
اگرچه خودروهای الکتریکی بسیار کمصداتر از خودروهای درونسوزند، قرار نیست کاملاً ساکت و بیصدا باشند. طبق قوانین فدرال، خودروهای برقی باید صدایی به گوش عابران پیاده و سایر رانندگان برسانند اما به نظر میرسد دوج تعدادی چارجر دیتونا ساخته که اصلاً صدایی تولید نمیکنند.
این فراخوان شامل ۸۳۹۰ چارجر دیتونا مدل ۲۰۲۴-۲۰۲۵ میشود. براساس فراخوان، دوج این خودروها را بین ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ تا ۱۸ مارس ۲۰۲۵ ساخته است. احتمالاً تقویتکنندههای صدای این خودروها نقص نرمافزاری دارد که از انتشار صدای خروجی آنها جلوگیری میکند.
این صدا باید کاملاً از صدای اگزوز فراتزونیک استاندارد این مدل متمایز باشد که از بلندگوهای نصبشده در سپر عقب برای تقلید صدای موتور V8 استفاده میکند. حتی با خاموش بودن این ویژگی، بازهم چارجر از نظر قانونی ملزم به ایجاد صدایی در سرعتهای پایینتر است.
این خودروساز بررسی این مشکل را از ۱۷ آوریل آغاز کرد و حین بررسی دادههای گارانتی، سوابق میدانی و خدمات مشتریان، با مهندسان و تأمینکنندگان قطعات دیدار کرد. دوج ۶ ژوئن تصمیم گرفت برای خودروهای آسیبدیده فراخوان داوطلبانه صادر کند.
دوج از ۱۰ ژوئیه اطلاعرسانی به مالکان خودروهای دچار نقص را آغاز خواهد کرد تا خودرو آنها استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال را نقض نکند. نمایندگیها خودرو را بررسی میکنند و درصورت ایجادنکردن صدا، نرمافزار تقویتکننده را بهروز میکنند.
دوج چارجر دیتونا، خودرو عضلانی برقی
دوج چارجر دیتونا نشاندهنده تغییر روند خودروهای عضلانی آمریکایی است. این خودرو ابتدا مدل مفهومی معرفی شد و اکنون نسخههای تولیدی آن در جادهها تردد دارند. چارجر برقی براساس پلتفرم STLA Large گروه استلانتیس توسعه یافته است. این پلتفرم مناسب توسعه خودروهای الکتریکی اسپرت است.
این خودرو به موتورهای برقی و سیستم چهارچرخ محرک مجهز است تا شتاب و هندلینگ مدنظر خودرو عضلانی را ارائه دهد. سیستم اگزوز محفظهای در این خودرو صدای موتور V8 را بازسازی میکند. هدف نصب این گزوز ایجاد پل بین علاقهمندان قدیمی خودروهای عضلانی و آینده الکتریکی است.