چطور بازیهای مورد علاقتون نوع شخصیتتون رو برملا میکنن

همیشه انتخاب‌های افراد بر اساس علایق و شخصیت اونهاست که در زمینه بازیهاهم این قضیه صدق میکنه.

شناسه خبر: ۳۸۲۴۱۰
چطور بازیهای مورد علاقتون نوع شخصیتتون رو برملا میکنن

راهنماتو- قطعا برای خیلی از ماها بازیها به راهی برای فرار از واقعیت و گذروندن وقت تبدیل شدن. طوری که هر شخص دوست داره بازیهایی که توی یک ژانر خاصی که بهش علاقه داره بازی کنه و با دوستاش وقت بگذرونه. ولی تابحال براتون سوال نشده که چرا اکثر گیمرها یک سری بازی‌های مشابه به هم رو بازی میکنن؟

به گزارش راهنماتو، پشت هر انتخاب بازی برای هر گیمر یکسری تم و انگیزست که ریشه در شخصیت هر شخص داره و برای جواب سوال اینکه چطور بازیها میتونن شخصیت افراد رو برملا کنن باید باید متوجه تفاوت‌ها در ویژگی‌های شخصیتی افراد بشیم بطوری که الگوهای پایدار فکر و رفتاری برامون مشخص باشن. البته اول بهتره مرور کوتاهی به ویژگی‌های شخصیتی داشته باشیم.

ویژگی‌های شخصیتی پنج‌گانه

ویژگی‌های شخصیتی پنج‌گانه، همچنین به نام مدل پنج عاملی، چارچوبی علمی معتبر برای درک و ارزیابی شخصیت هاست. این مدل پنج بعد اصلی از شخصیت رو مورد برسی قرار میده:

1. اشتیاق به تجربه: شامل کنجکاوی، تخیل و آمادگی برای امتحان کردن چیزهای جدیده.

2. وظیفه‌شناسی: نشان‌دهنده میزان سازماندهی، قابلیت اطمینان و انضباط شخصیت فردیه.

3. برون‌گرایی: نوشن دهنده اینه که فرد چقدر بازوگرا، اجتماعی و پرانرژیه.

4. منعطفیت: نمایانگر مهربانی، همدلی و همکاری در فرده.

5. استحکام عاطفی: نشان‌دهنده سطح عاطفی یک شخصه.

این ویژگی‌های شخصیتی در مقیاس پیوسته‌ای اندازه‌گیری و معمولاً به عنوان درصد مشخص میشن. به عنوان مثال، اگر در وظیفه‌شناسی امتیاز 55 رو داشته باشین، این یعنی اینکه به اندازه 55 درصد از افراد در این ویژگی هستین. از اونجا که نتیجه این تست به صورت درصد و یک چیزی نسبیه میشه گفت نسبت به به تایپولوژی‌های معمول شخصیتی مثل MBTI بهتره، چونکه در اون افراد رو به یکی از دو دسته تقسیم می‌کنن که خودش دلیلی به قطعیت نیست.

ترجیحات بازی‌های ویدیویی و ویژگی‌های شخصیتی

بیاین باهم نگاهی به نتایچ یک تحقیقی که در همین زمینه انجام شده بندازیم. ما از 500 نفری که به بازی‌های ویدیویی علاقه داشتن، خواستیم که در مطالعه‌ای در مورد شخصیت و ترجیحات خودشون در مورد 18 ژانر مختلف بازی شرکت کنن. این افراد نظر خودشون رو از بین خیلی متنفرم تا خیلی دوست دارم در مورد هر ژانر ثبت کردن. همچنین سن این شرکت‌کننده‌هاهم بازه بزرگی رو دربر داشت. (31٪ در گروه سنی 18-24 سال؛ 43٪ در گروه سنی 25-34 سال؛ 26٪ در گروه سنی 35-50 سال) و همچنین 54٪ شرکت کننده‌ها مرد و 46٪ بقیه زن بودن.

