(تصاویر) کشف عجیب ردپاهای پرنده-شکل در آفریقا بسیار قدیمی‌تر از تاریخ پرندگان

فسیل نخستین پرندگان به ۶۰میلیون سال بعد از این دوران تعلق دارند.

شناسه خبر: ۳۸۸۱۰۰
(تصاویر) کشف عجیب ردپاهای پرنده-شکل در آفریقا بسیار قدیمی‌تر از تاریخ پرندگان

راهنماتو- محققان در آفریقا به بعضی از ردپاهای فسیلی که شبیه به ردپاهای به جای مانده از پرندگان هستند و قدمت بعضی‌شان به 210میلیون سال قبل باز می‌گردند، نگاهی دقیق‌تر انداخته‌اند.

به گزارش راهنماتو، این ردپاها اسرارآمیزند و علتش آن است که فسیل نخستین پرندگان به 60میلیون سال بعد از این دوران تعلق دارند.

چندین سال است که این ردپاها شناسایی شده‌اند اما اکنون تیمی از محققان دانشگاه کیپ‌تاون می‌خواهند تحلیل‌های جامع‌تری درباره این فسیل‌ها، که از 4محوطه مجزا به دست آمده‌اند، ارائه دهند.

محققان در محوطه مافوتسنگ، که یک مسیر 80متری است، توانستند 2 نوع ردپای مجزا (یا مورفوتایپ) را تحت طبقه‌بندی Trisauropodiscus پیدا کنند؛ این نامی است که قبلا به این ردپاهای پرنده-مانندِ سه-انگشتی نسبت داده شده بود.

مینگا آبراهامز، زمین‌شناس، می‌نویسد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که دو ردپای مجزا وجود دارد که یکی از آن‌ها بسیار شبیه ردپاهایی است که پرندگان از خود به جای می‌گذارند.»

c

محققان می‌گویند که نخستین ردپا ردی از یک پای بزرگتر و درازتر با انگشتانی نزدیکتر به هم است. این ردپاها شبیه نوع دیگری از ردپاهای فسیل‌شده با نام Anomoepus است که محققان فکر می‌کنند به نوعی خاص از دایناسورها تعلق دارد.

اما دومین نوع ردپاها تقریبا به لحاظ اندازه نصف ردپاهای اولی هستند و عرضشان از طولشان بیشتر است و انگشتانی لاغرتر دارند. این ردپاها اسرارآمیزترند اما به ردپای پرندگان مدرن شبیه‌تر هستند.

محققان تصور می‌کنند که ردپاهایی که به طبقه‌بندی دوم تعلق دارند توسط نخستین اجداد پرندگان به جای گذاشته شده‌اند. به عبارت دیگر، دایناسورها خیلی زودتر از آنچه که فسیل‌ها به ما نشان می‌دهند شروع به نمایش خصیصه‌های پرنده‌مانند کرده بودند.

محققان می‌نویسند: « ردپاهای جنوب آفریقا، که به تریاس پسین باز می‌گردند، بسیار شبیه به ردپاهای به جای مانده از پرندگان سنوزوئیک و مدرن است که ریخت‌شناسی پدال‌های جمع‌شونده در دایناسورهای مزوزوئیک پسین را اثبات می‌کند و با قطعیت نشان می‌دهد که منشأ ریخت‌شناسی پای پرنده-شکل حداقل به 210میلیون سال قبل باز می‌گردد.»

هنوز این معما رمزگشایی نشده که کدامیک از هیولاهای باستانی این ردپاها را از خودشان به جای گذاشته‌اند اما محققان فکر می‌کنند که احتمالا این ردپاها به یک دایناسور سه-انگشتی تعلق داشته است -یک شاخه از درخت تکامل که باعث شدند امروز پرندگان و کروکودیل‌ها را داشته باشیم.

این پژوهش نشان می‌دهد که پرندگان چگونه از صدها میلیون سال قبل تکامل را تجربه کردند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها