فیلم جوکر ۲؛ دنباله‌ای جنجالی با انتقادات فراوان در جشنواره ونیز

جوکر بازگشت، اما این بار تنها نیست! دنباله جنجالی جوکر با حضور لیدی گاگا در نقش هارلی کویین، ونیز را به لرزه درآورد. انتقادات به این فیلم و نقاط قوت آن را به همراه داستانش در این مطلب بخوانید.

شناسه خبر: ۴۱۴۵۵۵
فیلم جوکر ۲؛ دنباله‌ای جنجالی با انتقادات فراوان در جشنواره ونیز

راهنماتو- لیدی گاگا و واکین فینیکس در حالی به جشنواره فیلم ونیز رفتند که در قاب سری جدید فیلم جوکر کنار یکدیگر قرار گرفته بودند. اگرچه انتقادات به این سری از فیلم جوکر فراوان است؛ اما آن‌ها ۱۱ دقیقه تشویق شدند.

به گزارش راهنماتو، چهارشنبه شب، واکین فینیکس، که پیشتر در فیلم جوکر درخشیده بود کمی زودتر روی فرش قرمز حاضر شد تا با طرفدارانش عکس بگیرد. اما، اینبار در کنار فینیکس، لیدی گاگا می‌درخشید و قابی حرفه‌ای و البته جنجالی را به وجود آورده بود. آیا لیدی گاگا، به عنوان هارلی کویین می‌درخشد؟ به نظر می‌رسد او ژستی جدید از این شخصیت را خلق کرده است. در این مطلب از راهنمای فیلم راهنماتو، نگاهی کلی به انتقادات وارده به فیلم جوکر ۲ خواهیم داشت. فیلمی که بسیاری از ما منتظرش هستیم!

داستان فیلم جوکر ۲

_108655747_01d61522-6b65-4df7-9de3-e0d568986a82_11zon

فیلم جوکر ۲ یا «Folie à Deux»  دنباله‌ای بر آن سری از فیلم «جوکر» است که واکین فینیکس در سال 2019 در آن بازی کرده است. این فیلم در ونیز به نمایش درآمد و برنده شیر طلایی جشنواره شد. جوکر ۲۰۱۹ ششمین فیلم پرفروش سال و برنده جوایز اسکار بهترین بازیگر مرد و موسیقی اصلی برای هیلدور گوئنادوتیر شد. این فیلم اولین فیلم کامیکس دی سی بود که در مجموع  نامزد ۱۱ اسکار شد و جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

حال فیلم جوکر ۲ یا «Folie à Deux» دو سال پس از وقایع «جوکر» اتفاق می‌افتد. در این فیلم با اضافه شدن لیدی گاگا به بازیگران، قدرت ستاره‌ها افزایش پیدا می‌کند و با یک عنصر موسیقی کاملاً جدید، این فیلم جذابیت خاصی پیدا کرده است. طبق خلاصه داستان رسمی که از این فیلم به گوش رسیده، آرتور فلک با بازی فینیکس، «که در حال حاضر بیماری بستری شده در بیمارستان دولتی آرکام است، عاشق موسیقی‌درمانگر لی (گاگا) می‌شود. همانطور که این دو از طریق توهمات مشترکشان جنون موسیقایی را تجربه می کنند، پیروان آرتور جنبشی را برای رهایی او آغاز می کنند.

چرا جوکر: جنون مشترک مورد انتقاد قرار گرفته است؟

rev-1-JFAD-NT-19556rv2_High_Res_JPEG_11zon

  • تکرار فرمول موفقیت: بسیاری از منتقدان معتقدند که فیلم دوم به جای ارائه یک داستان جدید و نوآورانه، صرفاً به تکرار عناصر موفقیت‌آمیز فیلم اول پرداخته است. این در حالی است که فیلیپس اشاره کرده جوکر ۲ قرار بوده یک فیلم مستقل باشد، اما قدرت ریسک پذیری او را بر آن داشته تا دنباله‌ای برای جوکر ۲۰۱۹ بسازد.
  • شخصیت‌پردازی ضعیف: شخصیت لی، با بازی لیدی گاگا، به اندازه کافی توسعه نیافته و به نظر می‌رسد بیشتر برای جذب مخاطب به فیلم اضافه شده است. این در حالی است که دیوید رونی به عنوان یکی از منتقدان برجسته اشاره کرده است که :« لیدی گاگا حضوری جذاب و متقاعدکننده دارد و باعث شده تا جنبه‌هایی از امید و شادی را به شخصیت آرتور بدهد. موزیکال‌های دو نفره و تک نفره این اثر سینمایی نیز چیزی است که اکثر فیلم‌ها به شدت به آن نیاز دارند.»

190907185113-01-joker-venice-film-festival_11zon

  • داستانی بی‌هدف: برخی منتقدان معتقدند که داستان فیلم فاقد هدف مشخصی است و به نظر می‌رسد که صرفاً برای ایجاد صحنه‌های هیجان‌انگیز و موسیقی‌های جذاب ساخته شده است. در همین راستا  سیدهانت ادلاکها اشاره کرده است: « بدترین چیز درباره فیلم «جوکر: جنون مشترک» پتانسیل ناتمام آن است. این اثر در ابتدا با وعده رویکردی بدیع نسبت به جوکر و هارلی کوئین شروع می‌شود و آن‌ها را در دنیایی عاشقانه و موزیکال قرار می‌دهد که نقطه مقابل ظالمانه است. متأسفانه این اثر سینمایی دی‌سی به خاطر سکانس طولانی دادگاه تضعیف شده، چیزی که این فیلم تازه را حول فیلم قبلی متمرکز کرده و چیز جدیدی برای ارائه ندارد.»
  • عدم عمق روانی: در مقایسه با فیلم اول که به روانشناسی پیچیده شخصیت جوکر می‌پرداخت، فیلم دوم به این جنبه از شخصیت کمتر توجه کرده است. با این وجود منتقدی با نام جان ناجنت اشاره کرده است :« این اثر سینمایی توانسته عاشقانه موزیکال فریبنده و شیرینی را بین دو روان‌پریش قاتل به نمایش بگذارد. رویکرد عجیب و دیوانه‌وار این فیلم ممکن است باب میل همه طرفداران کمیک نباشد، اما این اثر امیدی عجیب و غم‌انگیز در خودش پیدا کرده است.»
  • اغراق در خشونت و جنون: برخی از منتقدان معتقدند که فیلم در نمایش خشونت و جنون زیاده‌روی کرده و این امر باعث کاهش تأثیرگذاری آن شده است. در همین راستا دیوید ارلیچ اشاره کرده است که:« فیلیپس در تلاش است تا شکلی برای داستان خودش پیدا کند، آن هم بدون اینکه از سبک کلاسیک اسکورسیزی به عنوان الگو استفاده کند. با این حال، این اثر سمفونی غم‌انگیزی از حضور‌های غیرمنتظره، تک‌نوازی غم‌انگیز و خشونت جنسی ضمنی است.»

نقاط قوت فیلم جوکر۲

lady-gaga-joker-5_11zon

با وجود همه انتقادها، فیلم جوکر: جنون مشترک نیز نقاط قوتی دارد:

  • بازیگری درخشان واکین فینیکس: همانند فیلم اول، واکین فینیکس با بازی بی‌نظیر خود در نقش جوکر، توانسته است مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.
  • موسیقی متن جذاب: موسیقی متن فیلم، به ویژه در صحنه‌های موزیکال، بسیار جذاب و تأثیرگذار است.
  • طراحی صحنه و لباس: طراحی صحنه و لباس فیلم، به خوبی فضای تاریک و بیمارگونه داستان را منتقل می‌کند.

نتیجه‌گیری

Joaquin-Phoenix-Lady-Gaga-Receive-Standing-Ovation-As-Joker-2-Premieres_11zon

جوکر: جنون مشترک، فیلمی است که می‌تواند نظرات مخاطبان را به شدت به خود جلب کند. برخی آن را ادامه‌ای شایسته برای فیلم اول می‌دانند و برخی دیگر آن را اثری ضعیف و تکراری می‌شمارند. در هر صورت، این فیلم نشان می‌دهد که دنیای سینما همچنان به دنبال خلق شخصیت‌های پیچیده و داستان‌های چالش‌برانگیز است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها