چرا یکی از معروف‌ترین سازه‌های نیویورک از Spider-Man ۲ حذف شده؟

بازیهای Marvel's Spider-Man همیشه در تلاش بوده تا بهترین تجربه مردعنکبوتی رو برای طرفدارای این سری فراهم کنه ولی گویا همیشه اوضاع بر وفق مراد نبوده.

شناسه خبر: ۳۸۳۸۰۷
چرا یکی از معروف‌ترین سازه‌های نیویورک از Spider-Man 2 حذف شده؟

راهنماتو- اگر یادتون باشه یکی از نمادهای معروف شهر نیویورک، برج کرایسلر، از بازی جدید Marvel's Spider-Man: Miles Morales حذف شده بود. ولی این برج در بازی Marvel's Spider-Man که سال 2018 منتشر شده بودش حضور داشت و در طول دهه‌ها به عنوان بخشی از دنیای مارول شناخته شده. با این حال، با تغییر مالکیت این برج در سال 2019، به نظر می‌رسه که دیگه قرار نیست این برج رو در دنیای مارول ببینیم.

به گزارش راهنماتو، برای فهمیدن و درک بیشتر دلیل غایب بودن این برج از بازی محبوب Marvel's Spider-Man 2 قصد داریم از لحاظ قانونی دلیل این غیبت رو مورد بررسی قرار بدیم و ببینیم چی باعث شده یکی از معروف ترین ساختمون‌های نیویورک دیگه قرار نیست توی بازیها و فیلم‌ها دیده بشه.

برج کرایسلر: نمادی از تاریخ نیویورک

why-chrysler-building-is-absent-from-spiderman2

برج کرایسلر در تاریخ 27 مه 1930 به طور رسمی کارش رو شروع کرد و تا زمانی که برج امپایر استیت در ماه مه 1931 ساختش کامل شد، به عنوان بلندترین ساختمون جهان شناخته می‌شد. این برج همچنین نه تنها به عنوان یکی از مشهورترین ابر‌ساختمون‌های شهر نیویورک بلکه یکی از مشهورترین ابر‌ساختمون‌های معماری آمریکا هم شناخته می‌شه. این ساختمون که ارتفاعش به 320 متر همراه با 77 طبقه می‌رسه، ویژگی‌های منحصر به فردی مثل هشت تا عقاب داره که روی طبقه 61ام این ساختمون نشستن.

حضور برج کرایسلر در دنیای مارول

why-chrysler-building-is-absent-from-spiderman2

تقریبا میشه گفت این برج توی تمام فیلمها و بازیهای مارول حضور داشته. به طوریکه پای ثابت فیلمهای مرد عنکبوتی یا پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای مارول بوده. در بازی Marvel's Spider-Man برای کنسول PS4، برج کرایسلر یکی از 47 منظره‌ی معروف بازی بود که گیمرا برای انجام مأموریت‌های فرعی باید ازش عکس میگرفتن. اما اگر بازی Miles Morales رو رفته باشین، میبینین که جاش رو به یک آسمان‌خراش ساده داده. ولی نکته جالب اینه که تو نسخه ریمستر بازی اول Spider-Man که روی کنسول PlayStation 5 منتشر شده، برج کرایسلر همچنان سرجاش حاضره.

تغییر مالکیت برج کرایسلر

از سال 2008 به بعد، شورای سرمایه‌گذاری ابوظبی که زیرشاخه‌ای از دولت امارات هستش، 90 درصد از مالکیت این برج رو دستشون گرفتن و شرکت سرمایه‌گذاری املاک تیشمن اسپایر پراپرتیز که در نیویورک مستقر بودش فقط 10 درصد از مالکیت برج رو داشتن. این دو شرکت تا وقتی که بازی اسپایدرمن اول عرضه شدش مالکای این برج بودن. ولی در ژانویه 2019، یک سال و نیم قبل از انتشار Miles Morales، این دو شرکت برج رو برای فروش قرار میدن. در مارس همون سال هم، این ساختمان توسط شرکت سیگنا گروپ اتریش و شرکت توسعه املاک نیویورکی خریداری شدش. جالب اینه که در سال 2019، برج به ارزش 150 میلیون دلار خریداری شد، که میشه 300 میلیون کمتر از عددی که در سال 2001 این ساختمون خریداری شدش. (که با حساب تورم برای سال 2019 ارزشش تبدیل 433 میلیون میشه) که باز همون عدد هم همچنان با ضرر 800 میلیونی گروه اماراتی همراه بوده.

why-chrysler-building-is-absent-from-spiderman2

حق تألیف معماری و برج کرایسلر

از سال 1990 به بعد، آثار برجسته معماری مثل برج کرایسلر می‌تونن توسط قانون کپی‌رایت محافظت بشن. البته این طوری نیست که مالکای ساختمون بخوان بخاطر عکسی که از ساختمون گرفتین داداگاهیتون کنن، ولی خب اگر از طراحی این ساختمون کپی‌برداری کنین و یا بخواین از ظاهرش استفاده تجاری کنین که ساخت بازی هم شاملش میشه، مالک ساختمون میتونه حق شکایت از شمارو برای خودش محفوظ بدونه.

مایکل لی، بنیان‌گذار Lee Law که در حفاظت از برند، مالکیت معنوی و قوانین مربوط به آثار هستش در توضیح این مورد میگه که:"شما نمی‌تونید از کارایی یک چیز حفاظت کنین، اما می‌تونید از قسمت‌های هنری که در اثر هستش محافظت کنین. بنابراین در مورد برخی از آثارمعماری، استفاده از ویژگی های منحصر به فرد اون ساختمون میتونه دردسر ساز بشه . طوری که اگر در ساختمون دیگه‌ای دیده بشه و یا حتی اگر به صورت مجازی طراحی بشه همچنان نیاز به اجازه مالک اون ساختمون رو دارین.

why-chrysler-building-is-absent-from-spiderman2

میشه گفت در اینجا هم برج کرایسلر تحت تاثیر قاون کپی‌رایت هستش پس مالکان و دارندگان این ساختمون میتونن تصمیم بگیرن که ساختمونشون کجا و توسط کی میتونه به نمایش دربیاد. البته به اطلاعاتی که از Insomniac شنیدیم، فهمیدیم که این استودیو سعی داشته تا بتونه مجوز حضور این ساختمون در بازیش بگیره ولی نتونسته با مالک ساختمون به توقف برسه.

جیمز استوینسون مدیر روابط عمومی استودیو Insomniac در این باره گفته که این استودیو علاقه زیادی برای ساخت یک نیویورک رو داشته که طرفدارای اسپایدرمن بتونن خودشون رو درش غرق کنن و براشون تجربه‌ای قابل باور باشه ولی خب نتونستن با مالکای جدید این ساختمون به توافق برسن و میشه گفت این فرصت رو از دست دادن.

why-chrysler-building-is-absent-from-spiderman2

البته همه پایبند به این قانون نیستن و شده گاهی که مثلا در فیلمی شما در حد پوستر یا ماکتی رو از این ساختمون دیدین که باز همین میتونه موضوع شکایت مالکای این ساختمون قرار بگیره و کار به دادگاه بکشه ولی خب به نظر استودیو اینسامنیاک بهترین کار رو کرده و با حذف این ساختمون از بازی هیچ بهانه‌ای برای شکایت به این ساختمون نداده.

نظرات
پربازدیدترین خبرها