۱۰ کاری که حس گزنده تنهایی را کم می‌کند

تنهایی به این معنی است که چیزی در تعاملات و ارتباطات انسانی، یک نوع حس تعلق، در زندگی مفقود است و حس خوبی به فرد نمی‌دهد.

شناسه خبر: ۳۸۸۸۲۴
10 کاری که حس گزنده تنهایی را کم می‌کند

راهنماتو- تنهایی در سراسر جهان در حال افزایش است. تنهایی پیر و جوان را به یک شکل تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلایل مختلفی وجود دارد.

به گزارش راهنماتو، دلیل زمینه‌ای افزایش تنهایی احتمالا به شیوه‌ای مرتبط است که این روزها در محیط اجتماعی‌مان با هم ارتباط داریم، گفت‌وگو و عمل می‌کنیم.

جایی که در آن زندگی می‌کنید، موقعیت زندگی، وضعیت ذهنی و فیزیکی و عملکرد مغز، زیست‌شناسی، ژنتیک، روابط قدرت در خانواده و تجربه‌های سال‌های آغازین زندگی، محیط مدرسه و کار و اینکه چطور از اشکال دیجیتالی برای ارتباط استفاده می‌کنید می‌توانند چرایی تنهایی‌تان را توضیح دهند.

تنهایی در حالت کلی یعنی چه؟

در حالت کلی، تنهایی به این معنی است که چیزی در تعاملات و ارتباطات انسانی، یک نوع حس تعلق، در زندگی مفقود است و حس خوبی به فرد نمی‌دهد.

انسان‌ها می‌توانند به دلایل مختلف در زندگی احساس تنهایی و انزوا کنند و وقتی تنهایی طولانی می‌شود، دیگر نمی‌توان به آسانی آن را به دوش کشید.

تنهایی خطر بیماری قلبی، حمله قلبی، زوال شناختی، فراموشی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

یک فراتحلیل که بروی 80مطالعه و با بررسی 40000نفر انجام شد، نتیجه‌گیری کرد که تنهایی یکی از متغیرهای اصلی در ایجاد افسردگی در افراد است.

آن روی دیگر سکه آن است که افرادی که از اختلال افسردگی بالینی و اختلالات دوقطبی رنج می‌برند، بیشتر از سایرین احتمال دارد که دچار تنهایی شوند.

به طور مشابه، مطالعات نشان داده‌اند که تنهایی و انزوای اجتماعی، روی تعاملات اجتماعی و محرک‌های شناختی اثر می‌گذارد و به این ترتیب باعث زوال شناختی می‌شود، زوال شناختی نیز به تنهایی و انزوای اجتماعی کمک می‌کند.

چرا اینقدر تنها شدیم؟

هر درمانی برای تنهایی باید بر مبنای شرایط زندگی و ترجیهات سبک زندگی فرد باشد. نخست باید نوع تنهایی فرد تشخیص داده شود.

آیا به این علت احساس تنهایی می‌کنید که ارتباطات اجتماعی اندکی دارید یا دوستان خوبی در دسترس‌تان نیستند که در هنگام نیاز به آن‌ها مراجعه کنید؟

آیا پیدا کردن آدم‌های جدید و ایجاد دوستی‌های جدید برایتان دشوار است؟ آیا دلتنگ یک رابطه عاشقانه هستید یا حس می‌کنید که ارتباطتان در رابطه فعلی قطع شده است؟

خانواده چه؟ آیا نسبت به اعضای خانواده احساس بیگانگی می‌کنید؟ آیا خانواده‌تان را از دست داده‌اید یا حس می‌کنید که اعضای خانواده به لحاظ فیزیکی و عاطفی زیادی از شما دور هستند؟

احساس تنهایی می‌تواند خاستگاه عمیقی داشته و ناشی از ترس یا بی‌اعتمادی نسبت به دیگران بر اساس تجربه‌های گذشته باشد.

روان‌درمانگر شناختی، آندره متیو، می‌گوید که مسیر ساختن یک رابطه سالم با پیدا کردن خود حقیقی‌تان آغاز می‌شود. او از تشبیه درختی استفاده می‌کند که طوفان‌های زیادی را پشت سر گذاشته و شاخه‌هایش را در بادهای تند و زیر وزن سنگین برف از دست داده است اما هنوز ریشه‌های قوی و سالمی دارد.

این ریشه‌ها خودِ حقیقی شما هستند، بخشی از شما که از طوفان‌های زندگی فرار کرده و دست‌نخورده باقی مانده ست. ریشه‌ها آن‌جا هستند تا پیدایشان کنید و از آن‌ها برای پرورش خودتان و کمک به ساختن یک زندگی حقیقی و واقعی استفاده کنید.

آیا احساس تنهایی می‌کنید، انزوای اجتماعی دارید؟ هیچ‌کدام یا هر دو؟

اینجا تعریف و درک تفاوت تنهایی و انزوای اجتماعی نیز مفید است. وقتی تنها هستید، احساس تنهایی می‌کنید و دوست دارید پیوند فیزیکی بیشتری با دوستان و خانواده‌تان داشته باشید. وقتی انزوای اجتماعی را تجربه می‌کنید، یا پیوندی با خانواده و دوستان ندارید یا پیوند محدودی دارید و علتش نیز آن است که شبکه اجتماعی‌تان یا بسیار کوچک است یا اصلا وجود ندارد.

با اینکه تکنولوژی به تنهایی بسیاری از مردم منجر شده است، برخی از اشکال تکنولوژی، مثل رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و ر‌بات‌ها، اگر عقلانی استفاده شوند، می‌توانند با شرایط واقعی اجتماعی برابری کنند و حس تنهایی مرتبط با انزوای اجتماعی یا تنها ماندن را کاهش دهند.

تکنولوژی نیز پیوندی عمیق‌تر بین افراد مسن و اعضای دور خانواده و ارتباطات بیرونی مثل دوستان و مراقبین بهداشتی فراهم کرده است.

برای بسیاری از افراد که از خودشان رضایت دارند، تنها بودن مساوی تنهایی نیست. برای آن‌ها عزلت یک نوع انتخاب است. راه‌حل تنهایی لزوما برای همه افراد مناسب نیست، لااقل اولین گام درمانی نیست.

احساس تنهایی ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه نیاز دارید ذهنیت‌ یا سبک زندگی‌تان را، قبل از وارد کردن سایرین به زندگی‌تان، تغییر دهید.

X

10 باید و نباید که به کاهش تنهایی کمک می‌کند

درحالیکه راه‌های اثبات‌شده یا کامل یا همیشگی‌ای برای کاهش تنهایی برای همگان وجود ندارد، برخی رویکردها و مطالعات نشان داده‌اند که این روزها برای بسیاری از مردم جواب می‌دهد. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

زندگی اصیلی را در پیش بگیرید که همه اجزایش را خودتان تعریف کرده‌اید و باعث می‌شود که حس کامل بودن داشته باشید. برای آنکه شادی حقیقی را تجربه کنید باید با خودتان صادق باشید و افرادی را به زندگی‌تان وارد کنید که مثل خودتان می‌اندیشند.

1.یاد بگیرید به همین شخصیتی که اکنون هستید عشق بورزید و احترام بگذارید. از زبان مثبت برای صحبت با خودتان استفاده کنید. هر چه بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و برای خودتان اهمیت قائل باشید، دیگران نیز بیشتر برایتان احترام و عشق قائل خواهند بود.

2.از افرادی که به تلاش‌های شما برای برقراری ارتباط واکنش نشان نمی‌دهند یا پاسخ مشابهی به شما نمی‌دهند، فاصله بگیرید.

3.به نگهداری حیوان خانگی فکر کنید. اگر با شرایط فعلی‌تان می‌خواند و می‌توانید یک حیوان خانگی بیاورید. با اینکه ارتباط با حیوان شبیه به ارتباط با انسان نیست، مطالعات زیادی دریافته‌اند که نگهداری از حیوانات (حتی توجه به حیوانات به صورت مجازی) می‌تواند احساس تنهایی را تخفیف دهد و اثرات منفی تنهایی بروی سلامتی را کاهش دهد.

4.به دنبال دریافت کمک و حمایت باشید. اگر احساس تنهایی‌تان همیشگی و ادامه‌دار است، به یک متخصص سلامتی مراجعه کنید تا ریشه‌های مشکل شما را حل کند.

در عین حال...

5.سعی نکنید که همه را راضی نگه‌ دارید. اینکه همیشه فکر کنید که دیگران از شما چه انتظاری دارند یا اینکه از شما چه می‌خواهند، مانع از آن می‌شود که خود حقیقی‌ و زندگی اصیل‌تان را زندگی کنید.

6.رفتار سمی را از سوی هیچ‌کسی تحمل نکنید. شرایطی که برای پیر و جوان به صورت یکسان رخ می‌دهد می‌تواند به روابط آزاردهنده و غفلت‌آمیزی منجر شود که می‌تواند نهایتا باعث ایجاد حس انزوا و تنهایی شود.

7.خودتان را به طریقی که دیگران شما را تعریف می‌کنند، تعریف نکنید.

8.زندگی اجتماعی‌تان را با دیگران مقایسه نکنید، به خصوص با زندگی‌ای که از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. مهم است یادتان باشد که رسانه‌های اجتماعی همیشه زندگی واقعی را نمایش نمی‌دهند و لازم نیست که آن‌ها را باور کنید.

9.از تلاش برای هر کار جدیدی که باعث می‌شود احساس پیوند و هدفمندی بیشتری داشته باشید، مضایقه نکنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها