انسان از چه زمانی راه رفتن روی دو پا را آغاز کرد؟

مطالعه ای جدید نشان می دهد که انسان های اولیه ممکن است راه رفتن را در حالی که هنوز در بالای درختان هستند یاد گرفته باشند.

شناسه خبر: ۳۴۶۰۶۴
انسان از چه زمانی راه رفتن روی دو پا را آغاز کرد؟

راهنماتو- راه رفتن روی دو پا، یکی از ویژگی‌های بارز انسان است که تصور می‌شود در خویشاوندان باستانی ما به وجود آمده است، زیرا با این روش از جنگل‌ها دور می‌شدند تا از فضاهای باز استفاده کنند.

به گزارش راهنماتو، یک مطالعه جدید که رفتار شامپانزه‌های وحشی را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که تکامل انسان به سمت راه رفتن روی دو پا در واقع ممکن است یک استراتژی بوده باشد که برای اولین بار در حالی که هنوز روی شاخه‌های درختان حرکت می‌کردند، پدیدار شده است.

پژوهشگران، مدت‌ها به این فکر می‌کردند که آیا تغییر زیستگاه اجدادمان، ما را به سمت راه رفتن روی دو پا سوق داده است یا این که توانایی راه رفتن روی دو پا برای جستجوی علوفه در جنگل‌هایی که مدت‌ها در آن زندگی می‌کرده‌ ایم، تکامل یافته‌ است. دکتر فیونا استوارت، انسان شناس زیست شناختی می گوید: "تا به امروز، فرضیه های متعددی برای تکامل انسان ها و فاصله گرفتن آنان از راه رفتن چهار دست و پا، یا راه رفتن روی درختان مطرح شده است، به ویژه در زیستگاه های خشک تر و بازتر که فاقد پوشش درختی بودند."

با استفاده از شواهد حفظ شده در ساختار استخوانها، محققان می توانند استنباط کنند که هومینین های اولیه چگونه در محیط های خاص حرکت می کردند. چیزی که استخوان ها نمی توانند بگویند این است که چگونه یک محیط ممکن است مستقیماً بر حرکت تأثیر بگذارد یا چگونه یک وسیله حرکت ممکن است منجر به تغییر همه چیز شود.

حرکت شامپانزه ها

شامپانزه ها در کنار بونوبوها، نزدیک ترین خویشاوندان ژنتیکی زنده ما هستند. درک اینکه چگونه رفتار آنها در رابطه با زیستگاه متفاوت است، بینش جدید هیجان انگیزی را در مورد محرک های اکولوژیکی دوپا ارائه می دهد که در غیر این صورت فقط از سوابق فسیلی قابل استنباط است.

این مطالعه رفتارهای شامپانزه‌های وحشی را در دره "ایسا" در غرب تانزانیا مستند کرد. دره ایسا یک منطقه موزاییک ساوانایی در دره ریفت آفریقای شرقی است، شبیه به زیستگاهی که زمانی انسان های اولیه در آن پرسه می‌زدند. شامپانزه‌هایی که در زیستگاه‌های مشابه زیستگاه‌های اجداد اولیه انسان زندگی می‌کنند به دانشمندان فرصتی می‌دهند تا محرک‌های اکولوژیکی حرکت روی دو پا را بررسی کنند. حرکات و وضعیت شامپانزه های دره ایسا با داده های مطالعه قبلی در مورد شامپانزه هایی که در مناطق جنگلی انبوه آفریقا زندگی می کردند مقایسه شد.

ما انسان ها از چه زمان روی دو پا راه رفتیم؟

هنگام مقایسه رفتار مشاهده شده در شامپانزه های دره ایسا با شامپانزه های کاملاً جنگلی در سایر مناطق آفریقا، محققان دریافتند که با وجود زیستگاه موزاییک ساوانا، شامپانزه های ایسا بیشتر زمان خود را در درختان سپری می کردند. بیش از 85 درصد از حرکت شامپانزه ها روی دو پا، عمدتاً زمانی رخ می داد که شامپانزه‌ها در جستجوی غذا بودند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که این یک یافته ها، شگفت‌انگیز است و می تواند کلید حل تکامل انسان به سمت راه رفتن روی دو پا باشد. نتایج این تحقیق در Science Advances منتشر شده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها