معرفی عجیب ترین محصولات فناوری جیتکس ۲۰۲۴

مجموعه‌ای جذاب از راه‌حل‌های نسل بعدی عجیب و غریب و شگفت‌انگیز از پلیس هوشمند تا وسایل نقلیه خودران و ماشین‌های پرنده و ورود هوش مصنوعی به دنیای پزشکی، در بزرگ‌ترین رویداد فناوری دنیا به نمایش عمومی درآمد.

شناسه خبر: ۴۲۰۰۲۲
معرفی عجیب ترین محصولات فناوری جیتکس ۲۰۲۴

 نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ در ایستگاه چهل و چهارم بیش از گذشته و همراه با به‌روزترین فناوری‌ها، بر هوش مصنوعی و محصولات آن تأکید داشت. برخی از جذاب‌ترین محصولات معرفی شده در این نمایشگاه را بررسی می‌کنیم.

بالاترین مشارکت بین‌المللی

جیتکس امسال با ده‌ها هزار بازدیدکننده، بیش از ۶۵۰۰ غرفه‌دار، ۱۸۰۰ استارت‌آپ، ۱۲۰۰ سرمایه‌گذار و بیش از ۱۸۰ کشور برگزار شد. از ایران هم ۲۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند و یکی از این شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات موفق شد تا مرحله نیمه نهایی مسابقه سوپرانو راه پیدا کند.

طبق آمار، رویداد امسال شاهد بالاترین مشارکت بین‌المللی تا به امروز بوده است. به غیراز نوآوری‌های آینده‌نگرانه، موضوعات کلیدی با تمرکز بر پیشرفت هوش مصنوعی، امنیت سایبری، سیاست‌ها و تحولات فناوری در طول جلسات متعددی که در این رویداد برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

خودروی ترکیبی پرنده

تصور کنید که با یک ماشین اسپرت شیک در خیابان‌ها گشت‌وگذار می‌کنید و بعد به راحتی خودروی شما از زمین بلند می‌شود تا شاید از ترافیک آزاردهنده جاده‌ها خلاص شوید. این چشم‌انداز آینده‌نگرانه که در جیتکس ۲۰۲۴ به نمایش درآمد ممکن است به‌زودی به واقعیت تبدیل شود.

یکی از نکات برجسته خودروی پرنده شرکت چینی Xpeng Aeroht این بود که به مخاطبان این امکان را داد تا دریابند که چگونه چنین نوآوری‌هایی یک فرصت تاریخی برای متحول‌کردن هوانوردی و حمل‌ونقل شخصی است. این خودرو که اکنون فقط یک مفهوم است، تا سال ۲۰۳۰ به تولید تجاری خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که این خودرو هیبریدی و ترکیبی از خودروی زمینی و پروازی باشد.

5080221

حمل و نقل هوشمند

امارات هم امسال پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی خود را با راه‌حل‌های پلیسی متأثر از فناوری‌های مختلف، ازجمله افسر پلیس مجازی، دوقلوی دیجیتال پلیس توریستی و خودروی ضدگلوگه مخصوص حمل مجرمان به نمایش گذاشت. البته نهاد دولتی ابوظبی از نسل بعدی خودروی مسابقه‌ای خودران نیز رونمایی کرد. این مدل از مواد زیست کامپوزیت پایدار ساخته شده است و دارای طراحی شیک الهام گرفته از الگوریتم‌های دیجیتال و الگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی است.

پزشکی نوین

دنیای پزشکی شاید مهم‌ترین بستر استفاده سودمند از هوش مصنوعی است که در زندگی مردم نقش محسوسی دارد. به‌گفته متخصصان حاضر در جیتکس، کشف دارو که معمولا بین ۱۰تا ۱۵سال زمان می‌برد و میلیون‌ها دلار هزینه دارد با کمک هوش مصنوعی زودتر و ارزان‌تر اتفاق افتاده و در دسترس قرار خواهد گرفت.

در یک مطالعه موردی خاص، مخاطبان جیتکس با محصولی با نام «BabyX» که شبیه‌سازی‌ تعاملی یک نوزاد واقعی از طریق هوش مصنوعی است آشنا شدند. این نوزاد متحرک مانند یک نوزاد انسان با مغز مجازی داخلی با شباهت دقیق به مغز انسان می‌آموزد و واکنش نشان می‌دهد. با عملکرد هوش مصنوعی بیولوژیکی و سیستم عاملی به نام زبان مغز، واکنش‌های عصبی شیمیایی تحریک‌شده به BabyX کمک می‌کند تصمیم بگیرد که چگونه واکنش نشان دهد، چیزی که می‌تواند در دنیای پزشکی و آزمایش‌های دارویی انقلابی ایجاد کند.

پس از مطالعه‌ای که نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند خطر حوادث عروقی جدید را تا ۶/۲۵درصد در بیماران سکته مغزی کاهش دهد، یک سیستم پشتیبانی تصمیم بالینی مبتنی بر هوش مصنوعی در دوبی رونمایی شد که تأثیر قابل‌توجهی بر تعداد حوادث عروقی و کیفیت مراقبت از سکته مغزی نسبت به مراقبت استاندارد در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد دارد. این سیستم را یک متخصص عروق از بیمارستان ماساچوست راه‌اندازی کرده است.

ابزار هوش مصنوعی فیلمسازی

Filmora ۱۴، آخرین نسخه ابزار ویرایش ویدئوی Wondershare که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، در جیتکس به نمایش درآمد. این ابزار ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشگامانه را برای کاربران به ارمغان آورده است، ازجمله ویژگی خلاقانه ساخت هوشمند کلیپ‌های کوتاه که به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور خودکار نقاط برجسته از یک فیلم طولانی را به کلیپ‌های کوتاه تنها با یک قطعه استخراج و اصلاح کنند.

علاوه بر این، با بیش از ۱۰ ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، ازجمله Smart Scene Cut، AI Face Mosaic و AI Portrait Cutout، Filmora ۱۴ هم کارایی ویرایش و هم کیفیت خروجی را افزایش می‌دهد.

5080223

حضور پررنگ ایرانی‌ها

پاویون ایران امسال در جیتکس رونق بیشتری داشت. اپراتورهای مطرح ایرانی در کنار شرکت‌های بزرگی نظیر اتصالات، هواوی، ZTE، سیسکو و اینتل حضور موفقی داشتند. یکی از محصولات هوشمند ایرانی در جیتکس، دستیار هوشمندی است که روی مرورگر دسکتاپ یا موبایل اجرا می‌شود و به سخت‌افزار خاصی نیاز ندارد.

این دستیار هوشمند در مقایسه با محصولات مشابه، بسیار سبک است و سرعت بسیار بالایی در پاسخ به سؤالات شما دارد. همچنین سیستم مانیتورینگ مرکز کنترل شبکه یا NOC Monitoring اپراتور بزرگ ایران، حالا به فناوری واقعیت افزوده مجهز شده تا مدیریت بخش‌های مختلف شبکه را ساده‌تر و جذاب‌تر کند. هنگام استفاده از این سیستم با هدست واقعیت افزوده، دستیار هوشمند به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

منبع : همشهری آنلاین
نظرات
پربازدیدترین خبرها