چگونه GTA ۵ توانست صنعت گیم را متحول کند

به مناسبن ۱۰ سالگی GTA ۵ نگاهی داشته باشیم به اینکه چطور این بازی بانی یک انقلاب در صنعت بازیسازی شد

شناسه خبر: ۳۸۱۱۷۶
چگونه GTA 5 توانست صنعت گیم را متحول کند

راهنماتو- مجموعه بازی‌های Grand Theft Auto با سه بازی استثنایی در دوران PlayStation 2 شروع به پیشرفت کرد. برای خیلی از ماهاهم این بازی‌ها به عنوان اوج این مجموعه شناخته شدن. اما در سال 2013، بازی Grand Theft Auto 5 با طراحی شگفت‌انگیز خودش، تونست تحسین خیلی هارو به خودش جلب کنه. یک بخش آنلاین هم فقط دو هفته بعد از انتشار بازی اصلی عرضه شد که تا به این لحظه باعث شده همچنان این بازی بعد از 10 سال یکی از پرفروش ترین ها باشه.

به گزارش راهنماتو، مهم نیست کدوم قسمت از حالت یکنفره یا چندنفره این بازی رو رفته باشین، Grand Theft Auto 5 در شهری زیبا، متنوع و فراموش‌نشدنی و مناطق اطرافش میتونه خیلی راحت شما رو مشغول نگه داره. این بازی به عنوان ششمین بازی اصلی هستش که در دهه گذشته عرضه شده، پس باید تونسته باشه خیلی هارو راضی نگه داشته باشه، چرا که عنوانی که ده سال پیش منتشر شده همچنان یکی از بازی‌های پرطرفدار بوده و به عنوان معیاری برای این سبک بازی‌ها، تونسته نسبت به هر بازی دیگه‌ای موفق تر ظاهر بشه.

GTA 5 تا الان منبع الهام خیلی از بازی های Open-World بوده

gta5

بازی های زیادی نمیتونن خیلی راحت سینه سپر کنن و بگن که بله ما تونستیم یک نسل از بازی های جهان باز رو شبیه به خودمون کنیم. Grand Theft Auto 5 در تاریخ 17 سپتامبر 2013 منتشر شد. اونم در یک سالی که بازی‌های استثنایی زیادی مثل BioShock Infinite، Gone Home و The Last of Us عرضه شده بودن. عرضه عنوان Rockstar Games بهترین موفقیت تجاری از هر لحاظی بود، اما بیشترین تأثیرش این بود که چقدر روی بازی‌های استودیو های معروف دیگه در آینده تأثیر گذاشت. بازی‌هایی مثل Watch Dogs، Mafia و حتی بازی Red Dead Redemption 2 از Rockstar Games خیلی در زمینه محتوای جانبی و طراحی مراحل از GTA 5 تأثیر گرفتن.

gtaonline

در ده سال گذشته، هیچ بازی‌ای واقعاً نتونسته سبک و سیاق Grand Theft Auto 5 رو دوباره به اسمی دیگه بازسازی کنن به طوری که هر تلاشی که استودیوهای دیگه کردن، بازی‌ای سال 2013 عرضه شده بوده همیشه یک سر و گردن ازشون بالاتر بود. GTA 5 به عنوان یک بازی که در زمان انتشارش تونسته بود انواع فعالیت‌های مختلفی رو در خودش جا بده. به طوریکه تقریبا هر جنبه از دنیای واقعی رو میتونستین در این بازی ببینین و همین باعث میشد که هر کس با هر سلیقه‌ای رو به خودش جلب کنه. از فعالیت های زیادی که به نوعی همگی باهاشون تا حدی آشنا بودن میشه به تنیس تا بازار بورس خیالی که در بازی وجود داشت اشاره کرد. بعد از عرضه این بازی هم خیلی از استودیو ها تلاش کردن تا بتونن اون جنبه از بازی رو که جون تازه‌ای به بازی میداد و کمک میکرد بازیکنا واقعا حس کنن در بازی هستن به بازیشون اضافه کنن. ولی بازهم این راکستاره که میتونه تجربیاتی مثل GTA 5 رو که قبلا ساخته بود رو ارتقا بده و در کنارش سبک اوپن-ورلد رو بهتر کنه، پس به نظر تا وقتی که نسخه بعدی این سری محبوب عرضه میشه، استودیوها فقط باید تلاش برای تقلید از GTA 5 کنن چونکه قرار نیست بازی‌ای غنی تر از GTA 5 ساخته بشه.

دنیای GTA 5 همچنان تجربیات سرگرم‌کننده‌ای رو فراهم میکنه

gta5

ترلرها و تیزرهای قبل از انتشار بازی Grand Theft Auto 5 همگی وعده این رو میدادن که این بازی یک دنیای باز گسترده و متنوع رو فراهم می‌کنه و در کنارش هم در آینده بخش آنلاینی به این بازی اضافه می‌شه. معمولا ادعاهای بزرگ و اینطوری جز ترفندی برای بازارگرمی و مارکتینگ بازی نیستن و ممکنه بیشتر مایه‌ی گمراهی طرفداراشون بشن و نباید هیچ وقت اینطوری برای بازی‌بازارگرمی کرد؛ مثل کاری که یوبیسافت برای Watch Dogs 1 کرد و خیلی هارو نسبت به این فرنچایز به کل ناامید کرد. اما Los Santos به تعهد خودش عمل کرد و برای دهه‌هاهم همچنان این کار رو انجام میده.

منظره‌های بزرگ، متنوع و چشمگیر میشه گفت در دسته‌بندی بازی های تجدید نظرناپذیر قرار میگیرن، به این معنی که همیشه برگشت به سواحل آفتابی Los Santos جذاب‌تر از خیابان‌های خسته کننده Liberty City در GTA 4 هستش. اندازه و تنوع نقشه بازی هم به طرز عالی‌ای مناسب برای فرار از واقعیته مخصوصا برای وقتایی که یک ماشین برمیدارین و تو خلوت خودتون به رانندگی در خیابون های بازی میپردازین و با اینکه داستان بازی محدودیت‌هایی رو در انتخاب‌ها اعمال میکنه، سرگرمی در Grand Theft Auto همیشه بیشتر در خارج از داستان اصلی بوده.

gta5

در کنار همه این‌ها، محتوایی که کاربرای این بازی درست کردن باعث شده در مقایسه با بازی های دیگه نه تنها بهتر بلکه بهبود هم پیدا کنه. حتی پس از 10 سال، هیچ‌وقت محتوا در این بازی کم نمیارین. Grand Theft Auto 5 نشون داد که بازیکنا می‌تونند انتظار نه تنها کیفیت، بلکه همچنین دوام رو از بازی‌های جهان‌باز خود داشته باشن و هیچ عنوان دیگه‌ای از زمان انتشار GTA 5 تا الان تونسته قلب گیمرهارو در سراسر جهان به خودش جلب کنه.

اگر شما هم تابحال این بازی رو امتحان نکردین باید بدونین که Grand Theft Auto 5 الان روی کامپیوتر، PlayStation 3، PlayStation 4، PlayStation 5، Xbox 360، Xbox One و Xbox Series X/S در دسترسه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها