۸ قدم طلایی تا مینیمالیست شدن و زندگی بهتر!

سبک زندگی مینیمالیستی مزایای متنوعی به همراه دارد؛ کمک به ما در پس انداز پول، کاهش سطح استرس و زندگی بهتر. 

شناسه خبر: ۳۹۰۶۶۱
8 قدم طلایی تا مینیمالیست شدن و زندگی بهتر!

راهنماتو- احتمالا شما هم تاکنون اصطلاح «مینیمالیسم» در توصیف هنر، مد و طراحی به گوشتان خورده است. اما حقیقت این است که که مینیمالیسم بیشتر یک نگرش یا سبک زندگی است که در سال های اخیر رایج شده است. سبک زندگی مینیمالیستی مزایای متنوعی به همراه دارد؛ کمک به ما در پس انداز پول، کاهش سطح استرس و زندگی بهتر.

سبک زندگی مینیمالیستی چیست؟

به گزارش راهنماتو، «جاشوا بکر» نویسنده و وبلاگ نویسی امریکایی، سبک زندگی مینیمالیستی را با عنوان "پترویج عمدی چیزهایی که شما را شاد می کند و حذف چیزهایی که مانع شادی شما می شوند" توصیف می کند.

مزایای زندگی مینیمالیستی

1- افزایش بهره وری انرژی

بسیاری از ما بخش بزرگی از روز خود را صرف کارهایی می کنیم که ما را از رسیدگی به سایر مسائل زندگی مان بازمی دارد. زندگی در یک مکان به هم ریخته و بی نظم با پرت کردن حواس و تخلیه ظرفیت ذهنی، موجب کاهش بهره وری ما می شود. کاهش بی نظمی، زمان و انرژی ما را برای تمرکز بر روی مسائل مهمی مانند پیگیری علایق، مراقبت از سلامتی یا وقت گذرانی با خانواده افزایش می دهد.

2- صرفه جویی در هزینه ها

زندگی مینیمالیستی به شما کمک می کند تا در هزینه های زندگی صرفه جویی کنید و تصمیم های متفکرانه ای در خصوص عادات خرج کردن خود بگیرید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به طور ناگهانی تصمیم به خرید چیزی بگیرید. با در نظر گرفتن اینکه آیا این اقلام به زندگی ما معنا و ارزش می بخشند یا خیر، می توانیم هزینه های بیهوده را کاهش دهیم.

3- کاهش استرس

تحقیقات نشان می دهند که ذهن و فضای بی نظم و به هم ریخته می تواند منجر به افزایش استرس شود. یک مطالعه نشان داد زنانی که خانه های خود را بی نظم و به هم ریخته توصیف می کردند، سطح کورتیزول بالاتری داشتند. کورتیزول هورمون استرس اصلی است که در پاسخ جنگ یا گریز ترشح می شود. بنابراین سبک زندگی مینیمالیستی گام خوبی برای کاهش سطح استرس در زندگی است.

4- زندگی پایدارتر

پذیرش سبک زندگی مینیمالیستی می تواند گامی قدرتمند به سوی زندگی پایدارتر باشد. تفکر مینیمالیستی از صرف هزینه های غیرضروری در زندگی جلوگیری می کند و ما را به خرید اقلام با کیفیت‌تر و بادوام تر تشویق می کند. این مساله موجب می شود تا لوازم باکیفیت تری بخریم و چیزهای کمتری را دور بریزیم.

مینیمالیست

5- انعطاف پذیری بیشتر

افرادی که از سبک زندگی مینیمالیستی استقبال می کنند، اغلب احساس آزادی بیشتری دارند. در واقع داشتن چیزهای کمتر می‌تواند انعطاف‌پذیری و ایجاد تغییرات در زندگی‌ را برای ما آسان‌تر کند. به عنوان مثال، اگر وسایل کمتری داشته باشید، جابجایی و تغییر منزل برای شما آسان تر خواهد بود.

6- خواب بهتر

همه ما از اهمیت خواب کافی شبانه باخبر هستیم و سبک زندگی مینیمالیستی می تواند به ما در این امر کمک کند. مطالعات نشان می دهند که اتاق های به هم ریخته ممکن است ما را در معرض خطر خواب بی کیفیت قرار دهند.

7- زندگی شادتر

تبلیغات مداوم و رسانه‌های اجتماعی اغلب به ما می گویند هر چه چیزهای بیشتری داشته باشیم، شادتر خواهیم بود. با این حال، تحقیقات علمی نشان می دهند که مادی گرایی می تواند خوشبختی ما را تهدید کند. زیرا ما را متقاعد می‌کند که آنچه داریم کافی نیست و منجر به نارضایتی و تلاش بی‌پایان می‌شود. اتخاذ یک سبک زندگی مینیمالیستی می تواند به ما کمک کند تا از این تلاش های بی پایان دست برداریم و اولویت های خود را دوباره ارزیابی کنیم. این مساله موجب می شود تا زمان، انرژی و پول خود را صرف چیزهایی کنیم که موجب افزایش شادیمان می شوند؛ مانند سفر و شرکت در کنسرت.

اکنون که با مزایای سبک زندگی مینیمالیستی آشنا شدید، ممکن است از خود بپرسید که چطور می توان این سبک زندگی را در پیش گرفت؟

8 قدم تا مینیمالیست شدن!

1- تعیین اهداف

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مینیمالیست این است که اهداف و استراتژی های خود را تعیین کنید. سه یا چهار هدف اصلی خود را در زندگی مشخص کنید. آیا سعی می کنید فضای بیشتری برای پذیرایی از مهمانان داشته باشید و یا کارهای اداره را در خانه انجام می دهید؟ آیا مبلمان قدیمی شما دیگر به زیبایی اتاق نشیمنتان کمک نمی کند؟ درک دلیل بی نظمی می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

2- جمع آوری اقلام فصلی

در پایان هر فصل، اقلام مربوط به آن فصل را جمع آوری و در یک مکان مناسب نگهداری کنید. به عنوان مثال تزئین خانه با چراغ های کریسمس در بهار خوب نیست. کت ها، ژاکت ها و پوتین های زمستانی را در تابستان از دید پنهان کنید و در یک مکان مناسب نگهداری کنید. مانند دکوراسیون و کمد لباس خود، می توانید کارهای اصلی نظافت و سازماندهی خانه را نیز بر اساس فصل تقسیم بندی کنید. فصل بهار زمان مناسبی برای خانه تکانی و تمیز کردن عمیق خانه است. همچنین شروع فصل گرما بهترین زمان برای مرتب کردن حیاط و آماده کردن باربیکیو برای تعطیلات آخر هفته است.

مینیمالیست

3- بودجه بندی

کاهش هزینه های بیهوده راهی عالی برای داشتن یک سبک زندگی مینیمالیستی است. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین بودجه این است که هزینه‌های خود را در سه ماه گذشته بررسی کنید و هزینه های ضروری و غیر ضروری را مشخص کنید. نوشتن فهرستی از اولویت های مالی نیز می تواند به اصلاح عادات خرج کردن شما کمک کند. به عنوان مثال خرید یک فنجان قهوه در اول صبح ممکن است در ابتدا ضروری به نظر برسد، اما وقتی آن را با اولویت های واقعی خود (مانند سفر یا پرداخت وام مسکن خود) مقایسه می کنید، ممکن است چندان مهم به نظر نرسد.

4- خرید اقلام با کیفیت

در حالی که کاهش خریدهای غیرضروری اغلب به عنوان یک بخش کلیدی از سبک زندگی مینیمالیستی تلقی می شود، اما به خاطر داشته باشید که این به معنای کاهش کامل هزینه ها نیست. هنوز هم می توانید با خرید چیزهایی که برای شما شادی و ارزش به ارمغان می آورد، برای خودتان حال خوب به ارمغان بیاورید. مینیمالیستی بودن به این معناست که در خصوص عادات خرج کردن خود آگاهانه تر برخورد کنیم. وقتی تصمیم به خرید چیزی می گیرید، سعی کنید روی اقلام باکیفیت و خوش ساخت سرمایه گذاری کنید. اگرچه این کار اغلب مستلزم صرف هزینه بیشتر است، اما اولویت دادن کیفیت بر کمیت در طولانی مدت موجب صرفه جویی در هزینه ها و ماندگارتر شدن دارایی های ما می شود.

مینیمالیست

5- کنار گذاشتن اقلام بلااستفاده

نیازی نیست اقلام بلااستفاده را فورا دور بریزید. سبک زندگی مینیمالیستی بر استفاده مجدد و بازیافت لوازم تاکید دارد. به جای بیرون انداختن یک پیراهن قدیمی، می توانید آن را به دستمال آشپزخانه تبدیل کنید. کتاب های قدیمی و ناخواسته را به کتابخانه محله تان اهدا کنید.حتی می توانید اقلام بزرگ‌تر و گران‌تر مانند مبلمان را اگر سالم هستند، بفروشید.

6- خرید اقلام چند منظوره

شما مجبور نیستید در هر زمینه ای از زندگی به محصولات تک کاره متکی شوید. با خرید لوازم چند منظوره مانند پلوپزهای چند کاره، می توانید در هزینه و فضا صرفه جویی کنید. با این کار دیگر مجبور نیستند برای پخت برنج، بخارپز کردن، تهیه ماست، کیک و پیتزا لوازم مختلفی را در کابینت منزلتان پنهان کنید. یک پلوپز وظیفه انجام تمام این کارها را بر عهده خواهد گرفت. همچنین چکمه‌ها، پیراهن‌ها، ژاکت‌ها و شلوارهای رنگی در کمد لباس شما می‌توانند برای ترکیب و ست کردن ده‌ها لباس متمایز استفاده شوند.

7- آماده کردن غذا برای چند روز

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که باعث به هم ریختگی آشپزخانه می‌شود، آماده‌سازی وعده‌های غذایی است. تهیه شام و نهار، مدیریت غذاهای باقیمانده و تهیه لیست مواد غذایی برای بیش از یک یا دو نفر نیاز به برنامه ریزی دارد. آخرین چیزی که پس از یک روز کاری طولانی با آن دست و پنجه نرم می کنید، زحمت آماده کردن غذا و سپس رسیدگی به تمام ظروف کثیف است. می توانید یک روز در هفته را به تهیه غذا اختصاص دهید. این کار از استرس و گرفتن وقت شما در طول هفته جلوگیری می کند. لیست خریدی از اقلام مورد نیاز ماهانه خود تهیه کنید و در ابتدای ماه آنها را خریداری کنید. یک روز را به پاک کردن، شستشو و خرد کردن سبزیجات و گوشت اختصاص دهید. هر نوع سس و چاشنی را از قبل آماده کنید. به این ترتیب، زمانی که هوس غذای گرم و تازه کردید، می توانید به راحتی مواد غذایی از پیش آماده شده را از فریزر خارج کرده و با آنها غذای مورد علاقه تان را آماده کنید.

مینیمالیست

8- شروع با تغییرات کوچک و تدریجی

ایجاد عادت های جدید یک شبه اتفاق نمی افتد. از تغییرات کوچک مانند تمیز کردن یک اتاق یک نفره در خانه یا آماده کردن غذا برای حداقل سه روز در هفته شروع کنید. سپس به تدریج به سمت انجام کارهای بزرگتر بروید. اگرچه حذف چند مرحله غیرضروری یا انجام چند کار ضروری کوچک در برنامه روزانه ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما این گام‌های کوچک می‌توانند در طول زمان به تغییرات بزرگی منجر شود که تأثیری ماندگار بر خلق‌وخو، دیدگاه و سبک زندگی‌تان خواهد داشت.

نظرات
پربازدیدترین خبرها