بیماری کبد چرب چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

پژوهش ها و بررسی های جدید نشان می دهند که افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض خطر مشکلات مغزی قرار می گیرند.

شناسه خبر: ۳۴۶۲۳۱
بیماری کبد چرب چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

راهنماتو- دانشمندان مؤسسه سلامت کبد راجر ویلیامز، وابسته به کینگز کالج لندن و دانشگاه لوزان، ارتباط بین بیماری کبدچرب و اختلال عملکرد مغز را کشف کردند .

به گزارش راهنماتو، درآخرین مطالعه ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و اختلال عملکرد مغز، بررسی شده است. این بررسی نشان داد که تجمع چربی در کبد باعث کاهش رسیدن اکسیژن به مغز و التهاب بافت مغز می شود که ثابت شده است در نهایت هر دو منجر به شروع بیماری های مغزی شدید می شوند .

بر اساس این پژوهش، NAFLS حدود 25 درصد از جمعیت و بیش از 80 درصد از افراد چاق را تحت تأثیر قرار می دهد . چندین مطالعه اثرات منفی رژیم غذایی ناسالم و چاقی را بر عملکرد مغز گزارش کرده اند، با این حال، این اولین مطالعه ای است که به وضوح NAFLD را با زوال مغز مرتبط می کند و یک هدف درمانی بالقوه را شناسایی می کند .

این پژوهش، شامل تغذیه موش‌ها با دو رژیم غذایی متفاوت بود که در آن نیمی از موش‌ها رژیمی را دنبال کردند که کالری دریافتی آنها بیش از 10٪ چربی نبود، در حالی که کالری دریافتی نیمی دیگر حاوی 55٪ چربی بود.

پس از 16 هفته، پژوهشگران، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای مقایسه تأثیر این رژیم‌ها بر بدن و به‌طور خاص‌تر بر روی کبد و مغز انجام دادند. آنها دریافتند تمام موش‌هایی که در سطوح بالایی چربی مصرف می‌کنند، چاق در نظر گرفته می‌شوند و NAFLD ، مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد مغز ایجاد می‌کنند .

سلامت مغز

همچنین پژوهش ها نشان داد که مغز موش‌های مبتلا به NAFLD از سطوح پایین‌تر اکسیژن رنج می‌برد، زیرا این بیماری بر تعداد و ضخامت رگ‌های خونی مغز تأثیر می‌گذارد و اکسیژن کمتری به بافت های مغزی می‌رساند، همچنین به دلیل مصرف سلول‌های خاص اکسیژن بیشتر در مغز این موشها، احتمال افسردگی در موشهای در این شرایط، بیشتر بود.

در مقایسه، موش هایی که از رژیم غذایی سالم استفاده می کردند، NAFLD یا مقاومت به انسولین نداشتند، آنها به طور طبیعی رفتار می کردند و مغز آنها کاملا سالم بود . پژوهشگران می گویند این بسیار نگران کننده است که ببینیم انباشت چربی در کبد چه تاثیری می تواند داشته باشد.

این تحقیق تاکید می کند که کاهش میزان قند و چربی در رژیم غذایی نه تنها برای مقابله با چاقی مهم است، بلکه برای محافظت از کبد برای حفظ سلامت مغز و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی و زوال عقل مهم است. به ویژه در طول سالهای پیری و زمانی که مغز ما شکننده‌تر می‌شود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها