کوسه‌ای در قلب پاریس! نقد و بررسی فیلم Under Paris

حمله وحشیانه کوسه قاتل به رودخانه سِن در پاریس!

شناسه خبر: ۴۰۶۶۵۷
کوسه‌ای در قلب پاریس! نقد و بررسی فیلم Under Paris

ویجیاتو نوشت: حمله وحشیانه کوسه قاتل به رودخانه سِن در پاریس!

در پاریس، یک ابرکوسه مرگبار در رود سِن وجود دارد و یک مسابقه بین‌المللی سه‌گانه دریایی نیز در شرف برگزاری است. آیا یک دانشمند (برنیس بژو) می‌تواند قبل از اینکه این موجود دریایی جهش یافته تعدادی از بهترین ورزشکاران جهان را برای خوردن انتخاب کند، این قتل عام خونین را متوقف کند؟

1

داستان فیلم زیر پاریس: پاریس برای اولین بار میزبان مسابقات قهرمانی سه گانه استقامت در رودخانه سن شده است. خانم دانشمندی متوجه می‌شود کوسه عظیم الجثه‌ای در اعماق رودخانه شنا می‌کند و باید با کمک پلیس رودخانه، جلوی این حمام خون را بگیرد. فیلم «زیر پاریس» به کارگردانی ژاویر ژنس در سال ۲۰۲۴ ساخته شده و این روزها در لیست برتر آثار نتفلیکس است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر اکشن، ترسناک و درام می‌باشد. در این فیلم برنیس بژو، نسیم لیز، آنائیس پارلو، ایناکی لارتیگ و لئا لویانت به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم Under Paris خودش را از دیگر فیلم‌های کوسه متمایز می‌کند و پیش‌فرض منحصربه‌فردی دارد، اما در نهایت حمام خون آن شبیه دیگر فیلم‌های ترسناک مرتبط با کوسه است که طرفداران قابل توجهی دارند. در این بررسی، ما کمی بیشتر درباره آخرین فیلم ژاویر ژنس صحبت خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان این بررسی، بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن را تماشا کنید یا از دیدن آن صرف نظر کنید.

1

پروژه جدید ژاویر ژنس، کارگردان شناخته شده فرانسوی که مخاطبان از او فیلم «Hitman» را دیده‌اند، چند هفته قبل از شروع بازی‌های المپیک تابستانی با یک فیلم هیجان‌انگیز یک کوسه را در وسط رود سِن آزاد می‌کند. این پیش فرض داستانی به سادگی یک ایده برنده را برای یک فیلم تابستانی پیشنهاد می‌کند: کوسه‌ای که در جریان مسابقات قهرمانی جهان سه‌گانه در رودخانه سن رها می‌شود. این ایده زمانی برای من مخاطب جذاب می‌شود که می‌دانم تنها چند هفته تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باقی مانده؛ و این خود لایه‌ای از ارتباط فرامتنی را به روایت این فیلم می‌افزاید.

در دنیای حقیقی خارج سینما، از زمان اعلام انجام بازی‌های المپیک در پاریس بحث تست آبزیان خطرناک در شهر و اطراف پاریس حرف و حدیث‌هایی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. ما حتی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را دیده‌ایم که بارها جلوی خبرنگاران تأیید کرده است که آب‌های پاریس مناسب انجام مسابقات هستند، در حالی که کثیفی رودخانه سِن باعث می‌شود پس از سرمایه‌گذاری 1.4 میلیاردی برای امکان‌پذیر کردن آن، بالاخره مسابقات آب‌های آزاد و بخشی از مسابقات سه‌گانه دریایی در آن برگزار شود.

1

اکنون نتفلیکس فرصت را از دست نداده و پیش از المپیک فیلمی را روانه خانه‌های مردم کرده است که به این موضوعات ذکر شده نزدیک است. در واقع پس از آلودگی‌های زیستی فراوان در اقیانوس‌ها و تغییرات ژنتیکی موجودات دریایی، یک گروه علمی متوجه می‌شوند که یک کوسه مرگبار که ژنتیکش دچار دگرگونی شده، در نزدیکی یکی از مسابقات ورزشی مهم دریایی وارد رود سن شده است.

سباستین آشر و یانیک داهان، فیلمنامه نویسان فیلم «زیر پاریس»، یک پایه محیط زیستی را به عنوان واسطه ایده دیوانه‌کننده خود انتخاب کرده‌اند که در آن یک کوسه بزرگ بر اساس آلودگی‌های اقیانوس دگرگون شده و اکنون می‌تواند در آب‌های شیرین نیز به سادگی زندگی کند، توجیه اولیه‌ای که منجر به قسمت جدیدی از وحشت حیوانات در مقیاس بزرگ می‌شود.

2

پیام محیط‌زیستی فیلم خیلی موعظه‌آمیز نیست، اما بیانیه‌ای کلاسیک در این ژانر درباره آلودگی و تأثیر آن بر زندگی دریایی به جای می‌گذارد که به نظر می‌رسد لحظاتی از فیلم The Host(میزبان) ساخته بونگ جون هو را تداعی می‌کند. به طور کلی فیلم Under Paris از نظر اجرا یکی از موارد قابل قبول این زیرژانر در سال‌های اخیر است که نشان می‌دهد فیلمسازانی که آن را تولید کرده‌اند به محصولی که خلق شده اهمیت می‌دهند.

به نظر من کلید کسل‌کننده نبودن فیلم سرعت آن است. ژاویر ژنس به عنوان کارگردان اجازه نمی‌دهد که فیلم آنقدر کند شود که مخاطب وقت داشته باشد پیرامون حفره‌های داستان سؤال بپرسد. در واقع تریکب اکشن و تعلیق به همره درام پیرامون شخصیت‌‌ها به گونه‌ای مدیریت شده که مخاطب بتواند سرگرم شود. ژنس در فیلم‌های قبلی‌اش نیز مهارتی در ایجاد تعادل بین اکشن‌های شدید با صحنه‌های خاص شخصیت‌ها نشان داده است و این لحظات کاملاً متضاد اینجا نیز وجود دارد.

1

بر همین اساس برنیس بژو که نامزد اسکار برای کارش در The Artist شده بود، به‌ شکل قابل قبولی درگیر شخصیت دانشمندی است که بر سر یک موقعیت خاص قلاب شده است. گناهی از گذشته او را درگیر می‌کند، و اگر بخواهد با این وحشت از گذشته‌اش کنار بیاید، باید خود با مواجه دوباره از آن رها کند. شخصیت عدیل با بازی نسیم لیز هم مکمل خوبی برای اوست و به عنوان یک پلیس خوش نیت در موقعیتی ناشناخته، حمایت جالبی را برای قهرمان فیلم فراهم می‌کند.

اما جدا از بازیگران کوسه آدم‌خوار فیلم ستاره نمایش است و تهدیدی که در کمین است زمان زیادی از اجرای داستان را می‌گیرد. این چیز خوبی است که تصاویر پیرامون این کوسه به طور قابل توجهی مؤثر و اغلب متقاعدکننده هستند، زیرا به تصویر کشیدن یک شکارچی عظیم با چنین حس واقع گرایی در دل ماجرای فیلم Under Paris برای یک پایان میخکوب کننده بسیار مهم است. تماشاگران همچنین قدردان خواهند بود که به لطف فیلمبرداری پیچیده نیکلاس ماسارت، که همیشه واضح و دگیرکننده است، می‌توانند ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ماسارت به جای تکیه بر قاب‌های کم نور از آب‌های تیره برای پنهان کردن جلوه‌های ضعیف، میدان دید واضحی را در بر می‌گیرد و عناصر خلاقانه بیشتری را در طول مسیر اضافه می‌کند. فقط به عنوان مثال به سکانس افتتاحیه رنگارنگ فیلم نگاه کنید.

اینجا یک سوال هم برای من مخاطب شکل می‌گیرد؛ سوال این است که آیا تولید چنین داستانی در این زمان به معنی یک کارت پستال سینما-گردشگری است یا خیر؟! خب در نگاه اول شاید این نباشد، و فیلم می‌خواهد کنش انسان، بقا، مضامین سبز و محیط زیست، تا نافرمانی اجتماعی به عنوان موضعی مشروع در برابر قدرت را بررسی کند؛ اما در مجموع زیر پاریس فیلمی است که ما را به کشف پایتخت فرانسه از منظری دیگر سوق می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که این اثر بیش از یک فیلم، یک تبلیغ برای پاریس است.

نقد فیلم Under Paris

در پایان باید گفت: فیلم Under Paris به عنوان یک اثر هیجانی و سرگرم‌کننده در میدانی که اغلب توسط کلون‌های ارزان قیمت پر شده، پخش می‌شود. ممکن است زیر پاریس برای همه مناسب نباشد، اما اگر تصمیم دارید انگشتان پا را وارد زیرژانر ترسناک کوسه کنید، فیلم ژاویر ژنس ممکن است مکان خوبی برای شروع باشد. به عنوان یکی از طرفداران قدیمی این ژانر، صادقانه می‌توانم بگویم که فیلم در لحظاتی هیجان‌انگیز و اغلب واقعاً سرگرم‌کننده است.

این فیلم زیرژانر حمله کوسه را دوباره از نو تعریف نمی‌کند، اما در ایجاد یک سناریو سرگرم‌کننده بسیار موفق است. همچنین فیلم خودش را خیلی جدی نمی‌گیرد، کیفیت را کم نمی‌کند، یا زیاد به پوچی‌اش متمایل نمی‌شود. همچنین کارگردانی، اجراهای خوب، و کارهای فنی چشمگیر، یک سرگرمی پاپ کورنی را ایجاد می‌کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها