![ابرخودروی تقلبی با موتور ۹ میلیون تومانی تویوتا](https://cdn.rahnamato.ir/thumbnail/Kma5UIXoZDVr/-rvH5WIvbiNR17P6zPQ0lRA4lBDtEr53fzYLhj4swhQJvhaj63jsVxhEG8hfWe322KVfu-6BoC7sXCb8W_yHApDC6-bCx0r5K0e435y5X8PYwnZKjpGSkfNapOsSpxkw/6181297.jpg)
کونیگزگ جسکو ابرخودرویی است که علاوهبر سریع و وحشی بودن، بسیار کمیاب است. این خودرو به دلیل قیمت نجومی و تولید محدودش، عملاً برای بسیاری از افراد دست نیافتنی است؛ اما بهتازگی یک تیم ویتنامی، نسخه کپی یا رپلیکا از این خودرو را با استفاده از قطعات یک مدل قدیمی تویوتا ساخته است.
رپلیکا (Replica) به خودروهای عمدتاً ارزانقیمتی گفته میشود که برای آنها بدنهای مشابه سوپر اسپرتها و خودروهای گرانقیمت ساخته میشود. بسیاری از افراد به دلیل کمبود امکانات، در ساخت اینگونه خودروها آنچنان موفق عمل نمیکنند و تعداد محدودی از آنها مانند فراری لا فراری آپرتا رپلیکا ساختهشده در مشهد، بسیار شبیه به نسخه واقعی ساخته میشوند. اخیراً یک پروژه جدید رپلیکا که باورنکردنی و بسیار جذاب ساختهشده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
این پروژه از کانال یوتیوب NHET TV که به مکانی برای طرفداران نسخههای کپی ابرخودروها تبدیل شده، ارائه میشود. این تیم در سال ۲۰۲۲، یک بوگاتی شیرون و پس از آن در سال ۲۰۲۳ یک فراری لافراری و در سال ۲۰۲۴ یک پاگانی هوایرا ساختند.
پروژه ساخت خودرو با چیزی بیش از یک اسکلت فلزی آغاز شد. این قاب اسکلتی به پایه و اساس یک مدل گلی در اندازه کامل تبدیل شد که برای ایجاد بدنه فایبرگلاس استفاده شد و در نهایت نسخه کپی ابرخودرو را زنده کرد.
این تیم به جای اینکه یک بدنه کپی شده را روی یک خودرو قرار دهند، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا یک شاسی فولادی سفارشی بسازد. آنها همچنین یک سیستم تعلیق داخلی کاملاً مستقل طراحی کردند و دوام آن را با انداختن شاسی متحرک از ارتفاع قابل توجهی آزمایش کردند.
مرحله بعدی، یافتن یک پیشرانه بود. پس از جستجو، این تیم در نهایت تصمیم گرفت تا پیشرانه یک تویوتا کرونا نسل نهم را فقط با قیمت ۱۰۰ دلار (۹ میلیون تومان) خریداری کنند. در حالی که بدنه خودرو وضعیت نامناسبی داشت، پیشرانه آن هنوز در وضعیت خوبی کار میکرد. تیم موفق شد نه تنها موتور، بلکه گیربکس و سایر اجزای مکانیکی حیاتی را دوباره مورد استفاده قرار دهد.
موتور ۱٫۸ لیتری تنفس طبیعی تویوتا در بخش عقب روی شاسی سفارشی نصب شد. بدیهی است که این موتور با پیشرانه ۵٫۰ لیتری V۸ توئین توربوی ۱۶۰۰ اسب بخاری جسکو مطابقت ندارد، اما موتور تویوتا یک راه حل ارزان و قابل اعتماد است که همه چیز را به کار میاندازد.
این تیم بدنه نسخه کپی را به رنگ قرمز رنگ آمیزی و با نوارهای سفید و جزئیات مشکی برجسته کرد. برای اینکه جسکو رپلیکا تا حد امکان به نسخه اصلی وفادار باشد، تیم سازنده چراغهای جلو و عقب سفارشی را ساخت و اجزای آیرودینامیکی بزرگ جسکو Attack را که برای ایجاد حداکثر نیروی رو به پایین طراحی شدهاند، بازسازی کرد. دیسکهای ترمز جعلی نیز با کالیپرهای سبز جفت شده است.
سازندگان ویتنامی قطعات سفارشی مانند درهای دووجهی، کاپوت و پوسته عقب را طراحی کردند. مرحله نهایی شامل نصب پانلهای داخلی بود که به طراحی اصلی وفادار هستند، البته با پلاستیک ارزانتر و صفحههای نمایشی ساختگی.
به گفته NHET TV، کل این فرآیند یک سال کامل طول کشید. مانند نسخههای کپی قبلی آنها، این مدل برای استفاده تجاری ساخته نشده و به دلیل فقدان ویژگیهای ایمنی اولیه، قانونی نیست. با این حال، این یک پروژه چشمگیر است که به سازندگان کمک میکند مهارتهای خود را تقویت کنند و در عین حال میلیونها بازدید در رسانههای اجتماعی بدست بیاورند.