نگاهی به بهترین مکانیک‌های مخفی بازیها که خیلی راحت گولتون میزنن

برای دلنشین کردن گیمپلی بازی، سازنده‌های اون بازیها میان و مکانیک های مخفی‌ای رو توی بازیشون قرار میدن تا بتونن تجربه بازی رو برای گیمر بهتر کنن.

شناسه خبر: ۳۸۹۳۸۷
نگاهی به بهترین مکانیک‌های مخفی بازیها که خیلی راحت گولتون میزنن

راهنماتو- یک زمانی بود روی سگا تمام کاری که باید میکردین این بودش که حواستون به جای دشمناتون میبود و با دکمه‌های B و C بهشون اتک میدادین و به وقتش با A قدرتیتون رو تو سرشون میزدین و میکشدیشون. ولی خب به نظر میاد که با گذر زمان بازیها از اسپم کردن دوتا دکمه پیشرفته‌تر شدن و سیستم های زیادی هستش که توی بازیهای امروزی باید حواستون بهشون باشه. یک سری مکانیک‌های مخفی که حتی به چشمتون هم نمیاد.

به گزارش راهنماتو، اکثر مواقع برای دلنشین کردن گیمپلی بازی، سازنده‌های اون بازیها میان و مکانیک های مخفی‌ای رو توی بازیشون قرار میدن تا بتونن بدون اینکه گیمر متوجه بشه، تجربه بازیشون رو براشون بهتر کنن. تقریبا مثلا وقتی که بچه بودین و سعی میکردین دوچرخه سواری یاد بگیرین؛ یادتونه چطوری اون لحظات اول فکر میکردین که بالاخره یاد گرفتین و وقتی برمیگشیتین میدید که پدرتون از پشت یک قسمت از دوچرخه رو گرفته که یک وقت از روش نیوفتین و داره با لبخند بهتون نگاه میکنه. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بهترین مکانیک های مخفی بازیها بندازیم.

توی Bioshock همیشه شما تیر اول دشمناتون رو جاخالی میدین

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

توی بازی Bioshock، که به تنهایی داستانش برای خودش یک شاهکار محسوب میشه، توی بخش گیمپلیش، یک قانون نانوشته‌ای بودش که وقتی با دشمناتون درگیر میشدین اونا همیشه تیر اولشون به سمت شما رو میس میزنن. انگار اساساً تیر اولشون به عنوان یه هشدار محسوب میشه. از نظر کارگردان بازی، کن لوین، دشمنا همیشه توی درگیری تیر اولشون رو میس میزنن چرا که بیشتر جنبه برگردوندن گیمر به اون حس مبارزش رو داره. همچنین، یکی از طراحان بازی، پل هلیکویست، گفتش که اگر گیمر توی درگیری هایی که با دشمناش داره زیاد بهش فشار بیاد و جونش کم باشه، همیشه بدون شک اون آخرای جونش برای لحظاتی گیمر آسیب‌ناپذیر میشه تا بتونه خیلی سریع توی اون چند میلی ثانیه آخر خودش رو به کاور برسونه و جون سالم ببره.

به جای کندن سنگ با کلنگ توی Skyrim با شمشیر بهش اتک بدین

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

یه جا دیگه در بازی Elder Scrolls 5: Skyrim، اگه به سنگ معدن حمله کنین، سرعت جمع‌آوری مواد ارزشمند برای ساخت چیزهای دیگه رو بیشتر می‌کنین. نه تنها اینجوری کارت سریع‌تر پیش میره تازه مواد بیشتری برای استفاده‌ی خودت به دست میارین. استفاده از دو تا ازین ابزار به صورت همزمان سرعت رو بیشتر می‌کنه، و استفاده از قدرت Elemental Fury همه چیز رو حتی سریع‌تر می‌کنه. البته برای همه‌ی سنگ‌های معدن کارساز نیست ولی خب برای بیشترشون جواب می‌ده.

نبرد تن به تن توی Resident Evil 6 خیلی مهم‌تر از چیزیه که فکرشو میکردین

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

در مورد Resident Evil 6 نبرد های تن به تنش خیلی گسترده‌تر و پیشرفته‌تر از اون چیزی بود که به نظر میومد. ممکنه در ابتدا این حملات خیلی قوی نباشن و ارزش تلاش رو نداشته باشن، اما به نظر میاد که بازی به صورت کامل تمام توانایی‌هاشو نشون نداده بود. به عنوان مثال، نگه داشتن دکمه‌ی R2+Square یا RB+X باعث میشه بازی به صورت خودکار گیاهان رو مخلوط کنه و قرص‌ها رو براتون آماده کنه. کاور گرفتن یا رو زمین خوابیدن به بازیکن کمک می‌کنه تا استقامتشو بهبود بده و بیشتر از حملات خودش استفاده کنه. تازه کریس هم می‌تونه دوباره با چاقوش وقتی که کسی از پشت بهش حمله میکنه از خودش دفاع کنه . بعد از اون هم با فشردن دکمه‌ی L1+Circle یا LT+B به صورت خودکار برای بارش که معمولا داره توسط بازی کنترل میشه، دشمناش رو به صورت اتومات هدف می‌گیره که یارش بتونه خیلی سریع کارشون رو بسازه.

Alien: Isolation می‌تونه از طریق میکروفونتون پیداتون کنه

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

بعد از ناکامی بازی Aliens: Colonial Marines، سگا سعی کردش که با Alien: Isolation خیلی سریع این فرنچایز رو به جهت درست برگردونه. این بازی به جای توپ و تفنگ و اکشن بیشتر سراغ این رفت که چطوری به جای رویاروی با Alien باید از دستش فرار کنین. جوری که توی بازی نه تنها از دشمنای مختلف، بلکه از دست موجود فرازمینی Xenomorph فرار و دوری کنین. برنامه‌نویسی این بازی هم دقیقا مثل ظاهرش خیلی پیچیده شده بود. این موجود دوتا "مغز" داشتش: یکی که همیشه جای بازیکن رو می‌دونست و یکی دیگه که بر اساس "سیگنال‌ها"یی که مغز اولی بهش میداد شروع میکرد به گشتن دنبال پلیر.

شاید باورتون نشه ولی همین مفهوم نسبتا ساده می تونست توی بازی به Alien یک سری مفاهیم ساده از بازیتون رو بهش یاد بده جوری که میتونست فرم کلی بازیتون رو تشخیص بده و بدونه بعد از هر رویارویی شما چکار میکنین. تا اینجا بازی میتونست فرم کلی بازیتون رو تشخیص بده و با همون فرم دنبالتون بیاد ولی خب اگر میتونست صداتون رو بشنوه چی؟ یکم ترسناک‌تر شد نه؟XD تو نسخه‌ی کنسولی بازی، اگر هدستتون رو وصل کرده و روشن کنید، Xenomorph می‌تونست صدای شما رو در هنگام صحبت، گریه یا جیغ بشنوه و خیلی راحت‌تر از همیشه بفرستتون به چکپوینت قبلی بازی!

Venom Snake در Metal Gear Solid 5 تبدیل به یک شیطان می‌شه

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

سری Metal Gear پر از ایستر ایگ‌هایی هستن که یا اونقد خیلی ضایع تو صورتتون هستن جوری که نمیشه اصن ندیدشون یا یک جور هستن که اصلا متوجهشون نمیشین. جلو بردن ساعت کنسول به مدت یک هفته باعث می‌شه که The End از فرط پیری بمیره. کشتن چندین دشمن در Metal Gear Solid 4 باعث می‌شه Snake تجربه‌ی Combat High کنه و بیمار بشه. انجام همین کار در Metal Gear Solid 5 تأثیر نسبتاً ظریف‌تری داره.

هر زمان که Venom Snake یکی از دشمناش رو می‌کشه، یک "نوار شیطانی" نامرئی شروع میکنه به زیاد شدن. هر چی بیشتر افزایش پیدا کنه، "شاخ" نامرئی او (یک تیکه ترکش توی سر او) و صورت خونیش بیشتر خودشونو نشون میدن. وقتی که به حداکثر برسه، مثل یک شاخ بزرگ ظاهر می‌شه و چهارچوب صورت Snake هر چه بیشتر از شکل میافته و تبدیل به یک اهریمن میشه. اون اول بازی میگه دیگه بهشت جایی نیستش که امثال اون بخوان توش باشن و خوش رو یک شیطان میدونه و این دقیقا چیزیه که در طی بازی میتونین شاهدش باشین. اینکه چطوری یک کهنه سرباز با کارایی که میکنه چطوری پشت سرش فقط ردی از خون و کشتار به جا میزاره.

فیزیک بازی Celeste بیشتر شبیه کارتون میگ میگه

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

دنیای بازی‌های پازل و پلتفرمر برای PC خیلی چیزهای زیادی داره و گاهی سخت میشه تشخیص داد کدومشون ارزش امتحان کردن رو داره. اگر گیمرا فقط یک نمونه از این ژانر رو در تمام عمر خودشون میتونستن بازی کنن، Celeste یک انتخاب عالی به حساب میومدش. این بازی در سال 2018 یک داستان شیرین و جذاب رو درباره‌ی اضطراب و افسردگی ارائه داد و به یک بازی جذاب در مورد داشتن و جلوه‌های مختلف پرش از نقطه به نقطه تبدیل شد. مثل Super Meat Boy با یک داستان جدی.

این بازی ممکنه چالش‌برانگیز باشه، زیرا بازیکنان باید در هوا دش بزنن، کریستال‌ها رو بگیرن تا بتونن استقامتشون رو دوباره پر کنند، از خطراتی مثل خارها دور بشن و غیره. خوشبختانه، بعضی ویژگی‌هایی هم داشت که به بازیکنا کمک می‌کرد، مثل میگ میگ. شما توی Celeste میتونستین بدون اینکه از جایی بیفتین یک مدت کوتاهی رو روی هوا معلق بمونین، دقیقا مثل همون گرگه که همیشه وقتی قرار بود از جایی پرت بشه پایین میتونست یک لحظه واسته و به پایین نگاه کنه و بعدش قوانین فیزیک دوباره یادش بیاد و به پایین پرت بشه. این به گیمر اجازه می‌ده که حتی اگر کمی از لبه یک سطح دور باشه، همچنان بتونه روی اون واسته و بتونه موقع پرش یا دش یک محدوده بزرگتری رو جابجا بشه.

نیتروی کرش مسابقه‌ای از خود مسابقه دادنش مهارت بیشتری میخواد

best-hidden-gameplay-tricks-in-games

نسخه ریمیک شده توسط Beenox از بازی مسابقه‌ای اصلی Naughty Dog، نه تنها مسیرهای بازی رو به صورت دقیق از سال 1999 تکرار نکرد، بلکه یک روش هم داشت که به بازیکن اجازه می‌داد در هر مسیر از طریق یک نیتروی نامحدود استفاده کنه! به طور معمول، اونا می‌تونستن با انجام دریفت و زدن دکمه‌ی درست به وقتش به خودشون یک بوستی بدن. هر چی دریفت‌های طولانی و درست‌تری هم که میزدین، سرعت بوست و زمانش هم براتون بیشتر میشد.

انجام 3تا دریفت پشت سرهم، بیشترین بوست رو بهتون میده. تا اگر وقتی بوست میزدین و همچنان پشتش دریفت میزدین، بازی اونارو پرت محسوب نمیکنه و همه رو براتون توی یک نوار مخفی ذخبره میکنه. با یه زمانبندی به جا، بازیکنای ماهر می‌تونن تمام مسیر رو با سرعت حداکثری طی کنن. تازه اگر توی بازی از موتور های تقویت شده استفاده کنین این ذخبره بوست خودش خود به خود پر میشه که یعنی شما اصلا قرار نیست یک لحظه هم بدون بوست یا نیترو بمونین. شاید فکر کنین خب این یکم نامردیه ولی اینم مدنظر داشته باشین این از اون بازیاست که ملت توش خیلی شاخ بازی درمیارن پس روششو یاد بگیرین و بعدش شاخ ملت رو توی این بازی بشکنین.

نظرات
پربازدیدترین خبرها