چه بلایی سر بازی چندنفره The Last of Us اومد؟

به نظر میاد سونی دیگه عرضه یک بازی چندنفره از دنیای The Last of Us رو ضروری نمیدونه و ترجیح میده تمرکز رو روی بازیهای یکنفره بیشتری بزاره.

شناسه خبر: ۳۸۴۶۹۱
چه بلایی سر بازی چندنفره The Last of Us اومد؟

راهنماتو- همون یک سری از بازی‌هارو به عنوان بازی‌هایی قبول داریم که تونستن گیمینگ رو متحول کنن؛ حالا شاید باورتون نشه ولی خب Destiny هم جزو این بازیهاست. میپرسین چرا؟ الان بهتون توضیح میدم. وقتی که این بازی معرفی شد، خیلی‌ها با خودشون گفتن هه اینم یک کپی دیگه از Borderlands قراره باشه. ولی خب بعد از انتشارش در سال 2014، تونست موفقیت بزرگی رو کسب کنه. با وجود مشکلات مختلف. حیاتی‌ترین نکته‌ای که این بازی با خودش معرفی کرد این بود که نوعی جدید از بازی‌هارو به این صنعت و گیمرها معرفی کرد: بازی‌های خدمات زنده (Live Service).

به گزارش راهنماتو، البته باز بعد از اومدن Destiny یک سری دیگه از بازیها اومدن که تونستن به مفهوم بازیهای لایو سرویس رو بهتر کنن. بازیهایی مثل فورتنایت که تونستن با رایگان و در دسترس بودن مخاطب های زیادی رو به خودشون جذب کنن و با پرداخت‌های درون بازی که داشتن درآمدزایی کنن؛ چیزی که امروزه به پایه و اساس این مفهوم تبدیل شده.

سونی هم به احتمال زیاد برای تمرکز بیشتر و استفاده از تجربه استودیویی که این سرویس رو پایی گذاشت، تصمیم گرفتش که Bungie رو بخره و به یکی از زیرشاخه‌های خودش تبدیل کنه و تازه اعلام کردن که تا سال 2026 قراره 10تا بازی جدید منتشر کنن که بعدش بیشتر هم شد و این تعداد به 12تا هم رسید. ولی خب برنامه‌هایی که سونی برای رسیدن به این هدف داشت اونقدرا هم بدون نقص نبود و کم‌کم ایراداتش خودشونو نشون دادن. پیروی همین قضیه سونی مجبور شد که یکم کوتاه بیاد و متاسفانه یکی از محبوب‌ترین بازیهایی که قرار بود منتشر بشه رو "فعلا" ساختش رو متوقف کردن. اون بازی هم همونطور که حدس زدین بله بازی چندنفره The Last of Us بودش.

what-happened-to-tlou-mp-game

البته این اولین بازی نبود که از این بازی صحبت میشه. Naughty Dog خیلی وقت پیش تأیید کردش که حالت چندنفره بازی اول قرار نیستش که در نسخه دوم بازی وجود داشته باشه، اما خب امکان برگشتش توی یک بازی جداگانه هستش. در سال 2022 یکی از دیتاماینرهایی که توی فایل‌های بازی سرک میکشیدن فهمیدن که اشاره‌هایی به حالت چندنفره توی این بازی شده ولی خب خبری ازش نیست. تازه همین سال قبلش بود که ناتی‌داگ تأیید کرد که در حال کار روی یک "پروژه جسورانه" هستش و جزئیات بیشتری رو "وقتی که آماده باشن" منتشر می‌کنه.

نهایتاً در Summer Games Fest در سال 2022 بود که کارگردان سری یعنی Neil Druckmann پروژه چندنفره‌ای بدون اسمی رو به طور رسمی معرفی کرد.البته جزئیات خیلی کمی در موردش ارائه شد، اما گفته شد که داستان این بازی در یک نقطه دیگه از ایالات متحده قرار داره و تیمی از پیشکسوت‌ها و اعضای قدیمی تیم Naughty Dog دارن روش کار میکنن. همچنین اعلام شدش که این بازی "بزرگترین بازی‌ نسبت به تمام بازی‌های تک‌نفره‌ای هستش که تابحال ساختن" و همه جوره بزرگترینه. همچنین قراره که داستان و شخصیت‌های جدید و جالبی رو همراه خودش وارد این دنیا کنه و به طرفداراش معرفی کنه.

تازه قراره بودش که سال 2023 اطلاعات بیشتری رو از این بازی منتشر کنن و اگر گزارش‌های Jeff Grubb از Giant Bomb در مورد این که این بازی "خیلی لایو سرویس طوریه" براتون قانع کننده نبودن، باید بگم که حتی Anders Howard به عنوان طراح اصلی تولید و مانیتیزیشن (همونی که مسئول پول درآوردنه بازیه) به تیم تولید بازی پیوست، که قبلاً روی سیستم‌های Battle Pass برای فورتنیات و اپیک کار کرده بود . خلاصه که به طور کلی با این پروژه سونی قصد داشت یکی از مهم‌ترین فرنچایزهای خودش رو وارد دنیای بازیهای لایوسرویس کنه و از اسم عنوانش تا میتونه پول دربیاره.

what-happened-to-tlou-mp-game

اما گذشت و رسیدیم به شهریور امسال و رویداد PlayStation Showcase، هیچ خبری از پروژه جدید Naughty Dog نبود. البته بعدش خبر رسیدش که پروژه نیاز به وقت بیشتری داره، به این دلیل که استودیو در کنار بازیهای دیگه‌ای که در دست ساخت داره نمیتونه به طوری که باید تمرکزش رو کامل روی این بازی چندنفره بزاره و یکم وقت بیشتر برای رسیدن به نتیجه مطلوب رو میخواد.

ولی خب قضیه به اینجا ختم نمیشد و به نظر مشکل در جای دیگه‌ای بودش. گزارش Jason Schreier از Bloomberg نشون داد که بعد از بررسی داخلی توسط Bungie (که مسئول نظارت روی بازیهای لایو سرویس سونی هستش)، پروژه چندنفره ناتی‌داگ به مسائلی مثل "عدم توانایی جذب گیمرها برای مدت طولانی" برخورد کرده و تصمیم گرفتن که "کیفیت و قابلیت بلندمدت اونو مورد بررسی دوباره قرار بدن". البته این نتیجه گیری باعث شدش که تیم توسعه کوچیک‌تر بشه و تعدادی از اعضا به پروژه‌های دیگر منتقل شدن، اما همچنان پروژه لغو نشدش.

ولی متاسافانه دیگه به نظر میرسه این گروه کوچیک هم کارشون رو متوقف کردن و دیگه تیمی از ناتی‌داگ نیستش که روی این پروژه کار کنه. گزارش جدیدی از Kotaku نشون دادش که 25 کارمند قراردادی در استودیو از بخش‌های مختلف از هنر تا کنترل کیفیت همگی اخراج شدن. این منابع همچنین ادعا کردن که در حال حاضر پروژه چندنفره The Last of Us "کاملاً لغو نشده" ولی "تعلیق شده". هرچند چیزی به صورت رسمی هنوز تأیید نشده، اما Anders Howard پروفایل LinkedIn خودش رو به‌روز کرده تا نشون بده که از Naughty Dog جدا شده.

what-happened-to-tlou-mp-game

این قضیه اصلا نمیتونه آینده خوبی رو برای این پروژه تضمین کنه. با اینکه گفته میشه هیچکدوم از کارمندهای استخدامی ناتی‌داگ از کارشون برکنار نشدن ولی تمام کسایی که به صورت قراردادی روی این پروژه کار میکردن همگی از کار برکنار شدن که نشون میده این پروژه در حال حاضر برای سونی اهمیت چندانی نداره. البته استودیو تمام تمرکزش رو روی بازی تک‌نفره جدید خودش گذاشته، عنوانی که تایید شده Neil Druckmann قراره کارگردانش باشه و باعث شده شایعات حول نسخه سوم بازی The Last of Us بیشتر بشه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها