اصالت و زیبایی در مهد خشت خام؛ ۵ روستای زیبای یزد

از روستای خرانق تا روستای فهرج؛ به مهد خشت خام جهان و به تاریخ ایران در شهرهای کویری خوش آمدید!

شناسه خبر: ۴۰۴۷۴۷
اصالت و زیبایی در مهد خشت خام؛ 5 روستای زیبای یزد

راهنماتو- وقتی می‌خواهیم از تاریخ یزد بنویسیم تا ابتدا آشنایی مختصری با آن پیدا کرده و سپس به سراغ روستاهای آن برای گردشگری برویم، یکدفعه خود را در میان اسطوره‌ها و افسانه‌های دیرینه پارسی زبان می‌یابیم. برخی می‌گویند که ضحاک و اسکندر مقدونی به یزد نسبت داده می‌شوند.

از طرفی میبد یزد به سلیمان می‌رسد و اردکان به ساسانیان. این‌ها را از روی صخره‌ها و دست‌افزارهای یافت شده پیرامون یزد دریافته‌اند. در این میان یزد را نخستین شهر خشت خام جهان می‌شناسند. شهری که مردمانش آموخته بودند چگونه با در آمیختن عناصر طبیعی برای خود خانه‌هایی خنک، ترو تمیز و زیبا بسازند.

استفاده از خشت خام در بافت استان یزد باعث شده است که وقتی نگاهی به آن می‌اندازیم همان لحظه شهری گرم و مهمان نواز ببینیم که قرار است محکم ما را در آغوش بفشارد. راهنماتو در این مطلب در نظر دارد که زیباترین و اصیل‌ترین روستاهای یزد را به شما معرفی کند.

1

1. روستای خرانق در یزد

به گزارش راهنماتو، روستای خرانق یزد یکی از آن روستاهای اصیل یزد است که بافت طبیعت و شیوه شهرسازی در آن دست به دست هم داده تا ما را مجنون خود کند. رنگ سبزی درختان بهاری را دل یک استان کویری را در نظر بگیرید که کنار خانه‌هایی با رنگی متمایل به زرد و از جنس خشت خام روییده‌اند. به خرانق می‌گویند زادگاه خورشید! اما چرا؟ شما با یک روستای 4500 ساله طرف هستید که از یک سو آب انبار و از سوی دیگر قلعه دارد. روستایی که می‌توان به هنگام شب، در آسمان نیلی‌اش چشمک زدن ستارگان را تماشا کرد. پس بعید نیست که سالانه ده ها اروپایی به ایران می‌آیند تا زادگاه خورشید ایران؛ یعنی روستای خرانق یزد را از نزدیک ببینند.

برای رفتن به روستای خرانق یزد باید به سمت 60 کیلومتری اردکان یزد سفر کرده و در مسیر طبس قرار بگیرید.

1

2. روستای چم تفت در یزد

بیایید حالا که به یزد رفته‌ایم یه سراغ پایتخت زرتشت‌نشینان برویم. زرتشتی که شیوه و راهش مورد توجه اندیشمندانی چون نیچه هم قرار گرفته بود. حال اجازه دهید به شما بگوییم که مردمان این روستا هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده‌اند و قناعت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. اجازه دهید شما را با روستای چم تفت در یزد آشنا کنیم که سرو بلندبالایش 3000 سال تاریخ را در جان خود حفظ کرده است. اما اگر به این روستای زیبا و اصیل سفر کردید حتما به سراغ زیارتگاه چک چک و نیایشگاه پیر هریشت هم بروید تا با چشم‌های خودتان نظاره‌گر رسومی باشید که هزاران سال است حفظ شده است.

برای رفتن به روستای چم تفت در یزد باید به شهرستان تفت در استان یزد رفته سپس راه دهستان پیشکوه را در پیش بگیرید.

1

3. روستای سریزد در یزد

اجازه دهید شما را به 1700 سال پیش ببریم و داستان را برایتان تعریف کنیم که شنیدنی است. روستای سریزد در یزد، 1700 سال پیش اولین صندوق امانات جهان را راه اندازی کرد، روستایی که بافت معماری‌اش خشت خام است، اصیل و زیبا. این روستا که روزگاری رونق فراوان داشت، در دوره اسلام کمی از اهمیت آن کم شد و بعد در دوره سلجوقیان اهمیت فراوانی پیدا کرد. این روستای اصیل که آب‌وهوایی گرم و خشک دارد، نسبت به سایر نقاط یزد باران‌های بیشتری به خود می‌بیند، اما هرگز خبری از طوفان شن نیست. چیزی که طبیعت کویری این روستا را بی‌نظیر می‌کند، چشمه‌ها و قنات‌های جذاب آن است که روزی پر از آب بودند. برخی از بیابان‌دوست‌ها نیز شب‌ها این روستا را برای اقامت انتخاب می‌کنند چراکه در نزدیکی بیابان است.

برای رفتن به روستای سریزد در یزد در 28 کیلومتری جاده یزد-کرمان به سمت جنوب و پس از شهرستان مهریز به تابلوی روستای سریزد خواهید رسید.

1

4. روستای عقدا در یزد

تا به حال و با گشت و گذار در مناطق متفاوت یزد تا 4500 سال پیش در زمان سفر کرده‌ایم به گذشته رفتیم، اما حالا قرار است به 6000 سال پیش برویم و سر از روستای عقدا در یزد دربیاوریم. روستایی کهن و وسیع در بخش اردکان یزد است که خانه‌ها و بناهایش همگی از خشت خام ساخته شده و وجود قلعه و بادگیرها آن را منحصربه‌فرد و جذاب کرده است. جالب این است که وقتی در کوچه پس کوچه‌های عقدا قدم می‌زنیم ممکن است آثاری متعلق به دورهای متفاوت ببینیم که تا عصر حاضر ادامه دارند. اما، یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های آن انارستان‌های عقدا است. وقتی نزدیک به فصل بهار می‌شویم این انارستان‌ها با شکوفه‌ها و گل‌های سرخ‌رنگی که قرار است روزی تبدیل به انارهایی خوشمزه شوند روحیه ما را عوض خواهند کرد. فرض کنید با روستایی طرف هستید با بافت معماری خشت و فضایی با رنگ‌های گرم که رنگ سرخ و سبز نیز به آن اضافه شده است، زیبا نیست؟

برای رفتن به روستای عقدا در یزد باید به بخش اردکان در مرکز استان یزد بروید.

1

5. روستای فهرج در یزد

وقتی وارد روستای فهرج در یزد شوید، کوچه و خیابان‌ها و فضای داخلی این روستا به گونه‌ای است که احساس می‌کنید در یک شهرک سینمایی هستید و قرار است فیلمی تاریخی بسازید. این روستا واقعا بی‌نظیر و زیبا است. برخی آن را یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر می‌دانند. شاید به همین دلیل است که حتی اگر خانه‌های خشتی آن بازسازی شوند، باز هم بوی خاکی کهن به مشام می‌رسد. این روستا، روزی یک شهر و دروازه ایساتیس بوده است. ایستاتیس به معنای مقدس است که آن را به شهر یزد در زمان‌های دور نسبت داده‌اند. جالب است درباره تاریخ این روستای بدانید که وقتی در دوره اسلام از آن‌ها خواستند به اسلام روی آورند، به آنان شبیخون زدند و باعث شد برخی از آثار و بناهای موجود در آن از بین برود.

برای رفتن به روستای فهرج یزد به آدرس بخش مرکزی شهرستان یزد، جنوب شرقی شهر یزد، ۲۲ کیلومتری جاده بافق - یزد سفر کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها