والدین هلیکوپتری؛ نشانه ها و پیامدها آن!

برخی از والدین عادت دارند که با محبت و حمایت و مراقبت بیش از حد، کودکان خود را تحت کنترل خود قرار دهند اما این روش می تواند زیان بار باشد.

شناسه خبر: ۳۴۵۹۷۷
والدین هلیکوپتری؛ نشانه ها و پیامدها آن!

راهنماتو -فرزندپروری با روش هلیکوپتری، شکلی از تربیت است که در آن والدین با حمایت گری و کنترل بیش از حد فرزندان خود شناخته می شود و در این روش فرزندپروری، والدین لحظه ای از حال فرزند خود غافل نمی شوند.

به گزارش راهنماتو، در حالی که نیت والدین هلیکوپتری معمولاً خوب است، واقعیت این است که اغلب، نتایج این روش تربیتی، آسیب زا خواهد بود، چرا که شامل مسائلی مانند محافظت بیش از حد و درگیری های بی مورد می شود.

وقتی والدین با فرزندان خود رفتار هلیکوپتری دارند، در نتیجه فرزندان آنان نیز در بزرگسالی، برخی علائم و نشانه های مشخص را خواهند داشت. در ادامه به 2 مورد از این موارد اشاره می کنیم:

عدم استقلال

عدم استقلال

والدین هلیکوپتری معمولاً از طریق پیامک، تماس های تلفنی یا کنترل شبکه های اجتماعی با فرزند یا فرزندان خود در تماس نزدیک هستند. آنها همچنین ممکن است درخواست دیدار حضوری مکرر کنند، حتی زمانی که فرزندشان در مدرسه یا دانشگاه نیست . اگرچه اطلاع داشتن از مکانی که فرزندان ما حضور دارند، می تواند مفید باشد، اما باید به فرزندان اجازه دهیم کمی آزادی داشته باشند.

مطالعه‌ای جدید نشان می دهد که مراقبت مداوم از فرزندان می تواند باعث شود که آنان در بزرگسالی، فاقد استقلال و خود اتکایی باشند و حتی نسبت به توانایی های خود حس مثبتی نداشته باشند. این افراد با علائمی مانند عزت نفس پایین، اختلالات اضطرابی و افسردگی شناخته می شوند. افزون بر این، فریز کردن کودک و اجازه ندادن برای برقراری ارتباط کودک و همسالانش، باعث می شود در بزرگسالی نیز در برقراری ارتباط، با مشکلاتی رو به رو شود.

کودک هلیکوپتری

عدم آمادگی در برابر شکست ها

درگیر شدن بیش از حد والدین در زندگی کودکان، می تواند باعث شود، آنان طعم شکست را نچشند و تصور کنند همواره باید موفق شوند، این کودکان در بزرگسالی در برابر هر نوع شکست، حتی شکست های بسیار کوچک، کاملا آسیب پذیر خواهند بود و به راحتی در برابر شکست ها خود را می بازند و تصور می کنند تمامی دربها به روی آنان بسته شده است.

والدین هلیکوپتری اغلب سعی می کنند با مداخله و در دست گرفتن افسار فرزندانشان از ناامیدی ناشی از شکست محافظت کنند. اما والدین تا پایان عمر و در برابر شکست های مالی، عاطفی و ... حضور ندارند و نمی توانند همواره در نقش ناجی فرزندان خود ایفای نقش کنند.

بنابراین اغلب افرادی که در کودکی والدین هلیکوپتری داشته اند، در بزرگسالی هیچگونه آمادگی برای مبارزه با ناکامی ها ندارند و مدت زمان زیادی لازم دارند تا با ناکامی و ناامیدی پس از شکست کنار بیایند.

نتیجه

مراقبت از فرندان و حمایت از آنان، مثبت است به شرطی که موجب محدودیت شدید فرزندان نشده و اعتماد به نفس فرزندان را به نابودی نکشاند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها