نگاهی به تاریخچه لوگوی محبوب PlayStation

لوگوی PlayStation با خاطرات خیلی از گیمرهای ایرانی اجیر شده و تبدیل به بخشی جداناپذیر از تاریخ گیمینگ شده.

شناسه خبر: ۳۸۳۳۸۵
نگاهی به تاریخچه لوگوی محبوب PlayStation

راهنماتو- در دنیای بازی‌ها، نوآوری و خلایته که همیشه حرف اول رو میرنه. به طوری که در این دنیا، یک لوگو یا نماد وجود داره که به معنی سرگرمی و بازیهای ویدیوییه؛ و این قضیه تونسته هر کسی رو از هر طبقه اجتماعی زیر یک پرچم بیاره. این نماد هم لوگوی PlayStation هستش که برای خیلی از گیمرهای ایرانی نماد نوستالژی، خاطره‌های خوب و همچنین انحصاری های فوق‌العادست.

به گزارش راهنماتو، به طور طبیعی، برتری لوگوی PlayStation به خاطر طراحی منحصر به فردشه، ولی میشه گفت این قضیه سر دراز داره و فراتر از یک P و S سادست. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به تاریخچه این سری کنسول استثنایی و حتی لوگویی خاطره‌انگیز داشته باشیم.

تکامل طراحی لوگوی PlayStation

لوگوی PlayStation (1994)

a-look-at-ps-logo

لوگوی معروف PlayStation میشه گفت اولین بار با ظهور اولین کنسول PlayStation تونست خودش رو به دنیا معرفی کنه. لوگوی اولیه در یک فرم جذاب ظاهر شد که حروف "P" و "S" در اون به حساب اینکه این کنسول توانایی پردازش سه‌بعدی اشیا رو داشت فرمی در ظاهر سه‌بعدی به خودشون گرفته بودن به طوری که حروف در هم‌رفته در بردارهای مختلفی قرار داشتن."P" به صورت ایستاده و "S" به صورت خوابیده.

لوگوی اولیه با حروف "P" و "S" در هم‌رفته توسط ساکاموتو، یک طراح گرافیک در شرکت سونی، طراحی شده بود. ایده‌ی خلاقانه‌اش این بود که حروف اولیه‌ی PlayStation رو به همدیگه پیونده بده تا وحدت و همگرایی در بازی‌ها رو به تصویر بکشه.

اتصال بین حروف همچنین این معنی رو میرسونه که این کنسول توانایی اتحاد و هم‌فکری بین بازیکنای خودش رو از طریق بازی داره. دقیقا مثل هدفی که کنسول PlayStation داره، این لوگو هم از طریق همکاری و نوآوری به وجود اومدش و ذهنای خلاق پشت پرده هر جنبه‌ی PlayStation رو به نمایش گذاشت. طراحا می‌دونستن که به یک نمادی نیاز دارن که با جامعه‌ی گیمرا که به سرعت در حال گسترش بود بتونن ارتباط برقرار کنن. تلاش هایی که نتیجش خلق لوگویی شد که تونست فراتر از فقط یک لوگو باشه.

لوگوی PlayStation 2 (2000)

a-look-at-ps-logo

با هزاره جدید، نسخه‌ی بعدی PlayStation هم معرفی شد. PlayStation 2 با گرافیک بهتر، قدرت پردازش بیشتر و وجود قابلیت‌های چندرسانه‌ای و یک لیست بلند از بازی های متنوع‌تر نسبت به PlayStation اصلی عرضه شد.

PlayStation تبدیل به یک مرکز سرگرمی دیجیتال شد که علاوه بر بازی، میتونستین باهاش به تماشای فیلم‌های دی‌وی‌دی و کارای دیگه هم بپردازین. در کنار این، این کنسول به دنیای بازی تکنولوِژی جدیدی رو معرفی کرد، اونم بازی تحت شبکه بود. قابلیتی که فقط روی PC در دسترس بود. شبکه‌ی PlayStation به گیمرها اجازه تجربه‌های چندنفره رو میداد. این یک لحظه مهم در تاریخ بازی‌ها بود و چیزی که معنای بازی رو تا ابد تونست تغییر بده.

حروف "PS2" به صورت یک نماد آبی طراحی شده و در بالای آن "PlayStation 2" با متن سیاه نوشته شده بود. لوگوی جدید شکوه و افتخار طراحا و مهندسایی که به دقت برای به واقعیت پیوستن PlayStation 2 کار کرده بودن رو نشون می‌ده. می‌تونیم از تیم طراحی سونی، شامل طراح اصلی تیو گوتو، برای ایجاد لوگوی شیک و پیشرفته PlayStation 2 بابت این قضیه تشکر کنیم.

لوگوی PlayStation 3 (2006)

a-look-at-ps-logo

دوره‌ی PlayStation 3 نمایانگر یک فاز تغییر دیگه در تکامل لوگو این کنسول بود.باز هم با احترام به اساس نسل قبل و سبک مونوگرافیک، لوگو همچنان ظاهر سیاه و سفید خودش رو حفظ کرد. ولی این بار، با فونت منحنی جالبی و سیاه بالای کنسول نوشته "PS3" و در پایین هم متن سیاه "PlayStation 3" نوشته شده بود.لوگوی PlayStation 3 توسط یک تیم از طراحان در شرکت سونی به رهبری تیو گوتو طراحی شدش. این لوگو یک ظاهر مدرن و پویا رو تونست معرفی کنه. البته اگر این فونت استفاده شده در لوگوی PS3 رو دیده باشین، شاید با خودتون فکر کنین که انگار قبلا هم یک جایی دیدینش؛ باید بهتون بگم که اشتباه هم نمیکنین چرا که اون فونت دقیقا فونتی هستش که در فیلم های Spider-Man که توسط Sam Raimi و بازیگری Tobey Maguire ساخته شدن استفاده شده بودن.

لوگوی PlayStation 4 (2013)

a-look-at-ps-logo

همراه با معرفی آخرین و بزرگترین کنسول PlayStation 4 در سال 2013، لوگوی PlayStation 4 هم به‌روز شد. مثل همیشه، عناصر شناختی برند حفظ شدند، اما لوگو باز هم در طراحی از نسخه‌های قبلی خودش متفاوت بود. سبک مونوگرافیک دو نسخه قبلی لوگو حفظ شد، همچنین رنگ مشکی و فونت نسخه‌ی PS3.البته، عددش به "4" به‌روز شد، اما به جای عنوان کامل "PS4"، لوگوی جدید شامل حروف "P" و "S" متشابه و به رنگ مشکی "PS4" بود. این یک شیفت به سمت یک ظاهر مدرن و مینیمالیستیک بود. تیم طراحی مسئول ابداع و توسعه این لوگو، تونست به نحو احسن اهمیت ارتقاء عناصر طراحی معاصر رو درک کنه.

لوگوی PlayStation 5 (2020)

a-look-at-ps-logo

بر خلاف پیشرفت گرافیک بازیهای PS5، خود کنسول در زمینه لوگو همچنان ظهاهر قدیمیش رو حفظ کرد. رویکرد مینیمالیستیکی همچنان ادامه داشت و طراحی جدیدتر با تغییر حداقلی روبرو شد. لوگوی جدید با اضافه شدن عدد "5" به تازه‌ترین نسخه از کنسول به‌روز شد، اما سبک، فونت، رنگ و حود حروف شامل تغییر خاصی نشدن.

تاریخچه‌ی لوگوی PlayStation فراتر از تصویر یا ظاهری هستش که دارن. مهمترین چیزی که گیمرهارو با دیدنش به وجد میاره اینه که هیجان برای یک بازی جدید رو بهشون القا میکنه، این تجربه گرافیک‌ با وضوح بالاست، این ملاقات با دوستان آنلاین برای بازی کردن بازی‌های مورد علاقه و به اشتراک‌گذاری تجربیاتیه که میتونین باهاش داشته باشین.

تغییرات در لوگوی PlayStation در طول زمان تکامل بازی‌ها رو همراه خودش نشون میده. به عنوان اولین چیزی که برای خرید یک بازی جدید بهش نگاه میکنین، دیدن لوگوی PS چیزیه که همیشه همراهتون بوده و هست. و همین هم به شما یادآوری میکنه که چقد این لوگو میتونه مهم باشه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها