رواج اینترنت رایگان و خطری که کاربران را تهدید می‌کند

اگرچه استفاده از وای فای رایگان در مکان‌های عمومی می‌تواند حس خوشایندی را برای کاربران ایجاد کند اما آن‌ها را در معرض خطر هک هم قرار می‌دهد که کاربران کمی از این خطرات اطلاع دارند، بنابراین بهتر است به تدابیری که می‌توان در برابر این حملات اندیشید، توجه شود.

شناسه خبر: ۴۱۷۸۸۳
رواج اینترنت رایگان و خطری که کاربران را تهدید می‌کند

اگرچه امروزه بسته‌های اینترنتی اپراتورها برای اکثر گوشی‌های هوشمند فعال است، اما همچنان نیاز به وای‌فای در برخی اماکن و در شرایطی که به هر دلیل اینترنت گوشی فعال نیست، حس می‌شود. بنابراین وای‌فای‌ شهری با قابلیت ارایه سرعت و کیفیت بالا و گاهی رایگان برای کاربرانی که در لحظه به اینترنت موبایل خود دسترسی ندارند و همچنین با توجه به نیاز ابزارهای فاقد سیم‌کارت مانند لپ‌تاپ و تبلت‌ به وای‌فای، مورد توجه بسیاری از کاربران است.  

 در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از وای‌فای در فضاهای شهری و عمومی مانند میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به امری عادی تبدیل شده است و حتی  شهرداری‌ها سعی می‌کنند با ارایه وای‌فای، رضایت خاطر شهروندان را کسب کنند.  

اما خوب است به این نکته توجه شود که وای فای عمومی اگرچه سودمند بوده و امتیازاتی مانند اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان را برای کاربران فراهم می‌کند، به دلیل همگانی بودن و اینکه تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، آنها را به سمت ناامنی و در نهایت افزایش کلاهبرداری پیش می‌برد؛ مسئله‌ای که می‌تواند زمینه ارتکاب جرم را برای سودجویان فضای مجازی فراهم کند.    

مهم‌ترین خطرات وای‌فای رایگان برای کاربران  

ز مانی که کاربری از یک وای‌فای رایگان استفاده می‌کند این احتمال وجود دارد یک مهاجر یا هکر اطلاعات مربوط به آیدی و رمزهایتان را دریافت کند. همچنین می‌تواند به داده‌هایی که توسط گوشی و یا کامپیوتر در حال رد و بدل شدن است دسترسی داشته باشد. از این طریق، آن‌ها می‌توانند داده‌هایی تهیه کنند.

وای فای رایگان می‌تواند شرایطی را برای هکرها فراهم کند که وارد حساب کابری شوند یا بر روی دستگاه آنها مانند گوشی یا لپ تاپ یک بدافزار مخرب نصب کنند. علاوه بر موارد گفته شده می‌تواند کاربر را به یک صفحه وب فیشینگ شده ببرد و در آنجا کاربر اطلاعات شخصی خود را برای او افشا کند.

اما در هر صورت اگر کاربری قصد استفاده از وای‌فای عمومی را دارد، برای جلوگیری از حمله هکرها به اطلاعاتش، تا جای ممکن سعی کند از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کند و قبلا در مورد آن شبکه از مسوولین مربوطه راهنمایی لازم را بگیرید. بهتر است قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مکانی که هستید در مورد ویژگی‌های وای‌فای مورد نظر سوال کنید. در صورت ضرورت وصل شدن شبکه‌های عمومی کاربران مطمئن باشند که از وی‌پی‌ان مطمئن استفاده می‌کنند.  

در مرحله بعد توصیه می‌شود تنها به شبکه‌هایی که با پسورد محافظت می‌شوند وصل شوند. همچنین لازم است کاربران نام‌های کاربری و رمز عبور و پسورد دوم خود را بلافاصله بعد از اتمام کار تغییر دهند.

به صورت کلی استفاده از اینترنت وای‌فای در اماکن عمومی ضریب امنیت بسیار پایینی دارد و شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای‌فای عمومی برایشان ایجاد می‌کند، مطلع و آگاه باشند.

بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران  از سرویس های وای فای عمومی استفاده نشود چراکه در این صورت اتفاقاتی مانند سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی می تواند رخ دهد.  

منبع : ايسنا
نظرات
پربازدیدترین خبرها