تو این سرما فقط آش کشک شمالی می‌چسبه!

آش از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است آن هم وسط زمستان، در دمای زیر صفر و سرمایی که هرروز بیشتر می‌شود! اصلا نگویید آش دوست ندارید که باورم نمی‌شود!

شناسه خبر: ۳۹۴۵۰۴
تو این سرما فقط آش کشک شمالی می‌چسبه!

راهنماتو- «هوا سرد باشه، یه آش نخوریم!؟»

آش از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است آن هم وسط زمستان، در دمای زیر صفر و سرمایی که هرروز بیشتر می‌شود! اصلا نگویید آش دوست ندارید که باورم نمی‌شود!

به گزارش راهنماتو، تنوع آش در کشور ما خیلی زیاد است. هر آش هم در هر خطه به سبک و سیاق خودشان تهیه می‌شود. شما برای خودتان شیوه‌ی طبخ منحصربه فرد در آش‌پزی دارید؟ با مرور دستورهای مختلف و امتحان هر کدام می‌توانید به ترکیبی برسید که امضای خودتان پای آن باشد.

آش‌هایی که با کشک تهیه می‌شوند یا هنگام سرو از کشک در آنها استفاده می‌بریم خیلی خوشمزه‌ترند! قبول دارید؟! کشک در آش لذت خوردن آن را چندبرابر می‌کند! حالا شما تصور کنید قرار است آش کشک بخورید! به به! آش کشک آن هم به شیوه‌ی شمالی! نیاز به فکر و تردید نیست، دست به کار شوید! این آش با تمام ویژگی‌های منحصر به فردش شما را صدا می‌زند!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
رشته آشی

یک بسته

کشک

یک شیشه

سبزی آش مخصوص (اسفناج، گشنیز، جعفری، تره، نعناع، پونه، سیر سبز)

از هر کدام یک دسته

نخود

یک لیوان

لوبیا چیتی

یک لیوان

عدس

یک لیوان

دوغ

3 بسته نایلونی

پیاز متوسط

5 عدد

سیرداغ

به میزان دلخواه

طرز تهیه:

قدم اول:

پیازها را بشویید و پوست بگیرید و خلالی باریک خرد کنید. آنها باید تبدیل به پیازداغ بشوند پس آنها را در یک تابه بریزید و اجازه بدهید خوب سرخ بشوند. البته در حدی سرخ نکنید که رنگ آنها خیلی سیاه بشود و بسوزد! قرار نیست در آش کشک که رنگ آن روشن است خلال‌های سیاه پیاز به چشم بخورد!

قدم دوم:

حبوبات را از روز قبل در آب خیس کنید و مرتب آب آنها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود. هر کدام را به صورت جدا بپزید. علت اینکه می‌گویم جدا بپزید در این است که عدس به نسبت بقیه حبوبات زودتر می‌پزد، پس می‌توانید اول نخود و لوبیاچیتی را بپزید و در میانه پخت آنها عدس را هم اضافه کنید.

7

قدم سوم:

سبزی آش را پاک کنید بشویید و خوب خرد کنید. لازم نیست ریز ریز باشد.

قدم چهارم:

در یک قابلمه حبوباتی که پختید بریزید، پیاز داغ را اضافه کنید، سبزی آش خرد شده را هم داخل قابلمه ریخته و مواد را خوب هم بزنید. وقتی حبوبات و سبزی خوب پخته شدند دوغ‌ها را داخل آش بریزید. کشک را هم کمی با آب رقیق کنید و به معاشرت با بقیه مواد برسانید! عطر آش بلند شده است نه؟

قدم پنجم:

رشته آشی کو؟! الان وقت این است که آش معنای واقعی خودش را بگیرد! تا وقتی رشته در این آش پیدا نشود یک جای کار می‌لنگد! رشته‌ها را کمی خرد کنید یا اگر هم دوست ندارید به صورت درسته داخل قابلمه بریزید.

بعد از اضافه کردن رشته باید حواستان را شش دانگ به آش بدهید! چرا؟ چون ممکن است آش ته بگیرد و رشته‌های نازنین به کف قابلمه بچسبند و ته دیگ شوند! ته دیگ در اینجا هیچ لذتی ندارد و فقط برای شستن قابلمه دردسر ایجاد خواهد کرد!

قدم ششم:

وقتی آش شما با شعله ملایم و در کمال آرامش جا افتاد و عطر آن کل خانه را پر کرد نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

هنگام سرو روی آن را با کمی نعناع داغ و سیرداغ و کشک تزیین کنید. می‌توانید در کشکی که برای تزیین استفاده می‌کنید کمی زعفران بزنید تا رنگ آن طلایی شود.

از خوردن این آش آن هم در این سرمای استخوان سوز غافل نشوید! نوش جان

نکته: اگر برای پختن این آش زمان کم دارید می‌توانید از حبوبات کنسروی استفاده کنید که قبلا مرحله پخت آنها طی شده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها