چطوری مایکروسافت داره آینده بازی‌هارو به خطر میندازه

به نظر تلاش مایکروسافت به سمت آینده کاملا دیجیتال برای گیمینگ نگرانی‌های زیادی رو برای گیمرها و تاریخدان های این صنعت پیش آورده.

شناسه خبر: ۳۸۲۶۴۶
چطوری مایکروسافت داره آینده بازی‌هارو به خطر میندازه

راهنماتو- به‌نظر مایکروسافت همچنان تحت تاثیر اشتباه‌هاییه که در گذشته مرتکب شده. اون وقتا که ایکس باکس وان رو عرضه کرد، انتخاب‌های اشتباه زیادی داشت، مثل اجباری بودن داشتن یک کینکت گرون قیمت. اما خب یک دهه از اون موقع گذشته و حالا مایکروسافت با استودیوهای جدید، کنسول‌های بهتر و تعداد زیادی بازی عالی، تلاش می‌کنه که از گذشته خودش درس بگیره و یک آینده بهتر رو برای طرفدارای خودش فراهم کنه. ولی اخبار اخیر نشون میده که به نظر قراره برگردیم به همون دوران تاریک.

به گزارش راهنماتو، همین چندوقت پیش بود که طی یک سری اشتباهات انسانی که نباید اتفاق میفتادن، یک سری از ایمیل‌ها و اطلاعات محرمانه این غول تکنولوژی به بیرون درز کرد. توی این اسناد لو رفته، برنامه‌هایی برای یک نسخه آپگرید شده میون‌دوره‌ای برای کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس اس سال 2024 مطرح شده بود. یک کنسول ایکس باکس سری ایکس جدید با اسم رمز Brooklin معرفی شده که ظاهری استوانه‌ای هم قراره داشته باشه، وای فای بهتری داره، و بدون دیسک خواهد بود. به جای دیسک، یک ترابایت فضای هارد دیسک اضافی داره و با قیمت 500 دلار عرضه میشه.

how-microsoft-puts-gaming-future-in-danger

این اخبار از برنامه‌های آینده‌ی کنسول‌های ایکس باکس نسل جدید بدون دیسک خبر می‌ده و این به نظر میاد که مایکروسافت قصد داره زودتر از چیزی که برخی از بازیکنا انتظارشو داشتن، دیسک های فیزیک بازی هارو کنار بزاره و بیشتر به سمت بازار دیجیتالی بره که بیشتر یا به نوعی فقط به نفع ناشرهاست. این موضوع بعضی از گیمرهارو نگران کرده و برخی هم معتقدن که مایکروسافت علاقه‌ای به حفظ بازی های قیدیمی به روشی که هر کسی میتونه مراقب دیسک های خودش باشه نداره. بعد از این خبر هم اینترنت مثل همیشه عمل کرد و بعضی از بازی‌سازها و تعدادی از یوتیوبرها شروع کردن به اینکه از مایکروسافت انتقاد کردن. اونها معتقدن که مایکروسافت به حفظ بازی‌ها علاقه‌ای نداره و بهتره که به سمت یک کامپیوتر بروند و به تمامی فروشگاه‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند.

حالا واقعیت اینه که با توجه به تمامی راه‌هایی که دنیای بازی دیجیتال به سمتش میره، آینده‌ی دیجیتال خیلی معمولی و قابل پیش‌بینی به نظر میاد. بیشتر کنسول‌هایی که از خانواده ایکس باکس سری ایکس/اس که در اختیار گیمرها هستن از نو اس هستن، به طوری که بدون دیسک درایو هستن و تازه روی سمت دیگه ترازو و پلی‌استیشن هم در حال حاضر 70% فروشش رو از سمت بازیهای دیجیتال میگیره. در کنار اون بیشتر گیمرا هم امروز بیشتر هزینه‌هاشون رو برای میکروترانزکشن‌ها و اشتراک‌ها پرداخت میکنن تا خود بازی‌ها. ولی بازهم نسخه های فیزیکی بازی‌ها هستن که همیشه نسبت به هزینه‌ای که براشون میکنین، ارزششو دارن چرا که مثلا میتونین یک نسخه از بازی نسبتا جدید FarCry 6 رو به قیمت 10 دلار بخرین، کامل تمومش کنین و بعدهم اگر دوست داشتین به دوستتون بدینش که اونم بازیش کنه.

how-microsoft-puts-gaming-future-in-danger

حالا در مقابل حرفی که بالا زدم، یکی از نکات منفی دنیای بازی دیجیتال اینه که بازی‌های دیجیتال ارزش بازفروش ندارن. سی‌دی فروشیا امکان اینو دارن که جمع کنن و برن و اون استور کنسوله که سر جاش میمونه البته تا وقتی که شرکتش بخواد و همچنین نگرانی جدی در مورد حفظ بازی‌ها وجود داره. مجموعه‌های دیجیتال اغلب به نظر میاد که دائمی هستن، اما در واقعیت تا زمانی میتونن در اختیار مشتری باشن که اون فروشگاه اجازش رو بده و هر لحظه ناشر اون بازی میتونه از روی اون استور اون بازی رو برداره و برای همیشه از بین ببرش. به طوری که با هر "خرید" دیجیتال، حق مالکیت اون اثر رو پیدا نمیکنین و بیشتر شبیه به کرایه تا مدتی نامعلومه. شما با خرید بازیهای فیزیکی اون حس مالکیت رو دارین چون براتون قابل لمسه و هر لحظه که بخواید میتونین هر کاری باهاش بکنین؛ کسی هم نمیتونه یهویی بیاد تو اتاقتون و جلوتون رو بگیره.

مایکروسافت ولی اعلام کرده که بعضی از اطلاعات در اسناد لو رفته قدیمی هستن و شامل یک سری تغییراتی شدن. اما معلوم نیست که آیا ایکس باکس سری ایکس موجود جایگزین نسل بعدی خودش میشه یا نه. یا اینکه ممکنه مایکروسافت یک دستگاه اضافی اکسترنال با درایو نوری رو برای اضافه کردن قابلیت خوندن دیسک به کنسول‌های ایکس باکس عرضه کنه، مشابه شایعاتی که در مورد پلی‌استیشن 5 اسلیم در حال حاضر میشنویم. تا این لحظه ولی مایکروسافت راضی به توضیحات بیشتری در این زمینه نشده.

how-microsoft-puts-gaming-future-in-danger

نکته جالب اینه که برنامه‌های اصلی مایکروسافت برای ایکس باکس وان اولیه به شکلی بود که بازیکنا باید حق بازی رو میخریدن و خیلی ساده اونارو کرایه میکردن حتی اگر اونا دیسک بازی رو داشتن همچنان باید اون حق رو میخریدن. سونی در E3 سال 2013 به سرعت به این موضوع واکنش نشون داد و با نمایش یک ویدیو که دونفر خیلی راحت با دست به دست کردن دیسک بازیشونو به هم میدن مایکروسافت رو مسخره کرد. البته مایکروسافت هم متوجه اشتباهش شد و به مرور زمان روش های نرمال و معقول دیگه‌ای رو پی گرفت.

نظرات
پربازدیدترین خبرها