۶ رفتاری که ناخودآگاه انجام می‌دهید و شما را نیازمند و ناامن نشان می‌دهند

گاهی، بدون آنکه متوجه باشیم، رفتارهایی می‌کنیم که باعث دوری دیگران می‌شود. یکی از این رفتارها نیاز شدید به رابطه با دیگران است که حاکی از حس ناامنی مفرط درونی‌مان است. نشانه‌های این نیاز شدید چیستند؟ این مقاله به این پرسش پاسخ داده است.

شناسه خبر: ۴۲۰۳۴۹
۶ رفتاری که ناخودآگاه انجام می‌دهید و شما را نیازمند و ناامن نشان می‌دهند

راهنماتو-همه ما دوست داریم که مورد محبت قرار بگیریم. کاملاً طبیعی است که از اطرافیانمان انتظار ارتباط و تأیید‌شدن داشته باشم. اما گاهی در این جستجوی محبت، به‌طور ناخودآگاه سیگنال‌های اشتباهی ارسال می‌کنیم که ما را، بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، نیازمند یا ناامن نشان می‌دهند.

به گزارش راهنماتو، ممکن است فکر کنید خیلی ساده در حال نشان دادن علاقه‌تان به دیگران هستید، اما برخی از این رفتارها ممکن است به‌جای نزدیک‌تر کردن افراد، آن‌ها را از هم دور کند. امروز، می‌خواهیم شما را با برخی از رفتارهای رایجی آشنا کنیم که ممکن است شما را نیازمند یا ناامن جلوه دهند.

1.عذرخواهی بیش از حد

 همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم و عذرخواهی بخش مهمی از حفظ روابط سالم است. اما بین عذرخواهی برای یک اشتباه واقعی و عذرخواهی مداوم به‌خاطر هر چیزی، حتی زمانی که تقصیر شما نیست، تفاوت وجود دارد. عذرخواهی مداوم، ممکن است این حس را منتقل کند که شما به دلیل «وجودتان» یا نیازهایتان عذرخواهی می‌کنید. بنابراین، باید عذرخواهی‌هایتان را به مواقعی محدود کنید که واقعاً اشتباهی کرده‌اید.

۲. جستجوی تأیید مداوم

اگر به‌طور مداوم از دیگران بپرسید: « فکر می‌کنی کارم خوب بود؟» یا «هنوز دوستم داری؟»، به صورت ناخودآگاه دارید نشان می‌دهید که به‌دنبال تأیید مداوم دیگران هستید. این رفتار این پیام را منتقل می‌کند که شما به خودتان اعتماد ندارید. گاهی درخواست بازخورد از دیگران طبیعی است، اما تکرار مداوم آن، ممکن است شما را نیازمند جلوه دهد. اعتماد به نفس جذاب است، اما نیاز مداوم به تأیید دیگران، ممکن است افراد را از شما دور کند.

۳. کمال‌گرایی

کمال‌گرایی در ظاهر ممکن است یک ویژگی مثبت به نظر برسد، اما در واقع نشانه‌ای از ناامنی است. کسانی که به دنبال کمال هستند، اغلب از این می‌ترسند که هر کاری که قدری از عالی کمتر است، منجر به انتقاد دیگران یا شکست‌شان شود. کمال‌گرایی نه تنها به استرس زیاد منجر می‌شود، بلکه می‌تواند به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب نیز منجر شود. تلاش برای بهتر بودن همیشه خوب است، اما کمال‌گرایی می‌تواند باعث فشار غیرضروری شود.

۴. پایین آوردن خود

 استفاده از شوخی‌های خودتخریب‌کننده ممکن است به‌نظر راهی برای حفظ تواضع یا تلطیف فضا باشد، اما این رفتار ممکن است نشان‌دهنده ناامنی‌های عمیق‌تری نیز باشد. زمانی که خودتان را بی‌ارزش جلوه می‌دهید یا دستاوردهایتان را نادیده می‌گیرید، این پیام را ارسال می‌کنید که خودتان را ارزشمند نمی‌دانید. در عوض، باید یاد بگیرید که به موفقیت‌ها و نقاط قوت خود افتخار کنید.

۵. گرفتن تعریف‌های غیرمستقیم

 آیا تا به حال گفته‌اید: «وای، امروز خیلی بدم» یا «این لباس اصلاً به من نمیاد»، در حالی که امیدوارید کسی بگوید: «نه، تو عالی هستی عزیزم»؟

  این نوع رفتار، جستجوی تعریف‌های غیرمستقیم است و معمولاً نشان‌دهنده نیاز مفرط به تأیید گرفتن از دیگران است. به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران از شما تعریف کنند، بر روی پذیرش خودتان تمرکز کنید. وقتی خودتان را ارزشمند بدانید، نیاز به تعریف‌های بیرونی کمتر می‌شود.

۶. ناتوانی در نه گفتن

 عدم توانایی در گفتن «نه»، اغلب ریشه در نیاز به تأیید دیگران دارد. شما ممکن است با قبول کردن کارهای اضافی یا برنامه‌های اجتماعی که دوست ندارید، بخواهید مورد تأیید قرار بگیرید. اما گفتن «نه» به معنای خودخواهی نیست؛ بلکه به معنای احترام به خودتان است.

 

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها