چرا سونی یکی از بهترین کنسول های خودش رو به دست فراموشی سپرد

سونی به عنوان یکی از قطب های صنعت بازیسازی همیشه موفقیت های پشت سرهم نداشته و در بینشون هم پروژه های ناموفقی هم وجود داره.

شناسه خبر: ۳۸۱۴۷۳
چرا سونی یکی از بهترین کنسول های خودش رو به دست فراموشی سپرد

راهنماتو- خیلی وقت پیش نبود که تقریبا میتونستین تو خیابون کسایی رو ببینین که در حال بازی با کنسول های دستی خودشون بودن؛ قبل از اینکه گوشی های هوشمند این قضیه رو عوض کنن. وقتی که سونی و نینتندو، این دو غول دنیای گیم رقابت نزدیکی سر اینکه کدومشون بهترین کنسول دستی رو میسازه داشتن. و چه بازی های قشنگی که رو کنسول های دستی PSP و 3DS منتشر شدن و تونستن خاطره های خوبی رو برای خیلی‌ها رقم بزنن. ولی خب به نظر با پیشرفت تکنولوِژی این کنسول‌هاهم رفته رفته محبوبیت خودشونو از دست دادن.

به گزارش راهنماتو، پیروی موفقیتی که سونی تونست با PSP کسب کنه، تلاش کرد تا بتونه نسخه قوی‌تری ازش رو به بازار عرضه کنه. این کنسول قدرتمند که توانایی اجرای بازی‌های AAA با گرافیک و عملکرد معادل PS3 رو بر روی یک دستگاه قابل حمل داشت، به نظر میومد که یک تجربه کامل از بازی کردن در خونه و کنسول های خونگی رو میتونه ارائه بده. اما چرا PS Vita به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سونی تبدیل شد؟ آیا دلیل ضعیف بودن تبلیغات بود؟ وعده‌های ناپذیر شکسته شده بود؟ چه عواملی باعث شدن که سونی به طور کامل بیخیال این کنسول دستی قدرتمند بشه؟

با راهنماتو همراه باشین تا باهم پرده از این راز برداریم و بفهمیم چرا این کنسول بعد از مدتی با شکست مواجه شد.

1. ظهور بازی‌های موبایل

یکی از عوامل اصلی شکست PS Vita، ظهور بازی‌های موبایل بود. با افزایش تقاضا برای بازی‌های موبایل و همچنین افزایش توانایی گوشی‌ها، توسعه‌دهنده‌ها قادر به ساخت بازی‌هایی شدن که از حدود Snake و Pong فراتر رفته و تجربه بازی با کنسول های اون موقع رو بر روی تلفن‌همراه ارائه کنن. با افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، بازار بزرگی برای بازی‌های قابل حمل ایجاد شد. به همین دلیل، چرا باید 250 دلار برای خرید یک کنسول PS Vita هزینه کنین؟

2. رقابت با Nintendo 3DS

زمانی که PS Vita عرضه شد، Nintendo 3DS هم به بازار آمد. Nintendo 3DS به طور کامل روی بازی‌های قابل حمل تمرکز کرد و بازی‌هایی مثل Pokémon، Animal Crossing و Mario Kart رو منتشر کرد. این بازی‌ها به عنوان بازی‌های مناسبی برای کنسول‌های قابل حمل به دلیل ساختار آسون و سرگرم کنندشون تونستن محبوبیت زیادی رو بین سنین مختلف به خودشون جلب کنن.

psvitavs3ds

3. تبلیغات ضعیف

سونی PS Vita رو به عنوان یک سخت‌افزار ویژه تبلیغ کرد که توانایی ایجاد تجربه کنسول خانگی قابل حمل رو داره. این کنسول به عنوان چیزی عرضه شد که واقعاً نبود. PS Vita به نحوی تبلیغ می‌شد که می‌تونه بازی‌های RPG یا اکشن با بودجه بالا مثل Borderlands و Uncharted رو اجرا کنه. اما این نوع بازی‌ها نیاز به تمرکز و زمان زیادی برای رسیدن به نقاط سیو داشتن و برای بازی کردن در انتظار در طول روز مناسب نبودن.

4. بازی‌های نه‌چندان جذاب

سونی همچنین PS Vita رو به عنوان یک تجربه کنسول قابل حمل تبلیغ میکرد که باهاش می‌تونید تمام بازی‌های AAA جدید رو درش اجرا کنید. اما این کنسول با لیست محدودی از بازی‌های AAA که فقط برای این کنسول عرضه میشدن نتونست مثل داداش بزرگترش، PS3 توجه زیادی رو به خودش جلب کنه.

psvita games

5. عدم حمایت شرکت‌های دیگه

اگر خود سونی بازی‌های زیادی رو برای PS Vita منتشر نمی‌کرد، چرا اون وقت بقیه باید وقت و پول خودشون رو برای توسعه بازی برای این کنسول صرف می‌کردن؟ با اینکه PS Vita با ویژگی‌ها و مشخصات با کیفیت بالا طراحی شده بود، ساخت بازی برای آن زمان‌بر، پرهزینه و پیچیده بود.

6. نسخه‌ی PS4 Remote Play

وقتی که سونی از فروش PS Vita نسبتا قطع امید کرده بود و میدونست این کنسول لیست بازی‌های مناسبی نداره، تاکتیک جدیدی رو امتحان کرد. به جای تبلیغ اون به عنوان یک تجربه کنسول خانگی قابل حمل، اون رو به عنوان یک کنسول همراه برای PS3 و PS4 تبدیل کرد.

psvitaremoteplay

7. خب گرون بود!!!

PS Vita به عنوان یک سیستم "ویژه" با قیمت "ویژه‌تری" عرضه شد. PS Vita با قیمتی حدود 250 دلار به فروش می‌رسید، که قابل در مقایسه با سایر کنسول‌های قابل حمل مثل Nintendo 3DS خیلی گرون‌تر بود.

8. نیاز به کارت‌های حافظه‌ گرونقیمت

کارت حافظه‌ها قسمتی از تاریخچه PlayStation بودند و PS Vita هم از این قضیه مستثنی نبود. PS Vita از یک کارت حافظه خاصی استفاده می‌کرد و با کارت‌های SDHC دیگه موجود در بازار سازگار نبود. نه تنها این کارت حافظه نام تجاری خیلی گرون بود، طوری بود که فقط به درد خود PS Vita میخورد و هیچ قابلیت دیگه‌ای در کنارش نداشت که باعث شد خیلی از خریدشون منصرف بشن.

psvitasd

9. سونی از PS Vita دست کشید

در نهایت، آخرین میخ بر تابوت PS Vita این بود که سونی خودش ازش دست کشید. سونی با عرضه PlayStation 4 در نوامبر 2013 و موفقیت این کنسول فقط در سال اول عمر خودش که تونست تعداد فروش بیشتری نسبت به تعداد فروش کل دوران عمر PS Vita داشته باشه، سونی به این نتیجه رسید که بهتره مه منابع خودش رو از کنسول قابل حمل تقریباً فراموش شدش به PS4 منتقل کنه.

psvita

به همین ترتیب، PS Vita فقط طی مدتی کوتاه به چاه فراموشی تاریخ افتاد و دیگه خبری از تبلیغات، حمایت کافی و عرضه بازی‌های AAA جذاب برای سیستم نبود. ولی با گذشت زمان، به نظر می‌رسه که اگر همه چیز برای PS Vita خوب پیش می‌رفت، این کنسول ممکن بود موفقیتی چندبرابری رو تجربه کنه، حالا که کنسول های دستی نینتندو سوییچ و استیم‌دک تونستن در این زمینه جولان بدن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها