معرفی ۴ سیتکام‌ جذاب از نگاه مردم؛ از فرندز تا آفیس

پرمخاطب ترین سیتکام تاریخ را چه کسی نمی‌شناسد؟ سریال فرندز! چه سریال‌هایی مشابه این سریال هستند که اگر نبینیم آن ها را از دست داده‌ایم؟ در این مطلب به طور کامل توضیح می‌دهیم که سیتکام چیست و کدام یک از سیتکام های تاریخ تلویزیون را حتما باید ببینیم.

شناسه خبر: ۴۱۶۹۱۷
معرفی 4 سیتکام‌ جذاب از نگاه مردم؛ از فرندز تا آفیس

راهنماتو- کمدی موقعیت یا سیتکام به چه نوعی از کمدی گفته می‌شود و دلیل اقبال عمومی کمدی‌های موقعیت در چند سال گذشته در ایران چیست؟

به گزارش راهنماتو، سیتکام‌ها به رغم هزینه‌های محدودی که برای تولید به خود اختصاص می‌دهند، به مرور زمان جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده‌اند. بعضی از این این فیلم‌های به ظاهر مینیاتوری رفته‌رفته جریان‌های فرهنگی خاصی را میان مخاطبینشان به وجود آورده‌اند. در ادامه این مطلب از راهنماتو به معرفی 4 سیتکام بسیار پرمخاطب و جریان‌ساز خواهیم پرداخت.

سیتکام‌کمدی یا کمدی موقعیت چیست؟

پیش از آنکه به معرفی فیلم‌ها بپردازیم، بد نیست بدانیم که به چه نوع آثار سینمایی یا تلوزیونی‌یی سیتکام گفته می‌شود.

سیتکام گونه‌ای از کمدی است که معمولن در مکان‌های عادی و روزمره مانند خانه، محل کار و... اتفاق می‌افتد. در این نوع از کمدی، معمولن بعد از گفتن دیالوگ‌ توسط بازیگران صدای خنده‌‎ی استودیویی پخش می‌شود.

در واقع همانطور که از اسم این نوع کمدی مشخص است، در سیتکام مخاطب به دلیل حس آشنایی و مطایبه‌ای که در موقعیت کاراکترها وجود دارد، وارد جریان داستان شده و احساس نزدیکی زیادی با آنها خواهد داشت.

1. سریال دوستان Friends (1994-2004)

فر

حتی اگر از طرفداران پر و پا قرص سیتکام هم نباشید، احتمالن این اسم به گوشتان آشناست. فرندز یکی از معروف‌ترین و البته پرمخاطب‌ترین آثار تلوزیونی تاریخ است که میلیون‌ها مخاطب را به مدت ده سال از سرتاسر جهان مجذوب صفحه تلوزیون کرده است. با توجه به آمار، می‌توان فهمید که گذر زمان هم چیزی از جذابیت‌ها و مخاطبین فرندز کم نکرده است و فرندز همچنان مخاطبین خاص و بیشمار خودش را دارد.

فرندز به کارگردانی دیوید کرین و مارتا کافمن روایتی از زندگی شش دوست است که در منطقه منهتن نیویورک زندگی می‌کنند. اگر چه که قسمت‌های کوتاه و تقریبن 20دقیقه‌ای این فیلم هر کدام داستانی متفاوت دارند، اما سریال داری یک روایت کلی و پیوسته نیز هست.

شخصیت‌های اصلی این سریال که متشکل از سه زن و سه مرد است به این ترتیب هستند:

راس گلر، مانیکا گلر، جویی تربیانی، ریچل گرین، فیبی بوفی و چندلر بینگ

داستان از جایی شروع می‌شود که ریچل گرین در شب عروسی‌اش تصمیم می‌گیرد داماد را ترک کرده و بگریزد. ریچل که از دوستان قدیمی مانیکاست، پس از فرار از مراسم عروسی به او پناه می‌برد و آنجا با بقیه شخصیت‌های فیلم آشنا می‌شود و این شروع یک ماجرای بسیار جذاب و بامزه است.

2. سریال تئوری بیگ‌بنگ the big bang theory (2007-2019)

2016-8-39315c00-5c68-434a-a2c8-1bf51202094f-66cc7cfc2b5676090dfff2c4

تئوری بیگ‌بنگ به کارگردانی چاک لوری و بیل پریدی روایت زندگی شلدون کوپر نابغه فیزیک و تنی چند از دوستان اوست. شلدون که از هوش خارق‌العاده‌ای برخوردار است، در برقراری ارتباط عاطفی با دیگران عاجز شده و هوش او کم‌کم رفتارهایش را شبیه به ربات‌ها کرده است.

شلدون به همراه دوست و همکارش لئونارد هفستادر در یک آپارتمان نقلی زندگی می‌کنند. لئونارد که از ابتدای سریال دلداده‌ی دختری شده است که در واحد روبه‌رویی زندگی می‌کند سعی می‌کند با کارهای مختلف دل دختر را به دست بیاورد.

تئوری بیگ‌بنگ هم مانند فرندز قسمت‌های کوتاه و بیست‌دقیقه‌ای دارد که این مسئله باعث شده است که مخاطب به سادگی و در اوقات فراغت و استراحت خود بتواند به تماشای آن بنشیند.

3. سریال آشنایی با مادر how I met your mother (2005-2014)

download (1)

تد موزبی معمار موفقی است که داستان اتفاقات روزگار جوانی‌اش را برای دختر و پسرش تعریف می‌کند.

شروع داستان در سال 2005 اتفاق می‌افتد. زمانی که تد موزبی به همراه دوستان دوران دانشگاهش «مارشال اریکسون» و نامزد مارشال «لیلی آلدرین» درآپارتمانی در یکی از محله‌های نیویورک با هم زندگی می‌کنند. زمانی که مارشال و لیلی تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، تد، که ذاتن انسان عاشق‌پیشه‌ای است، به این فکر می‌افتد که باید همسر رویاهایش را پیدا بکند. البته این تصمیم تد با مخالفت دوست خوش‌گذران و عیاش او «بارنی استینسون» رو به رو می‌شود. تد اما بدون توجه به مخالفت بارنی به جستجو ادامه می‌دهد و این مسئله او و دوستانش را با پنجمین شخصیت اصلی فیلم یعنی «رابین شروباتسکی» آشنا می‌کند.

این فیلم توسط کارتر بیز و کریگ توماس کارگردانی شده است. همچنین این سریال در 9 فصل ساخته شده است که هر فصل آن بیست قسمت و مدت زمان هر قسمت بیست دقیقه است.

4. سریال اداره (the Office (2005-2013

the_office_tv_series-1000x700

«اداره» اگر چه که یک کمدی موقعیت به تمام معناست، تفاوت‌هایی با دیگر آثار این ژانر دارد. اول اینکه در این سریال کارگردان سعی کرده است تا به ایده «مستندنما» نزدیک بشنود. به نوعی می‌توان گفت که ایده کارگردانی در سریال «اداره» ایده‌ی مستند گونه است که البته باید اعتراف کرد که با توجه به داستان فیلم ایده‌ی برازنده‌ای هم هست. تفاوت دیگر اینکه در این سریال خبری از خنده‌های استودیویی نیست. پس چنانچه قصد تماشای یک سیتکام متفاوت را دارید حتمن سری به این سیتکام جذاب بزنید.

این مجموعه‌ی محبوب جوایز زیادی مانند جایزه پیبادی و امی را برای عواملش به ارمغان آورده است. همچنین «استیو کرل» بازیگر نقش اصلی این فیلم برای بازی در این مجموعه برنده جایزه گلدن گلوب شد. مجله رولینگ استون در سال 2016 این مجموعه را در لیست 100 سریال برتر تاریخ قرار داد و همچنین بسیاری از منتقدین این فیلم را ستودند.

این سریال روایتگر زندگی روزمره کارمندان یک شرکت خیالی است. داستان در فصل اول این مجموعه از جایی شروع می‌شود که پخش شایعاتی مبتنی بر احتمال کوچک‌سازی شرکت، کارمندان را پریشان خاطر کرده است ومایکل اسکات (با بازی استیو کرل) که مدیر شرکت است سعی می‌کند کارمندانش را به آرامش دعوت بکند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها