(تصاویر) کشف یکی از بزرگترین کتیبه های میخی در عراق

گروهی از باستان شناسان موفق شدند یک کتیبه باستانی میخی متعلق به دوران ادد-نیراری پادشاه آشور را در عراق کشف کنند.

شناسه خبر: ۳۴۵۹۶۴
(تصاویر) کشف یکی از بزرگترین کتیبه های میخی در عراق

راهنماتو - باستان شناسان در حین کاوش در منطقه شهر باستانی نمرود در استان نینوا در عراق، موفق شدند یک کتیبه با ارزش باستانی را کشف کنند.

به گزارش راهنماتو، این سنگ نوشته بزرگ که 6.5 فوت ارتفاع دارد، در طول اولین دوره از حفاری ها پس از سلطه داعش در این منطقه در سال 2016 بدست آمد. داعش پیش از این، در اقدامی ضد فرهنگی این منطقه را با بمب تخریب کرده بود.

محل دقیق این اکتشاف، کاخ پادشاه آشور، ادد-نیراری سوم است که از 810 تا 783 قبل از میلاد سلطنت می کرد. مایکل دانتی، باستان شناس و سرپرست تیمی از دانشگاه پنسیلوانیا، این یافته را بسیار مهم ارزیابی کرد. او به روزنامه Art که برای اولین بار این خبر را گزارش کرد، گفت: «این اکتشاف، نه تنها به این دلیل که از تخریب و ویرانی توسط داعش جان سالم به در برده بسیار مهم است، بلکه به دلیل اندازه آن نیز بسیار با ارزش است. زیرا ما پیش از این الواح و کتیبه هایی میخی با این اندازه پیدا نکرده بودیم.»

لوح باستانی

باستان شناس مشهور بریتانیایی، آستن هنری لایارد اولین کسی بود که در سال 1840 کاخ ادد-نیراری سوم را کاوش کرد. از آن زمان تاکنون، چند سنگ نوشته سلطنتی آشوری در این منطقه یافت شده است. کتیبه ای که دانتی و تیمش پیدا کردند، یکی از دو سنگ نوشته هایی بود که پیش از این لایارد پیدا کرده بود اما در گذر زمان و تحولات مختلف دوباره مدفون شده بود و با تخریب هایی که داعش انجام داد، بیش از پیش از دیده ها پنهان شده بود.

کشف یک کتیبه میخی آشوری

باستان شناسان برای یافتن این کتیبه جدید مجبور شدند روی حفاری های گذشته، حفاری های مجدد انجام دهند. زیرا اکثریت قریب به اتفاق مناطق حفاری شده شهر باستانی نمرود توسط داعش ویران شده بود. برای مثال، ساختمان‌ها، مجسمه‌ها و زیگورات این منطقه باستانی به طور کامل تخریب شده اند. دانتی می گوید؛ این کار درست مانند چیدن یک پازل به هم ریخته است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها