۱۰ نشانه ای که به شما می گوید این فرد می‌تواند شریک عاطفی عالی برای شما باشد

این ۱۰رفتار چک‌لیست نیست بلکه صرفا یک راهنما است.

شناسه خبر: ۳۸۸۴۵۰
10 نشانه ای که به شما می گوید این فرد می‌تواند شریک عاطفی عالی برای شما باشد

راهنماتو- انتخاب شریک زندگی یکی از مهمترین تصمیمات ما در طول زندگی است. شریک زندگی صرفا فرد جذابی نیست که قرار است با او خوش بگذرانیم.

به گزارش راهنماتو، او فردی است که می‌تواند در بهتر شدن شما به شما کمک کند. قسمت سخت قضیه شناسایی ویژگی‌هایی است که یک فرد را به شریکی عالی برای تمام عمر تبدیل می‌کند. با راهنماتو همراه باشید تا 10رفتار که نشان می‌دهد فردی شریکی عالی برای زندگی است را با شما در میان بگذاریم.

1.می‌تواند همدلی کند

همدلی سنگ بنای هر نوع رابطه سالمی است. تصور کنید بعد از یک روز کاری سخت به خانه آمده‌اید و شریک عاطفی شما نه فقط با دقت به غرزدن‌هایتان گوش می‌دهد بلکه حقیقتا می‌تواند درک کند چه حسی دارید. او می‌تواند خودش را به جای شما بگذارد و زمانی که بیشترین نیاز را دارید از شما حمایت کند و بهتان دلداری بدهد.

همدلی کمک می‌کند تا در سطوح عمیق‌تری با دیگران ارتباط برقرار کنیم، احساسات آن‌ها را بفهمیم و به طریقی که کاملا نشان دهد آن‌ها برایمان مهم هستند، واکنش نشان دهیم. همدلی چیزی بیشتر از صرفا گوش کردن به حرفهای دیگران است. همدلی یعنی حقیقتا بفهمیم که دیگری از چه زاویه‌ای به اوضاع نگاه می‌کند.

شخصی که می‌تواند همدلی را در عمل نشان دهد یک شریک عالی برای زندگی است. این فرد می‌تواند درک کند که چه روزگاری را می‌گذرانید و می‌تواند روزهای سخت را آسان‌تر و اوقات خوب را بهتر از چیزی که هست بکند.

2.ارزش‌های مشترک با شما دارد

یادتان باشد که نمی‌توانید ارزش‌های حقیقی افراد را صرفا از روی عکس پروفایل یا نخستین دیدار درک کنید. درک ارزش‌های افراد مستلزم گفت‌وگوهای عمیق‌تر یا تجربه‌های مشترک است که می‌توانید به واسطه آن‌ها رفتار فرد در موقعیت‌های مختلف را مشاهده کنید. ارزش‌های مشترک هستند که افراد را در روابط معنادار به هم پیوند می‌دهند.

مثلا تعهد به خانواده یک ارزش است. اینکه خانواده مهمترین الویت هر دو نفرتان است معنایش این است که شما یک ارزش مشترک دارید. ارزش‌ها تصمیمات ما را در زندگی شکل می‌دهند. حتی ارزش‌ها نشان می‌دهند که چگونه تعطیلاتمان را می‌گذرانیم و پولمان را صرف چه چیزهایی می‌کنیم.

همراستایی ارزش‌ها هم باعث کاهش تعارضات می‌شود و هم باعث می‌شود که شما به هم نزدیکتر شوید. اما یادتان باشد موضوع فقط این نیست که الویت‌هایتان یکسان باشد. بلکه موضوع آن است که بتوانید به ارزش‌های متفاوت هم احترام بگذارید.

3.می‌تواند ارتباط مؤثر برقرار کنند

ارتباط مؤثر هم یکی از سنگ‌ بناهای رابطه موفق است. موضوع فقط بیان احساسات و افکار نیست بلکه باید بتوانید خوب گوش کنید و اوضاع را از دریچه نگاه شریک‌تان نگاه کنید.

برطبق تحقیقات یک موسسه معروف به نام گاتمن که روی ثبات روابط تحقیق می‌کند، زوج‌هایی که ارتباط مؤثر را تمرین می‌کنند بیشتر احتمال دارد که با همدیگر بمانند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که این زوج‌ها می‌توانند اختلافات و تعارضاتشان را خیلی نرم حل کنند که باعث می‌شود رابطه‌ای سالم‌تر و شادتر داشته باشند.

اگر کسی را پیدا کرده‌اید که می‌تواند آزادانه احساسش را بیان کند، فعالانه گوش دهد و سازنده تعارضات را حل کند، بدانید که او فردی مناسب برای شماست.

s

4.احترام می‌گذارد

احترام یعنی هر فردی را همانطور که هست، شامل همه باورها، ارزش‌ها و محدودیت‌هایش، بپذیریم و تحسین‌اش کنیم. احترام گذاشتن یعنی حتی در زمان اختلاف نظرها مهربان رفتار و درک کنیم.

فردی که احترام قائل است با حضور قلب حرف‌هایتان را می‌شنود، برای عقایدتان ارزش قائل است و با شما با مهربانی و توجه رفتار می‌کند.

او می‌داند که هر کسی زاویه نگاه و باورهای متفاوتی دارد و به جای اینکه تلاش کند دیگران را عوض کند، تلاش می‌کند آن‌ها را بپذیرد.

رابطه بر مبنای احترام دوجانبه ساخته می‌شود.

5.صداقت نشان می‌دهد

اعتماد نیز ستون هر رابطه معناداری است. بدون اعتماد به سختی می‌توان امنیت و رابطه بلندمدت ساخت. فرد صادق همه رفتارها و واژگانش منسجم است. همان کاری را می‌کند که می‌گوید، می‌توان رویش حساب باز کرد و به قول‌هایش امید داشت. از همه مهمتر آن است که او حتی زمانیکه به اشتراک گذاری حقیقت برایش آزاردهنده و معذب‌کننده است باز هم صداقت به خرج می‌دهد.

6.مستقل است

ممکن است به نظر برسد که رابطه خوب، رابطه‌ای است که دو طرف در هم حل شده و مدام در کنار هم هستند؛ اما شریک عاطفی خوب اهمیت استقلال داشتن را درک می‌کند و به شریک عاطفی‌اش اجازه استقلال می‌دهد.

این یعنی دو طرف سرگرمی، دوستان و علایق خودشان را در کنار رابطه دارند. منظور دور کردن خود از شریک عاطفی نیست، بلکه منظور حفظ فردیت در رابطه است.

باید تعادل بین استقلال و با هم بودن را حفظ کرد زیرا برای داشتن یک رابطه سالم و بلندمدت ضروری است.

7.در اختلافات نیز احترام را رعایت می‌کند

اختلاف بخشی از هر رابطه‌ای است اما چگونگی کنار آمدن با این اختلافات است که مهم است. یک شریک خوب عاطفی اختلافات را فرصت مناسبی برای تحقیر کردن یا بی‌احترامی کردن به شما نمی‌بیند.

درعوض، با هر اختلافی با احترام برخورد می‌کند، به نقطه نظرات شما گوش می‌دهد و نظرات خودش را با خونسردی و رفتاری بالغانه مطرح می‌کند.

آن‌ها می‌دانند که هر اختلاف نظری فرصتی برای یادگیری درباره یکدیگر و تقویت رابطه است.

8.می‌خواهد حمایت کند

وقتی دچار تردید می‌شوید یا می‌ترسید در کاری شکست بخورید، در کنارتان می‌ایستد و از شما حمایت می‌کند. حتی وقتی به خودتان شک دارید به شما باور دارد و حمایتش معادلات را تغییر می‌دهد.

حمایت چیزی فراتر از صرفا حضور داشتن است. حمایت کردن یعنی به رویاهای شریک عاطفی‌تان اعتقاد داشته باشید، در لحظات سخت در کنارش باشید و پیروزی‌هایش را جشن بگیرید. حمایت یعنی تشویق کردن وقتی نیاز دارد و کمک کردن وقتی زمین می‌خورد.

فردی که پیشنهاد کمک می‌دهد، همانی است که باور دارد می‌توانید رویاهایتان را محقق کنید. ایمانی که آن‌ها به شما دارند کمک‌تان می‌کند تا بر موانع غلبه کنید و به اهدافتان دست پیدا کنید و سفر زندگی را سرشارتر طی کنید.

9.به رشد خودش متعهد است

یک شریک خوب عاطفی می‌داند که رشد در هر رابطه‌ای ضرورت دارد. این افراد از چالش‌ها نمی‌گریزند بلکه آن‌ها را به مثابه فرصت‌هایی برای رشد می‌بینند.

آن‌ها مشتاق‌اند که روی خودشان کار کنند و رابطه‌ای بهتر بسازند. این تعهدی که به رشد دارند نشان می‌دهد که برای رابطه ارزش قائل هستند و آماده‌اند که هر تلاشی که لازم است برای ترقی انجام دهند.

تعارض بین‌ دو نفر که یکی دوست دارد مدام رشد و تغییر کند و دیگری که دوست دارد اوضاع همانطور که هست بماند، اجتناب‌ناپذیر است.

اصلا منظور این نیست که یکی از دیگری بهتر است. اگر دو نفر تفکر یکسانی داشته باشند و بخواهند که همان زندگی را هر روز تکرار کنند، روزمرگی‌هایشان را ادامه دهند و...دو شریک عالی برای هم خواهند بود.

اما اگر یکی بخواهد مدام رشد کند و زندگی‌اش را تغییر دهد، باید در کنار کسی باشد که عمیقا به چنین تفکری معتقد است.

10.شما را بی‌قید‌وشرط دوست دارد

از همه این‌ها مهمتر، شریک خوب زندگی شما کسی است که می‌تواند شما را بی قید و شرط دوست داشته باشد. یعنی صرفا همینی که هستید را با همه نقاط ضعف و قوت و موفقیت‌ها و شکست‌هایتان در زندگی پذیرفته و دوست دارد.

عشق بی‌قید و شرط به معنای نادیده گرفتن نقص‌ها یا تظاهر به اینکه چنین نقص‌هایی اصلا وجود ندارند، نیست. بلکه یعنی این بهرحال این نقص‌ها را بپذیریم و دوستشان داشته باشیم. یعنی کسی پیدا شود که بتواند بهترین‌های وجود شما را ببیند حتی وقتی خودتان قادر به دیدن آن‌ها نیستید.

اگر کسی را با این ویژگی پیدا کردید، فقط شریک خوب عاطفی‌تان را پیدا نکرده‌اید، عالی‌ترین شریک عاطفی را پیدا کرده‌اید. چنین فردی در بالا و پایین زندگی در کنارتان گام برمی‌دارد، همیشه ارزش‌هایتان را به شما گوشزد می‌کند و هرگز اجازه نمی‌دهد فراموش کنید که، همین‌طور که هستید، دوست‌داشتنی هستید!

سخن آخر

پیدا کردن شریک خوب برای زندگی چیزی بیشتر از یک جستجو و سفری برای درک، رشد و خوداکتشافی است. هر فردی منحصربه‌فرد است و آنچه برای یک رابطه مفید است ممکن است برای رابطه دیگر زهر باشد. نکته اینجاست کسی را پیدا کنید که بخواهد شما تبدیل به بهترین نسخه خودتان شوید.

این 10رفتار چک‌لیست نیست بلکه صرفا یک راهنما است. این‌ها رفتارهایی هستند که رشد، درک، احترام و عشق را تقویت می‌کنند.

کارل راجرز، روان‌شناس، می‌گوید:

«زندگی خوب فرایند است، یک وضعیت نیست. مسیر است، مقصد نیست.» پیدا کردن شریک خوب عاطفی هم همین وضعیت را دارد. سفر است نه مقصد. قلب داستان پیدا کردن شریک عالی نیست بلکه ساختن رابطه‌ای بر مبنای عشق، احترام و رشد دوطرفه است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها