چطوری سونی تونست PlayStation ۳ رو از شکست نجات بده

قطعا کنسول پلی‌استیشن سونی برای خیلی از ماها خاطره‌انگیزه و خود سونی هم از این قضیه باخبره بنابراین تلاش کرد تا یکی از بزرگترین شکست‌هاشو تبدیل به پیروزی کنه.

شناسه خبر: ۳۸۲۴۴۶
چطوری سونی تونست PlayStation 3 رو از شکست نجات بده

راهنماتو- یادتونه PS3 تو سال 2006 به چه طرز اسفناکی عرضه شد ولی تونست بعد از چند سال دوباره به روزای اوجش برگرده؟ اولش میشه گفت همه چیز بر علیه این کنسول بود و خود سونی هم بیشتر با دروغ و فریب مشتریاش گل به خودی میزد؛ اوضاع خیلی بدتر شد وقتی که تو E3 2005 تریلرای بازیهایی که قرار بودن روی این کنسول عرضه بشن هیچکدوم گیمپلی نبودن و بیشتر در حد معرفی بودن که همین خیلی‌هارو به شک انداخت که قدرت این کنسول چقدره.

به گزارش راهنماتو، در ادامه قصد داریم به اشتباهاتی که سونی در مورد این کنسول کرد و اینکه چطور تونست با انتخاب های درست اون اشتباهات رو درست کنه بپردازیم پس با راهنماتو همراه باشین.

how-sony-managed-to-save-ps3

اگر یادتون باشه نسخه اولیه PS3 که به بازار عرضه شد یک چیز نسبتا خپل و چاقی بود که زیاد به چشم جذاب نمیومد، اما بعدش تونستن یک بار دیگه طراحی این کنسول رو دچار تغییراتی کنن و با اسم "اسلیم" ایندفه خیلی لاغرتر و شکیل‌تر عرضش کنن که نسبت به نسخه اولیه خیلی قشنگتر بود. حتی یه مدل نسخه "سوپر-اسلیم" هم عرضه کردن که انگا مدل اسلیم‌تر از نسخه اسلیم بود! درسته که در دنیای کنسول‌ها همه به باطن کنسول اهمیت بیشتری میدن تا ظاهرش، ولی مردم همیشه دوست دارن کنسولشون در ظاهر هم جذاب باشه. همچنین قابلیت حمل و نقلش هم یه موضوع مهم برای خیلی‌هاست.

how-sony-managed-to-save-ps3

بحث هزینه بدون شک برای خیلی‌ها که قصد خرید شی‌ای رو دارن خیلی مهمه؛ PS3 هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مشکلات بزرگ PS3 اولیه، قیمت بالاش بود. PS3 با دو مدل 60 گیگابایتی به قیمت 599 دلار و 20 گیگابایتی به قیمت 499 دلار عرضه شد. این قیمت‌ها به خودی خود خیلی بالا بودن و وقتی که مردم با قیمت‌های Xbox 360 مقایسه میکردنشون، خیلیاشون ترجیح میدادن که یک Xbox 360 بخرن. بعد همین قضیه سر قیمت باعث شد که سونی کنسولشو تا مدتی با ضرر بفروشه، تقریبا جوری که ایران‌خودرو و سایپا ماشیناشونو الان میفروشن.

ولی خب خوشبختانه، با گذر زمان و افزایش تولید قطعات، قیمت‌ها کمتر شدن. مدل 40 گیگابایتی با قیمت 400 دلار در پایان سال 2007 عرضه شد که کنسول رو برای مردم قابل دسترس‌تر کرد. و مدل "سوپر-اسلیم" هم با قیمت‌های معقول‌تری به بازار اومد. به نظر سونی از این حرکتش درس گرفت چرا که PS4 با قیمت مناسبی عرضه شد و مشکلات اینطوری نداشت.

یکی دیگه از مشکلات PS3، سختی ساخت بازی های بین‌پلتفرمی براش بود. بعضی از بازی‌ها مثل Bayonetta و The Orange Box بخاطر اجرای نامناسب در مقایسه با Xbox 360 معروف شدن. به طوری که این مشکلات بخصوص ناپایداری Half-Life 2 که در سال 2004 منتشر شده دلیلی شده بود که مردم تو سر PS3 میزدن چرا که این بازی 2سال قبل از عرضه کنسول عرضه شده بود ولی بازم نمیتونست درست اجراش کنه. البته با گذر زمان و تطبیق بیشتر استودیوها با سخت‌افزار، وضعیت بهتر شد.

how-sony-managed-to-save-ps3

بحث انحصاری های موقع لانچ یک کنسول خیلی مهمه به طوریکه بازهم اکثر مواقع بازیهای لانچ کنسول‌ها مشکلات زیادی داشتن ولی PS3 این مشکل رو نداشت چون که اصلا انحصاری خاصی نداشت که کسی چشم انتظارش باشه. به جز بازی‌های Resistance: Fall of Man و Tony Hawk's Project 8، همه بازیهایی که قرار بودن با PS3 عرضه بشن همگی تاخیر خوردن. نبود انحصاری های جذاب و قیمت بالای کنسول باعث شد خیلی‌ها اصلا فکر خرید PS3 رو از سرشون بیرون کنن.

how-sony-managed-to-save-ps3

اما یک نقطه مثبت مهمی که PS3 داشت، قابلیت پخش دیسک‌های Blu-ray بود. این فرمت به عنوان بهترین روش برای تماشای فیلم‌ها در کیفیت HD معرفی شد. مایکروسافت هم البته تلاش کرد که با فرمت HD DVD رقابت کنه، اما در نهایت Blu-ray برنده شد. پخش‌کننده‌های Blu-ray معمولی در اون زمان به قیمت‌های مشابه با PS3 عرضه می‌شدن، بنابراین خیلی‌ها ترجیح می‌دادن که یک PS3 بخرن چون که هم میتونست بازی‌هارو اجرا کنه و هم میشد به عنوان یک پلیر ازش استفاده کرد.

با اوج گرفتن سرویس های آنلاین اون موقع و اینکه خیلی از گیمرا شروع به استفاده از خدمات آنلاین سونی کردن، بدترین اتفاقی که میتونست بیوفته نقض امنیت داده‌ها در سال 2011 بود. در آوریل 2011، بزرگترین نقض امنیتی در تاریخ رخ داد و اطلاعات بیش از 77 میلیون حساب PlayStation Network به خطر افتاد. در 20 آوریل 2011، سونی سرورها رو به طور کامل برای 23 روز از دسترس خارج کرد. این حادثه کابوسی برای هر شرکت و مشتریای اون شرکته و خیلی‌ها خود سونی رو مقصر این فاجعه میدونستن. البته بعد از حل این مشکل و آنلاین شدن سرورهای این شرکت بعد از تقریبا یک ماه، سونی به کاربرا بازی‌های مجانی و در کنارش اشتراک یک ماه پلاس رو هدیه داد تا بتونه از دلشون دربیاره این اتفاق وحشتناک رو.

how-sony-managed-to-save-ps3

تعریف یک کنسول بیستر به سخت‌افزارش نیست، به اینه که چه انحصاری‌هایی روش عرضه میشه که ملت رو ترغیب به خریدش کنه. و این چیزیه که سونی تونست درش بدرخشه. یکی از عوامل اصلی موفقیت PS3، وجود بازی‌های انحصاری عالی بود. Metal Gear Solid 4 ، یکی از بهترین بازیهای عمرم همچنان فقط روی این کنسول در دسترسه و Naughty Dog هم با سری بازی‌های Uncharted و The Last of Usتونست خودش رو به عنوان یک استودیو کارکشته معرفی کنه. اینها در کنار بازیهای دیگه تونستن بعد از لانچ فاجعه‌بار این کنسول دوباره Play Station 3 رو به یکی از محبوب ترین کنسول های تاریخ تبدیل کنن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها