کشف ۵ روستای بکر و دیدنی در زنجان: گشتی در میان آبشارها، چشمه‌ها و تاریخ

این مقاله معرف زیباترین روستاهای زنجان برای سفر به آن در تابستان و گردش در دل طبیعت بکر، چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان، تاریخی غنی و غیره است.

شناسه خبر: ۴۰۵۴۱۸
کشف 5 روستای بکر و دیدنی در زنجان: گشتی در میان آبشارها، چشمه‌ها و تاریخ

راهنماتو- خسته از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و هیاهوی شهر؟ به دنبال مکانی بکر و آرام برای رهایی از روزمرگی هستید؟ سفر به زنجان را در تابستان امسال تجربه کنید و از طبیعت بکر، چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان، تاریخ غنی و مردمی خونگرم این استان لذت ببرید. در این سفر، به پنج روستای ناشناخته و دیدنی زنجان که راهنماتو معرفی می کند خواهیم رفت که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

1. جاذبه های گردشگری روستای شیلاندر در زنجان

1

به گزارش راهنماتو، روستای شیلاندر یکی از زیباترین روستاهای استان زنجان است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، مناظر طبیعی بکر و بافت سنتی، مکانی ایده آل برای گردشگری به خصوص در فصل تابستان است.

در اینجا به تعدادی از جاذبه های گردشگری روستای شیلاندر اشاره می کنیم:

  • خانه های پلکانی:

    یکی از بارزترین ویژگی های روستای شیلاندر، خانه های پلکانی آن است که در دامنه کوه ساخته شده اند. این خانه ها با معماری سنتی خود، جلوه ای زیبا به روستا بخشیده اند.

  • آبشار شیلاندر:

آبشار شیلاندر یکی از زیباترین آبشارهای استان زنجان است که در نزدیکی این روستا واقع شده است. این آبشار از ارتفاعات بالا به پایین سرازیر می شود و منظره ای خیره کننده را به وجود می آورد.

  • رودخانه شیلاندر:

رودخانه شیلاندر از میان این روستا عبور می کند و فضایی دلنشین و با طراوت را به وجود می آورد. در کنار این رودخانه می توانید از پیاده روی، تماشای طبیعت و یا دوچرخه سواری لذت ببرید.

  • کوه های اطراف روستا:

کوه های اطراف روستای شیلاندر، مکانی ایده آل برای کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت هستند. از بالای این کوه ها می توانید چشم انداز زیبایی از روستا و دشت های اطراف را مشاهده کنید.

  • غار کت کندی:

غار کت کندی در نزدیکی روستای شیلاندر واقع شده است و یکی از طولانی ترین غارهای استان زنجان است. در داخل این غار می توانید تالارها، چاه ها و چک و چکه های زیبایی را مشاهده کنید.

  • موزه مردم شناسی:

در موزه مردم شناسی روستای شیلاندر می توانید با آداب و رسوم و فرهنگ مردم این روستا آشنا شوید. در این موزه، اشیاء و لوازم سنتی مربوط به زندگی مردم روستا به نمایش گذاشته شده است.

  • جشنواره ها و مراسمات:

در طول سال، جشنواره ها و مراسمات مختلفی در روستای شیلاندر برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این روستا هستند.

علاوه بر جاذبه های ذکر شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در روستای شیلاندر و اطراف آن وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به شیلاندر: فصل تابستان

نحوه دسترسی به شیلاندر: ا روستای شیلاندر در 30 کیلومتری شمال غربی زنجان و در منطقه کوهستانی طارم واقع شده است. برای رسیدن به این روستا، می‌توانید از جاده زنجان - ابهر به سمت طارم حرکت کنید. سپس، از جاده طارم - دندی به سمت روستای تهم بروید. بعد از روستای تهم، تابلوی شیلاندر را در سمت راست جاده خواهید دید. از آنجا به بعد، باید مسیر فرعی خاکی را به مدت 15 تا 20 دقیقه طی کنید تا به روستای شیلاندر برسید.

2. جاذبه های گردشگری روستای ویر در زنجان

1

روستای ویر یکی از بزرگترین و زیباترین روستاهای استان زنجان است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، مناظر طبیعی بکر، آثار تاریخی و فرهنگی و مردمی خونگرم و مهمان نواز، مکانی ایده آل برای گردشگری به خصوص در فصل تابستان است.

در اینجا به تعدادی از جاذبه های گردشگری روستای ویر اشاره می کنیم:

  • معبد داش کسن:

معبد داش کسن یکی از مهمترین آثار تاریخی و مذهبی استان زنجان است که در نزدیکی روستای ویر واقع شده است. این معبد از سنگ تراشیده شده و قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد. در داخل این معبد می توانید نقش و نگارهای زیبایی را بر روی دیوارها مشاهده کنید.

  • رودخانه ویر:

رودخانه ویر از میان این روستا عبور می کند و فضایی دلنشین و با طراوت را به وجود می آورد. در کنار این رودخانه می توانید از پیاده روی، تماشای طبیعت و یا دوچرخه سواری لذت ببرید.

  • کوه های اطراف روستا:

کوه های اطراف روستای ویر، مکانی ایده آل برای کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت هستند. از بالای این کوه ها می توانید چشم انداز زیبایی از روستا و دشت های اطراف را مشاهده کنید.

  • چشمه های آبگرم:

در نزدیکی روستای ویر چندین چشمه آبگرم وجود دارد که خواص درمانی بسیاری دارند. می توانید در این چشمه ها آب تنی کنید و از فواید آن برای سلامتی خود بهره ببرید.

  • آثار باستانی:

در روستای ویر و اطراف آن، آثار باستانی متعددی از دوره های مختلف تاریخی کشف شده است. می توانید از این آثار باستانی دیدن کنید و با تاریخ و تمدن این منطقه آشنا شوید.

  • جشنواره ها و مراسمات:

در طول سال، جشنواره ها و مراسمات مختلفی در روستای ویر برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این روستا هستند.

علاوه بر جاذبه های ذکر شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در روستای ویر و اطراف آن وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به ویر: فصل تابستان

نحوه دسترسی به ویر: روستای ویر در 45 کیلومتری شمال غربی زنجان و در منطقه کوهستانی طارم واقع شده است. برای رسیدن به این روستا، می‌توانید از جاده زنجان - ابهر به سمت طارم حرکت کنید. سپس، از جاده طارم - دندی به سمت روستای ویر بروید.

3. جاذبه های گردشگری روستای حیدریه در زنجان

1

روستای حیدریه یکی از زیباترین روستاهای استان زنجان است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، مناظر طبیعی بکر، بافت سنتی و مردمی خونگرم و مهمان نواز، مکانی ایده آل برای گردشگری به خصوص در فصل تابستان است.

در اینجا به تعدادی از جاذبه های گردشگری روستای حیدریه اشاره می کنیم:

  • مسجد جامع حیدریه:

مسجد جامع حیدریه یکی از قدیمی ترین مساجد استان زنجان است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد. این مسجد از آجر ساخته شده است و دارای گنبد و مناره زیبایی است. در داخل این مسجد می توانید تزئینات کاشی کاری و نقاشی های زیبایی را مشاهده کنید.

  • حمام سنتی حیدریه:

حمام سنتی حیدریه یکی از قدیمی ترین حمام های استان زنجان است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این حمام از آجر و سنگ ساخته شده است و دارای خزینه، گرمخانه و سردخانه است. حمام سنتی حیدریه در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید از آن دیدن کنید.

  • خانه های سنتی:

روستای حیدریه دارای بافت سنتی و خانه های قدیمی زیبایی است که از خشت و چوب ساخته شده اند. قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا و تماشای این خانه ها می تواند بسیار لذت بخش باشد.

  • صنایع دستی:

روستای حیدریه به عنوان مهد صنایع دستی سنتی استان زنجان شناخته می شود. در این روستا می توانید هنرمندان را در حال بافت قالیچه، گلیم، جاجیم و ساخت سفال و چرم ببینید و از این صنایع دستی نفیس به عنوان سوغات خریداری کنید.

  • طبیعت بکر:

روستای حیدریه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و دارای طبیعت بکر و زیبایی است. در اطراف این روستا می توانید از پیاده روی، کوهنوردی، کمپینگ و گشت و گذار در طبیعت لذت ببرید.

  • جشنواره ها و مراسمات:

در طول سال، جشنواره ها و مراسمات مختلفی در روستای حیدریه برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این روستا هستند.

علاوه بر جاذبه های ذکر شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در روستای حیدریه و اطراف آن وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به حیدریه: فصل تابستان

نحوه دسترسی به حیدریه: روستای حیدریه در 35 کیلومتری شمال غربی زنجان و در منطقه کوهستانی طارم واقع شده است. برای رسیدن به این روستا، می‌توانید از جاده زنجان - ابهر به سمت طارم حرکت کنید. سپس، از جاده طارم - دندی به سمت روستای حیدریه بروید .

4. جاذبه های گردشگری روستای قلعه لرد در زنجان

1

روستای قلعه لرد یکی از زیباترین و تاریخی ترین روستاهای استان زنجان است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، مناظر طبیعی بکر، قلعه تاریخی، بافت سنتی و مردمی خونگرم و مهمان نواز، مکانی ایده آل برای گردشگری به خصوص در فصل تابستان است.

در اینجا به تعدادی از جاذبه های گردشگری روستای قلعه لرد اشاره می کنیم:

  • قلعه لرد:

قلعه لرد یکی از مهمترین آثار تاریخی استان زنجان است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این قلعه بر فراز تپه ای مشرف بر روستا واقع شده است و از سنگ و آجر ساخته شده است. در داخل این قلعه می توانید برج و بارو، حیاط مرکزی، تالارها و اتاق های مختلف را مشاهده کنید.

  • مسجد جامع قلعه لرد:

مسجد جامع قلعه لرد یکی از قدیمی ترین مساجد استان زنجان است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این مسجد از آجر ساخته شده است و دارای گنبد و مناره زیبایی است. در داخل این مسجد می توانید تزئینات کاشی کاری و نقاشی های زیبایی را مشاهده کنید.

  • خانه های سنتی:

روستای قلعه لرد دارای بافت سنتی و خانه های قدیمی زیبایی است که از خشت و چوب ساخته شده اند. قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا و تماشای این خانه ها می تواند بسیار لذت بخش باشد.

  • طبیعت بکر:

روستای قلعه لرد در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و دارای طبیعت بکر و زیبایی است. در اطراف این روستا می توانید از پیاده روی، کوهنوردی، کمپینگ و گشت و گذار در طبیعت لذت ببرید.

  • جشنواره ها و مراسمات:

در طول سال، جشنواره ها و مراسمات مختلفی در روستای قلعه لرد برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این روستا هستند.

علاوه بر جاذبه های ذکر شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در روستای قلعه لرد و اطراف آن وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به قلعه لرد: بهار و تابستان

نحوه دسترسی به قلعه لرد: روستای قلعه لرد در 60 کیلومتری شمال شرقی زنجان و در منطقه کوهستانی طارم واقع شده است. برای رسیدن به این روستا، باید از جاده زنجان - ابهر به سمت طارم حرکت کنید. سپس، از جاده طارم - دندی به سمت روستای قلعه لرد بروید.

5. جاذبه های گردشگری روستای داشبلاغ در زنجان

1

روستای داشبلاغ یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاهای استان زنجان است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، مناظر طبیعی بکر، چشمه های جوشان، آبشارهای خروشان و مردمی خونگرم و مهمان نواز، مکانی ایده آل برای گردشگری به خصوص در فصل تابستان است.

در اینجا به تعدادی از جاذبه های گردشگری روستای داشبلاغ اشاره می کنیم:

  • چشمه های جوشان:

روستای داشبلاغ به وفور چشمه های جوشان دارد که از دل زمین می جوشند و آبی خنک و گوارا را به ارمغان می آورند. می توانید از این چشمه ها آب بنوشید، در کنار آنها بنشینید و از صدای دلنشین آب لذت ببرید.

  • آبشار داشبلاغ:

آبشار داشبلاغ یکی از زیباترین آبشارهای استان زنجان است که از ارتفاعات بالا به پایین سرازیر می شود و منظره ای خیره کننده را به وجود می آورد. در کنار این آبشار می توانید از پیاده روی، تماشای طبیعت و یا عکاسی لذت ببرید.

  • رودخانه داشبلاغ:

رودخانه داشبلاغ از میان این روستا عبور می کند و فضایی دلنشین و با طراوت را به وجود می آورد. در کنار این رودخانه می توانید از پیاده روی، تماشای طبیعت، دوچرخه سواری و یا ماهیگیری لذت ببرید.

  • کوه های اطراف روستا:

کوه های اطراف روستای داشبلاغ، مکانی ایده آل برای کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت هستند. از بالای این کوه ها می توانید چشم انداز زیبایی از روستا، دشت های اطراف و قله های برفی البرز را مشاهده کنید.

  • غار داشبلاغ:

غار داشبلاغ یکی از غارهای معروف استان زنجان است که در نزدیکی این روستا واقع شده است. در داخل این غار می توانید تالارها، چاه ها و چک و چکه های زیبایی را مشاهده کنید.

  • جنگل های اطراف روستا:

در اطراف روستای داشبلاغ، جنگل های انبوهی از درختان مختلف وجود دارد که مکانی ایده آل برای پیک نیک، گشت و گذار در طبیعت و یا چیدن میوه های جنگلی هستند.

  • محصولات کشاورزی:

روستای داشبلاغ به دلیل آب و هوای مناسب، محصولات کشاورزی متنوعی از جمله سیب، گردو، گیلاس، آلبالو و توت فرنگی دارد. می توانید از این محصولات به عنوان سوغات خریداری کنید و یا از طعم دلنشین آنها لذت ببرید.

  • جشنواره ها و مراسمات:

در طول سال، جشنواره ها و مراسمات مختلفی در روستای داشبلاغ برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این روستا هستند.

علاوه بر جاذبه های ذکر شده، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در روستای داشبلاغ و اطراف آن وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به داشبلاغ: فصل بهار و تابستان.

نحوه دسترسی به داشبلاغ: روستای داشبلاغ در 65 کیلومتری شمال غربی زنجان و در منطقه کوهستانی طارم واقع شده است. برای رسیدن به این روستا، باید از جاده زنجان - ابهر به سمت طارم حرکت کنید. سپس، از جاده طارم - دندی به سمت روستای داشبلاغ بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها