چرا کوه قاف توی بازی جدید Prince of Persia تبدیل به جای مهمی شده

بالاخره یوبیسافت با بازگشت به ریشه‌های Prince of Persia قراره این سری رو بعد از ۱۴ سال به دوران اوج سابقش برگردونه.

شناسه خبر: ۳۹۱۸۳۳
چرا کوه قاف توی بازی جدید Prince of Persia تبدیل به جای مهمی شده

راهنماتو- کم‌کم داریم به روز عرضه Prince of Persia: The Lost Crown نزدیک میشیم و باید گفت که طرفدارای این سری بی‌نهایت برای برگشت این سری هیجان‌زدن. به طوری که 14 سال از آخرین بازی مهم Prince of Persia می‌گذره و The Lost Crown هم قراره بار و انتظارات زیادی رو به دوش بکشه. ولی خب خوشبختانه، این سری سعی کرده دوباره تمرکزش روی اسطوره‌های فارسی بزاره که باعث شده به همون ساختار اولیه خودش برگرده.

به گزارش راهنماتو، تو The Lost Crown، دیگه تمرکز اصلی داستان روی شاهزاده‌ای که مدت‌ها باهاش آشنا بودیم نیست و به جاش روی جنگجویی به اسم سارگن که مامور نجات اون شاهزادست، منتقل شده. این بازی خیلی از بازی‌های Prince of Persia قبلی متفاوته، نه تنها با قهرمان جدید، بلکه یک فرمت جدید metroidvania یا همون 2 بعدی-پلتفرمر و یه سبک هنری جدید. همچنین توی این نگرش جدید نسبت به این فرنچایز، بیشتر تمرکز داستان روی اسطوره‌شناسی فارسی هستش و دوباره مورد توجه قرار گرفته. به همین خاطر دیوها، اژدها، و موجودات اسطوره‌ای دیگه هم از اسطوره‌های فارسی و داستان‌های باستانی خاورمیانه تو The Lost Crown حضور دارن.

why-mount-qaf-is-an-important-place-in-pop-the-lost-crown

حالا که بحث از اسطوره‌های فارسی شد باید بگم که توی این بازی قله قاف در The Lost Crown یک مکان مهمه، هم تو داستان بازی و هم بیرون از بازی. سارگن باید برای آزاد کردن شاهزاده بره به کوه قاف. اکثر اتفاقات بازی تو اینجا اتفاق میفته و موجودات اسطوره‌ای که قبلاً بهشون اشاره شد رو هم قراره تو راه همینجا باهاشون روبرو بشین. البته فعلا اطلاعات زیاد و مهمی در این باره که دقیقا قراره چه اتفاقاتی اینجا بیفته در دسترسمون نیس، همچنین در مورد سیستم‌های بازی و تعامل با اساطیر مختلف هم فقط میدونیم که قرار مجموعه‌ای از اساطیر خاورمیانه باشه. شاید توی داستان‌هایی که توی بچگی شنیدین اشاره‌ای به ک.ه قاف شده باشه ولی خب اگر نشده بزارین براتون توضیح بدم که کوه قاف در واقع یک مکان واقعیه که تو داستان‌ها و افسانه‌های مختلف در سراسر خاورمیانه ظاهر شده و همین اسطوره‌های غنی قراره تاثیر بزرگی روی The Lost Crown داشته باشن.

کوه قاف یه قلمرو اسطوره‌ای مهمه که تو داستان‌هایی از ارمنستان، ترکیه، هند، پارس (که اساساً The Lost Crown از اون الهام گرفته شده) و سایر منابع اسطوره‌ای ظاهر شده. درباره کوه قاف، افکار و ایده‌های متفاوتی در طول قرون وجود داره اما بعضی از این مسائل همیشه ثابت و مداوم هستن. این کوه افسانه‌ای کاملاً از زمرد ساخته شده و به عنوان خانه جن‌ها (که در غرب به عنوان Jinn معروفن) شناخته میشه. همچنین غربی‌ها این گروه از جن‌هارو Genie هم میدونن. درباره جن‌ها، یه خبرنگار به اسم رابرت لبلینگ در کتابش به اسمLegends of the Fire Spirits اینطوری مینویسه که:"کوه قاف رشته کوهی هستش که "دنیای شناخته‌شده رو در احاطه داره و خیلی راحت نمیشه بهش رسید". البته به مرور زمان کسری ابهاماتی به خاطر ترجمه‌هاهم پیش اومده؛ مثلا "Qaf" یک شکل از کلمه فارسی "گاپ" هستش که به معنای "ناشناخته" است. کوه قاف معروف به سخت پیدا شدنه، که به همین خاطر اغلب توسط دانشمندا به عنوان یه مکانی شناخته میشه که امپراطوری پارسی نتونستن بهش دست پیدا کنن برای همین هم اسمش رو "ناشناخته" گذاشتن.

why-mount-qaf-is-an-important-place-in-pop-the-lost-crown

کوه قاف فرصت‌های زیادی برای تقویت داستان The Lost Crown رو هم داره. یکیش همین که خونه‌ی جن هاست، درسته در مورد بازی اطلاعات زیادی نداریم ولی به جاش اطلاعات زیادی در جن‌ها داریم که از توانایی‌هاشون میشه به تغییر شکل دادن تا قابلیت‌های نامحدود دیگه اشاره کرد. تازه توی داستان این بازی احتمال زیاد اون دسته از جن‌هایی ظاهر بشن که مثل شیاطین، اخلاقیات اساسی ندارن، پس می‌تونن به عنوان شخصیت‌های بد یا خوب ظاهر بشن. علاوه بر این، صعود سارگن به کوه قاف و جنبه‌های مختلف معنوی اون می‌تونه بازنمایی از سفر رشد شخصیت خودش هم باشه. این در داستان‌های دیگه که بیشتر دید استعاره‌ای نسبت به صعود رو داشتن هم مشهوده، مثل بازی مستقل Celeste یا به عنوان یک مثال کلاسیک Dante's Purgatorio که هر جفتشون بیشتر با معنی استعاره‌ایش کار داشتن.

در ضمن کوه قاف در The Lost Crown یک مکانیه که زمان درش تأثیر گذار نیست. این مفهوم دور از زمان بودن دقیقا در تعامل با داستان های بازیهای کلاسیک Prince of Persia هستش و اساطیر مربوط به قاف هم تونستن این مکان رو توی بازی به عنوان یک قلمرو بی‌زمان و الهی معرفی کنن. البته این مکان لایه‌های زیادی رو در خودش داره، که باز شامل بخش‌های زیرزمینی و خارجی هستش. ولی اینجا به نظر میرسه که بازی قراره این اساطیر رو در قالب شهری به تفسیر کنه که میتونه به این شکل داستان رو گسترش بده، شهری که به بخش‌های شهرهای بالا و پایین تقسیم شده.

why-mount-qaf-is-an-important-place-in-pop-the-lost-crown

کوه قاف همچنین خودش ریشه بعضی از توانمندی‌های موجود در The Lost Crown هستش، مانند مثل Simurgh's Rush یا همون شتاب سیمرغ. این حرکت Dash که باعث فراخونی حرکت Simurgh میشه در واقع متعلق به پرنده نیکوکاری در اساطیر فارسی هستش که آشیانش روی کوه قاف قرار داره.

به نظر میرسه که The Lost Crown با معرفی کوه قاف و اساطیر مربوط بهش، تونسته بعد ویژه‌ای را به داستان خودش اضافه کنه. همچنین با استفاده از این مکان اسطوره‌ای میشه عمق مکانیکی و داستانی غنی‌ای رو به بازی القا کنه و به The Lost Crown اون اوجی رو بده که این فرنچایز خیلی وقت بودش که بهش نیاز داشت.

نظرات
پربازدیدترین خبرها