اشتیاق به تجربه و بازی‌های نقش‌آفرینی

how-games-expose-your-personality

افرادی سطح بالایی از اشتیاق به تجربه دارن به طور معمول به بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) جلب می‌شن. این بازی‌ها داستان‌های غنی، شخصیت‌های متنوع و دنیاهای گسترده‌ایرو برای کاوش ارائه می‌دن. ذات تخیلی این بازی‌ها همراه با عناصر فانتزی و حل مسائل خلاقانه، به افراد کنجکاو اجازه میدن خودشون رو درش غرق کنن. افرادی که ذهن باز دارن، همچنین به بازی‌های مستقل، بازی‌های کلمه‌ای، بازی‌های تخته‌ای و پازل نیز علاقه دارن.

وظیفه‌شناسی و بازی‌های استراتژی

how-games-expose-your-personality

افراد وظیفه‌شناس معمولاً اهل سازمان‌دهی، منضبط و متمرکز روی اهداف خودشون هستن. ژانرهای بازی که بیشتر به وظیفه‌شناسی ارتباط دارن، بازی‌های کلمه‌ای، ورزشی و مسابقه‌ای هستن. این نوع بازی‌ها اغلب نیاز زیادی به توجه دقیق به جزئیات و بهینه‌سازی دارن، و همین باعث میشه افرادی که تمرکز و سازمان‌دهی بیشتری دارن، بهشون جذب بشن. افرادی که نسبت کم‌تری از وظیفه‌شناسی رو در خودشون دارن به بازی‌های مستقل و بازی‌های نقش‌آفرینی جذب میشن؛ مسئله‌ای که میشه گفت در مقابل افرادی هست که اشتیاق به تجربه بالایی دارن.

برون‌گرایی و بازی‌های چندنفره

how-games-expose-your-personality

ممکنه برای خیلی‌هامون واضح باشه که افراد برون‌گرا به بازی‌های چندنفره که اجازه تعامل با بقیه رو میدن جذب میشن، مثل بازی‌های آنلاین چندنفره، تیراندازی آنلاین و بازی‌های تیمی ورزشی و پارتی‌طور. این بازی‌ها فرصتی رو برای مشارکت افراد برون‌گرا با دیگران، ایجاد روابط و تجربه هیجان رقابت با بقیه رو فراهم می‌کنن. این مطالعه تونست این مسئله که افراد برون‌گرا بیشتر به بازی های اجتماعی جذب میشن رو به طور علمی تایید کنه.

منعطفیت و بازی‌های تیمی

how-games-expose-your-personality

افرادی که مهربون و روحیه‌ای آروم دارن بیشتر جذب بازیهایی میشن که تاکید بر کار تیمی، همکاری و کمک به دیگران دارن و همچنین بیشترین لذت رو از این قضیه میبرن. این داده‌های نشون دادن که افراد مهربون واقعاً از بازی‌های مثبت، از جمله بازی‌های ساده روزمره، پارتی‌طور، پازل، بچگانه، تخته‌ای، کلمه‌ای و بازی‌های آرکید لذت می‌برن. افرادی با منعطفیت پایینتر هم تمایل به از بازی‌های شوتینگ، ورزشی و اکشن دارن.

استحکام عاطفی و بازی‌های تفریحی

how-games-expose-your-personality

افراد با سطوح بالاتری از استحکام عاطفی ممکنه علاقه بیشتری به به بازی‌های تفریحی، که اغلب از مکانیک‌های ساده و سریع برخوردارن داشته باشن . داده‌های این تحقیقات تأیید می‌کنن که افراد با سطوح بیشتری از استحکام عاطفی از بازی‌های پارتی‌طور، کلمه‌ای، بچکانه، ساده و آرکید‌ای لذت می‌برن.

ارتباط بین بازی ویدیویی و ویژگی‌های شخصیتی این قضیه رو نشون میده که تا چه حد افراد میتونن بسته به شخصیتشون جذب بازیها بشن. همچنین در همین حال این ویژگی میتونه بهتون کمک کنه تا درک بهترین نسبت به شخصیت و خوی خودتون داشته باشین. البته این داده‌ها میتونن در طرف دیگه مورد استفاده سازنده های بازیها قرار بگیرن که بهشون برای درک بهتر مخاطبشون کمک میکنه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها