
- و بر اساس واکنش و رویکرد آنها عکس العمل نشان دهید.