(ویدئو) هزارپای ۳۰۰ میلیون‌ساله ۵۰ کیلویی به زندگی بازگردانده شد!

این هزارپا با نام علمی «آرتورپلورا» با ۲.۶ متر طول و ۰.۵متر عرض بزرگترین هزارپایی است که تاکنون روی زمین زیسته است.

شناسه خبر: ۳۸۸۰۰۷

راهنماتو- یک نمونه بازسازی‌شده از هزارپایی 300میلیون‌ساله به اندازه یک ماشین کوچک توسط شرکت فیلمسازی نتفلیکس برای مجموعه‌ای تازه با عنوان «زندگی روی سیاره ما» تهیه شده است.

به گزارش راهنماتو، این مجموعه می‌خواهد مخلوقاتی مانند این هزارپای غول‌پیکر باستانی را دوباره به صورت مجازی به زندگی برگرداند تا نشان دهد حیات در اعصار گذشته روی زمین چگونه جریان داشته است.

این هزارپا با نام علمی «آرتورپلورا» با 2.6 متر طول و 0.5متر عرض بزرگترین هزارپایی است که تاکنون روی زمین زیسته است. وزن این جانور احتمالا به50کیلوگرم می‌رسیده است.

دانشمندان اولین‌بار فسیل این هزارپا را 170سال قبل کشف کردند. این جانوران در دوره کربونیفر (359میلیون تا 299میلیون سال قبل) در انگلستان امروزی، قاره اروپا و آمریکای شمالی می‌زیستند.

در سال 2018 یک نمونه تقریبا کامل از فسیل این جانور پیدا شد که به دانشمندان کمک کرد نگاهی دقیق‌تر به آناتومی آن بیندازند. همین نمونه به محققان مجموعه «زندگی روی سیاره ما» کمک کرد تا این موجود باستانی را بازسازی کنند.

تهیه‌کننده این مجموعه، سوفی لندفیر، می‌گوید: «این هزارپا یکی از نزدیکترین نمونه‌ها به واقعیت است که در این مجموعه به نمایش درخواهد بود و درواقع یکی از دقیق‌ترین نسخه‌ها از این مخلق است که تاکنون به زندگی برگردانده شده است.»

در زمانی که آرتروپلورا روی زمین زندگی می‌کرد، سطح اکسیژن بسیار بالاتر از زمان فعلی بود. جنگل‌ها گسترش یافته و کربن دی اکسید را از جو جذب می‌کردند.

بندپایان غول‌پیکر در کنار حشرات بزرگ دیگری مثل مگانورا ـ که سنجاقکی به اندازه یک پرنده بود ـ و سوسک‌های عظیم به اندازه 10سانتی‌متر روی زمین زندگی می‌کردند.

احتمالا سطح بالای اکسیژن در عظیم‌الجثه شدن این موجودات نقش مهمی ایفا کرده است اما هنوز به درستی مشخص نیست که چرا این جانوران تا این حد عظیم‌الجثه بودند.

این جانوران باستانی مثل نمونه‌های مدرن امروزی‌شان نابینا بودند.

دن تپستر، تهیه‌کننده این مجموعه، می‌گوید: «اغلب هزارپاهای امروزی نوعی «چشم ترکیب جانبی» دارند که یعنی از دیدی ابتدایی برخوردارند، دیدی آنچنان محدود که بیشتر محتمل است که سطوح نور و تاریکی را ارزیابی می‌کنند تا اینکه دیدی شبیه به آنچه تصور می‌کنیم، داشته باشند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها