نوروسیستی‌سرکوزیس؛ رشد کرم در مغز بر اثر مصرف «گوشت‌ خوک» یا تماس با مدفوع فرد آلوده

در سراسر جهان ۲.۵میلیون تا ۸.۳میلیون نفر دچار نوروسیستی‌سرکوزیس هستند.

شناسه خبر: ۳۹۷۹۴۴
نوروسیستی‌سرکوزیس؛ رشد کرم در مغز بر اثر مصرف «گوشت‌ خوک» یا تماس با مدفوع فرد آلوده

راهنماتو- پزشکان آمریکایی بعد از آنکه کشف کردند سردردهای مردی که به درمانگاه مراجعه کرده ناشی از میگرن نیست بلکه ناشی از رشد کرم‌هایی در مغز اوست، حیرت‌زده شدند.

به گزارش راهنماتو، این مرد 52ساله گرفتار لارو‌های یک نوع کرم نواری به نام تنیا سولیوم [ Taenia solium] شده بود که عفونت رایج در بدن خوک‌ها است.

این انگل می‌تواند در صورت مصرف گوشت خوک اندکی نپخته یا تماس با/بلعیدن مدفوع حاوی تخم این نوع کرم انسان‌ها را به شدت بیمار کند. این مدفوع می‌‌تواند مدفوع انسانی باشد که اخیرا گوشت خوک مصرف کرده و این زنجیره می‌تواند تدوام پیدا کند.

مصرف تخم‌ یا لارو تی. سولیوم اغلب منجر به وضعیتی به نام تنیاسیس می‌شود که در آن کیسه‌ها یا کیست‌های بسته کوچکی از لارو کرم در روده افراد تجمع پیدا می‌کند.

اما مرد 52ساله‌ای که با علائم سردرد به پزشکان مراجعه کرده بود، گرفتار نوع دیگری از این وضعیت، به نام سیستی‌سرکوزیس شده بود که نسخه‌ای از عفونت است که بر اساس آن کیست‌ها در درون بافت متفاوتی مثل ماهیچه یا مغز جای می‌گیرند. اگر در درون سیستم عصبی جای بگیرند، این وضعیت نوروسیستی‌سرکوزیس، نامیده می‌شود.

در سراسر جهان 2.5میلیون تا 8.3میلیون نفر دچار نوروسیستی‌سرکوزیس هستند. این وضعیت در کشورهای در حال توسعه، به خصوص در کشورهایی که گوشت خوک منبع اصلی غذاست و در نواحی‌ای که بهداشت ضعیف است، رایج است. با این وجود، افزایش تردد در سطح بین‌المللی به این معناست که بیماری سیستی‌سرکوسیس به یک بیماری شایع در کشورهای توسعه‌یافته نیز تبدیل خواهد شد.

x

نوروکیستی‌سرکوزیس علائمی چون سردرد و تشنج ایجاد می‌کند که تشنج علامت غالب در 80درصد از بیماران است. علائم این بیماری بستگی به ساختار و بافتی در مغز دارد که کرم‌ها به آن آسیب زده‌اند.

در مورد اخیر مردی که به پزشکان مراجعه کرده بود سابقا دچار میگرن می‌شد اما این اواخر میگرن او با شدت و بسامد بیش‌تری بازمی‌گشت. او همچنین درد شدیدی در سراسر پشت جمجمه‌اش احساس می‌کرد.

در کلینیک، یک توموگرافی کامپیوتری نشان داد که او کیست‌های متعددی در ماده سفید یا سیم‌کشی عایق‌شده مغز ـ به‌ویژه در رشته‌های عصبی واقع در عمق این اندام دارد. او خوشه‌ها یا کیست‌های قابل‌توجهی در گوشه پایین سمت راست مغزش داشت. بعد از بستری پزشکان به کمک ام.آر.آی کیست‌های بیش‌تری نیز در نواحی جلویی و میانی لایه‌های بیرونی مغز، به علاوه تورمی مشاهده کردند که بعدا وجود نوروکیستی‌سرکوزیس را تأیید کرد.

این مرد تأیید کرد که عادت به خوردن گوشت خوک نیمه‌پخته دارد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها