گول این حقه جدید ناشرهای بازی رو نخورین

با پیشرفت هرروزی صنعت گیمینگ در کنارش راه‌های بازاریابی و بازارگرمی این صنعت هم همیشه در حاله پیشرفت بوده ولی در این مقاله نگاهی به بدترینشون تا الان میکنیم.

شناسه خبر: ۳۸۲۶۶۰
گول این حقه جدید ناشرهای بازی رو نخورین

راهنماتو- یک ترند جدید توی دنیای بازیها اخیرا خیلی مد شده که تقریبا تمام بازیهای بزرگی که امسال منتشر شدن سعی داشتن رعایتش کنن. اسمی که هم روی این ترند گذاشتن Early Access هستش که به زبون ساده میشه دسترسی زودهنگام. حالا با راهنماتو همراه باشین تاباهم نگاهی به این ترند بندازیم.

به گزارش راهنماتو، این ترند جدید بیشتر گیمرهایی رو هدف میگیره که میشه گفت طرفدار پروپاقرص اون بازی هستن و برای عرضش لحظه شماری میکنن. حالا وقتی که ناشر اون بازی متوجه میشه که چنین تقاضایی برای بازیش هست؛ سعی میکنه از این موقعیت نهایت استفاده رو ببره. پس میاد اعلام مکینه که بله این بازی در روز فلان منتشر میشه ولی اگر خیلی این بازی رو دوست دارین و خیلی میخواید که به دوستاتون هم این عشقتون به این بازی که هیچی ازش مشخص نیست رو نشون بدین؛ میتونین این پکیج از بازی رو بخرین که بهتون اجازه میده مثلا 3 روز زودتر این بازی رو برین. و به همین راحتی پولی که گیمرها بابت زحمت کشیدن رو ازشون میگیرن و بازی ناقصی که قرار نیست تا روز انتشار رسمیش آپدیتی براش بیاد و کاملش کنه بهشون تحویل میدن.

new-trend-in-gaming-everyone-hate

اینجا یه لیستی از چند بازی در سال 2023 رو براتون آوردیم که اگه میخواین قبل از تاریخ رسمی عرضه‌شون بازی کنید، باید پول بیشتری بابتشون بدین:

90 دلار برای اینکه بتونین Madden 24 رو 3 روز زودتر بازی کنین

110 دلار برای اینکه بتونین Mortal Kombat 1 رو 5 روز زودتر بازی کنین

100 دلار برای اینکه بتونین Starfield رو 5 روز زودتر بازی کنین

100 دلار برای اینکه بتونین The Crew Motorfest رو 5 روز زودتر بازی کنین

100 دلار برای اینکه بتونین Forza Motosport رو 5 روز زودتر بازی کنین

100 دلار برای اینکه بتونین EA FC 24 رو 7 روز زودتر بازی کنین

90 دلار برای اینکه بتونین Diablo 4 رو 5 روز زودتر بازی کنین

70 دلار برای اینکه بتونین Lies of P رو 3 روز زودتر بازی کنین

80 دلار برای اینکه بتونین Baulder's Gate 3 رو 4 روز زودتر بازی کنین

اینها اکثراً بازی‌های با قیمت پایه حدود 60 تا 70 دلار هستند، پس برای دسترسی زودتر به بازی‌ها باید حدود 20 تا 30 دلار بیشتر پرداخت کنید. البته بعضی از نسخه های این بازی‌های ویژه که گرونتر هستن همراه یک سری آیتم درون بازی هستن که بتونه معامله رو برای مشتری شیرین‌تر کنه ولی دلیل اصلی خرید این نسخه‌های گرون‌تر برای خیلی‌ها امکان دسترسی به بازی هر چه زودتره.

باید واضح باشه که اصطلاح "عرضه زودتر" صرفاً یه اصطلاح بازاریه و هیچ دلیل منطقی دیگه‌ای برای این تأخیر برای خیلی از گیمرها وجود نداره، به جز حرص و طمع شرکت‌های بازی‌سازی. مشخصه کسی که تصمیم‌های این شکلی میگیره براش منطق اهمیتی نداره و بیشتر به دنیال سوده. و هرچقدر که بازیها گرونتر میشن، میشه گفت بیشتر در باتلاق بازاریابی و میکروترازکشن‌ها فرو میرن و بعد از مدتی دیگه بازیها اون لذت قبل رو ندارن و قابل بازی نیستن. به نظر خیلی‌ها خیلی ناراحت‌کننده و غیرانسانیه که تعدادی از این شرکت‌ها از طرفدارای خودشون بخوان که بیشتر از هزینه‌ی اصلی بازی پول بدن تا بتونن از یکم ژوئن به جای پنجم ژوئن بازی کنن. این جلب‌وجذب دیجیتالیه و بیشتر میخواد این حس رو تلقین کنه اگه این بازی رو 2 روز زودتر بازی نکنین از زمین و زمان قرار عقب بیوفتین و قرار نیست که بازی بهتری رو بگیرین. آیا واقعا ارزش اینو داره که تقریبا اندازه نصف پول بازی اضافه بدین که فقط بتونین بازی رو 3-4 رو زودتر بازی کنین؟

new-trend-in-gaming-everyone-hate

بعضی باز این وسط میگن که اشکالی نداره چون اونایی که پول بیشتری دارن بنا به توافق حق اینو دارن که زودتر بازی محبوبشون رو بازی کنن. اما این نادیده‌گرفتن واقعیته که شرکت‌های بازی‌سازی یک مسئله مصنوعی ایجاد کردن که تنها با پرداخت پول بیشتر قابل حله. انگاره یه دانشمند شرور یه ویروس مرگباری رو ساخته و یه واکسن هم براش ساخته که می‌تونین امروز 100 دلار یا هفته دیگه 50 دلار براش بپردازین. بله، می‌تونین صبر کنین، اما این مسئله چیزی بود که کسی بهش فکر نمیکرد تا وقتی که این دکتره اومد و این مشکل رو ایجاد کرد تا بتونه با فروختن واکسنش پول دربیاره. پس براچی کسایی که دنبال حرص و طمع نبودن و فقط میتونستن منتظر بمونن باید این وسط قربانی این سیاست شرکتهای بازیسازی بشن؟

new-trend-in-gaming-everyone-hate

ما قبلاً هم گفتیم که پیش‌خرید بازی‌ها خوب نیست و به جز در موارد خاص، باید ازش دوری کنین. این ترند فقط قصد داره تا بازی‌ای که خریدین رو دوباره پشت پولتون قفل کنه و نشون میده که شرکت‌های حریص به انسانها و تمایل‌هاشون برای بازی زودتر بازی‌های جدید از همه جا سواستفاده می‌کنن. پس به احتمال زیاد تا سال آینده بازی‌های بیشتری شروع به استفاده از این تاکتیک بازاریابی کنن. متاسفانه به نظر میاد دوران عرضه‌ی یک تاریخ عمومی برای بازی‌ها به پایان رسیده و شرکت‌ها فقط دنبال راه‌های جدیدی برای گرفتن پول بیشتر از مشتریانشون هستن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها